Gå til innhold

Hvordan streame media via LAN?


johanf

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt inne på terminologien så jeg vil beskrive et scenario og håper å få litt hjelp! :)

 

Jeg har en stasjonær PC, hvor jeg har alle mine musikkfiler på og en del videosnutter. Denne er koblet til et LAN via en switch.

 

I tillegg har jeg en annen maskin, som er koblet til den samme switchen.

 

I det siste har jeg kopiert en del av mediafilene over på maskin #2 for å bruke de, dette har jeg gjort via FTP. Det er egentlig ganske tungvint og siden maskin #2 har begrense plass, må det hele tiden slettes osv. - tungvint.

 

Finnes det et serverprogram jeg kan installere på Windows hvor jeg kan rette en internett-utforsker til maskinen og få en liste over utdelt media, som deretter kan streames til en Media-spiller?

 

tillegg: Jeg kunne også tenke meg å ha muligheten til å bestemme selv hvilke kataloger og eventuelt filtyper som skal være tilgjengelig. Litt som en FTP server, men for streaming av musikk og video. :)

 

tillegg 2: Jeg har sett på Orb, men liker ikke tanken om at det skal via en tredjepart, og jeg skal bare overføre det via LAN likevel.

 

Skjønner?

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VLC streamer ikke On-Demand.

 

Lokal fildeling? Kanskje jeg må defragmentere mine harddisker, for fildeling funker dårlig (filmer hakker osv.) - med FTP har jeg ~10000KB/sec og jeg tviler på at windows' lan protokoll er like kjapp. :(

 

Finnes det ingen løsninger? :confused:

7531541[/snapback]

 

VLC fungerer fint med On-Demand. Ta å google litt mer neste gang du ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei...

 

Jeg ville satt opp en enkel webserver f.eks. http-explorer som er laget for å kunne browse mediafiler i internettleser.

Http-explorer ser ut til å være lett å installere og håndterer ulike mediafiler som musikk, video og bilder...

 

Har testet litt forskjellige servere for mp3, men ikke som i tillegg håndterer andre mediatyper. Pr nå driver jeg og tester kPlaylist for bruk til mp3.

 

Anbefaler å søke litt på Sourceforge hvor du kan finne ulike typer mediaservere.

 

Lykke til

 

-TD

Lenke til kommentar

Hvis du deler mappene med mediafilene på server maskinen og kobler til nettverksstasjon mot disse mappene fra klientmaskinen kan du streame disse på LAN.

 

Server: Høyreklikk på mappen som skal deles og velg deling og sikkerhet.

 

Klientmaskin: Min datamaskin > verktøy > koble til nettverksstasjon > søk i microsoft nettverket og velg den maskinen og den mappen du vil ha tilgang til.

Dette gjøres for hver enkelt mappe.

 

Merk at begge maskinen må tilhøre samme arbeidsgruppe.

 

Når du har gjort dette kan du spille av alle filene i de mediaplayerne du ønsker.

Lenke til kommentar
Hvis du deler mappene med mediafilene på server maskinen og kobler til nettverksstasjon mot disse mappene fra klientmaskinen kan du streame disse på LAN.

 

Server: Høyreklikk på mappen som skal deles og velg deling og sikkerhet.

 

Klientmaskin: Min datamaskin > verktøy > koble til nettverksstasjon > søk i microsoft nettverket og velg den maskinen og den mappen du vil ha tilgang til.

Dette gjøres for hver enkelt mappe.

 

Merk at begge maskinen må tilhøre samme arbeidsgruppe.

 

Når du har gjort dette kan du spille av alle filene i de mediaplayerne du ønsker.

7680390[/snapback]

Akkurat slik jeg gjør det, fungerer utmerket.. :)

Lenke til kommentar

Lokal fildeling er det åpenbare løsningen, men trådstarter må ha andre og mer fundamentale problemer:

 

Lokal fildeling? Kanskje jeg må defragmentere mine harddisker, for fildeling funker dårlig (filmer hakker osv.) - med FTP har jeg ~10000KB/sec og jeg tviler på at windows' lan protokoll er like kjapp. :(

 

7531541[/snapback]

 

Hvis han ikke klarer å streame XviD med 10 MByte/sekund på LAN-et må det være noe alvorlig galt...

Lenke til kommentar

Jeg bruker VLC til å streame til maskiner i nettverket og til andre maskiner og enheter (som PDAer). Det fungerer utmerket.

 

File -> Open File -> Velg fil(er) og trykk på "Stream" nederst. Velg så:

Protokoll: MMSH

Encapsulation method: ASF

Video Codec: WMV2 - 512 kbps (gjerne mer)

Audio Codec: mp3 - 128 kbps (gjerne mer)

 

 

EDIT: Glemte noe...

Det stilige er jo at man da kan sette opp et Web Interface slik at PCene (og andre enheter) kan f.eks pause avspillingen, gå til neste, eller velge et annet element fra spillelisten. Det er praktisk, det. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...