Gå til innhold

[løst]kode database for programmerere


Anbefalte innlegg

Her er Opera den eneste nettleseren som klarer å kopiere koden skikkelig.

IE får ikke med linjeskift, og Fx setter inn # i tillegg til linjeskift, av en eller annen snål grunn.

 

IMO er det uansett best å liste opp koden slik (er noe sånt vi kommer til å gjøre i VB, godeste uis)

<ol id="code">
 <li><code><pre><?php</pre></code></li>
 <li><code><pre>echo 'y00 suck';</pre></code></li>
 <li><code><pre>?></pre></code>
</ol>

Dette er den metoden som etter min mening er mest semantisk korrekt, og er ganske så funksjonabel i tillegg. Det kjipe med å bruke <pre> er at bredden av en tab ikke kan justeres med CSS, og den er som standard i de fleste nettlesere lik 8 mellomrom, så jeg må få tenke litt på akkurat den.

Det optimale vil nok være å ha et ekstra textarea som kun har den "rene" koden, plassert under kodelisten, eventuelt en fiffig liten JS-greie der man kan bytte mellom de to visningsmodusene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt slik:

 

"Hey, vi lager en kodedatabase!"

"Ja, også koder vi litt feil og for å gå foran med et godt eksempel.."

 

:p

 

Hva med en "åpen tekstboks" i grunnen samme prinsipp som når du skal skrive eller redigere et innlegg. Da kan man jo legge til tallene utenfor boksen for så å skrive inni. Når andre ser på koden kan de i tillegg endre, men ikke lagre.

 

Litt mye unødvendig styr dog, bare et forslag :wee:

Lenke til kommentar

Alt av kode blir kodet av "GeSHI" systemet som er laget for å konvertere kode til forskjellige språk, så mulighetene avhenger litt av hva det systemet kan gjøre.

 

Men en mulighet er jo at man viser en versjon med linjenummer, og en uten.

 

For å holde selve koden lik kan vi og legge inn hvit bakgrunn bak teksten, slik at ikke et design legger seg bak koden. (kjedelig med wrap av koden da det fører til litt krøll med GeSHI.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg er noen stor overfan av javascript, men akkurat dette med linjer synes jeg virker litt som en javascript- eller PHP-oppgave.

Ser for meg en knapp der man kan skru av og på linjenummer. Om man bruker PHP eller javascript til dette er knekkende likegyldig, men jeg må vel si at js virker enklest.

 

Også lurte jeg på om noen snart kan fikse særskrivningsfeilen i trådnavnet. Jeg er ikke noen nazi på slikt, men akkurat "kode database" gnager litt i siden merker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en smule merkelige fargevalg på «syntaksfargeleggingen» til VisualBasic. Kommentarene burde vært grønne, mens nøkkelordene burde vært blå. Det er ei heller vanlig å markere egenskaper til ulike objekter med en lysegrønn farge:

https://www.diskusjon.no/index.php?automodule=pastebin&code=4

 

Men ellers ser det nokså lovende ut. Med litt mer intrigering i forumet og flere funksjoner, kan dette bli bra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...