Gå til innhold

Ny WR? med Abit AB9 Pro-531fsb@3717Mhz


Anbefalte innlegg

Old school overklokking er veeldig undervurdert. Hva er vel gøyere enn å få noe veldig gammelt til å fly kjempelangt :D

 

Tiduz: Gf2 kortene tror jeg nettopp ble lagt til i databasen på hwbot så det er bare å poste resultater der ;)

7621791[/snapback]

Det skal jeg gjøre, så snart det er oppe og går! Noen som har noen tips til programmer som kan brukes til et så gammelt kort? vil rivatuner funke like godt på gammelt geforce som nytt?

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Old school overklokking er veeldig undervurdert. Hva er vel gøyere enn å få noe veldig gammelt til å fly kjempelangt :D

 

Tiduz: Gf2 kortene tror jeg nettopp ble lagt til i databasen på hwbot så det er bare å poste resultater der ;)

7621791[/snapback]

Det skal jeg gjøre, så snart det er oppe og går! Noen som har noen tips til programmer som kan brukes til et så gammelt kort? vil rivatuner funke like godt på gammelt geforce som nytt?

7622463[/snapback]

 

Jadda,av det jeg vet funker rivatuner på det kortet også. Mulig du kunne finne noen både gamle og nye drivere til det kortet ditt,jeg testa et gammelt Ti 4200 og der var faktisk noen hønngamle drivere best (best score 3d01),husker ikke hvilke,du må selvfølgelig prøve hvis du har lyst.

 

Det er sikkert store forskjeller fra kort til kort.

Lenke til kommentar

Det kortet er nok er EE utgave,bla mangler det noe tekst og logoer på han sitt kort.

Det er ikke tilsalgs før tidligst i slutten av denne måneden har jeg hørt.

Men så langt ser det meget bra ut,skal selvfølgelig teste når jeg har det i hus :cool:

Og jeg har nå et P5B E Plus her som først skal moddes litt med vdimm,vdrop,vmch og karnsje vcoremod,så i morra blir det lodding,karnsje noen resultater i morgen kveld.

 

Min det nye Abitkortet ser så sykt sexy :!: ut,gleder meg.......

Lenke til kommentar
Hehe kan aldri få for mange hovedkort.

 

Blir spennende å se hva du kan få til med de kortene der.

blir det noe leking med P5B kortet i helgen?

7649977[/snapback]

Skal se når jeg kommer hjem,vet ikke hvilken rev,men det er kjøpt hos shg.no.

Skal modde i kveld,hvis jeg får tid,er borte for øyeblikket.

Men ja,noen resultater blir det vel i helga,får se hvor langt jeg kommer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det jeg lurer på er; Er Conroe E6300 bedre enn Allendale E6300?

 

Jeg sliter nemmelig med at maskina fryser hvis jeg har fsb over 310.

rammen står også på 310, for jeg klokka den ned (vanlighvis 340).

 

Har abit AB9. Temperaturen er grei, sånn 44C ca.

7755425[/snapback]

 

Ta og list opp hva du har for hw,vær så nøyaktig du bare kan,på esken din til E6300 står det et nummer på en stor hvit etikett,les av det som står etter FPO/BATCH#

 

Har du AB9 Pro eller non pro?

Lenke til kommentar
Ta og list opp hva du har for hw,vær så nøyaktig du bare kan,på esken din til E6300 står det et nummer på en stor hvit etikett,les av det som står etter FPO/BATCH#

 

Har du AB9 Pro eller non pro?

7755490[/snapback]

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6300 Allendale, 1066MHz FSB. Batchnr: 56279 FPO#: L628A149

Hovedkort: Abit AB9 P965 (non pro)

RAM: Det skal være disse: OCZ DDR2 2048MB Value Pro Series PC-5400 2x1024MB 667MHz. (5-5-5-10), men i CPU-Z står det at jeg har 4-4-4-12

 

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 640mb

Strømforsyning: Tagan I-Xeye 420w

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

ok,når man skal overklokke så er det veldig bra og egentlig hvite hvor limiten er på visse komponenter,men ofte overklokker vi for å finne ut akoratt det.

Minnet ditt er jeg ikke kjent med,men først ville jeg satt minnetiminger til 5-5-5-15 i bios,for det kan hende de ikke liker stramme timinger. Sett også minnevolten på 2,2v til å begynne med,det er IKKE fali,men gjør at det minnet muligens ikke bremser deg nå.

 

Å overklokke en E6300 krever veldig godt minne,ha det i tankene. Du vil ikke komme langt med PC4200 minne. og value minne PC5400 er heller ikke optimalt.

 

Husk på og sett minne 533 i bios og 1066strap, da klokker du minnet og cpu 1:1 som er det beste.

Du har 667minne som er 333,5mhz som betyr at det uten å svette skal klare 333x7 multiplier som E6300 har =2330mhz på cpu

 

Så nå vet du at du kan sette min 333fsb i bios.

Dette skal du kunne gjøre greit.

 

Har du problemer med den settingen kan du skru opp vmch (northbridge) et par hakk fra det minste. og det samme med ichio (southbridge).

 

Pass også på at du ikke har det for varmt inni pcn din,er det dårlig luftsirkulasjon i kassa di kan nok det også stoppe deg,påss på å ha vifter som blåser luft inn og ut,det er kjempeviktig. Varme er en overklokkers fiende nr.1

 

Og autosettinger i bios er jeg ikke noe glad i. hvis en ikke overklokker så sett allt på laveste verdi,foruten ram og cpu som bør settes på den verdien de er tilltenkt.

 

Så prøv først med å sette disse verdiene i bios jeg har gitt deg nå,og ikke glem å sette cas 5-5-5-15 først,så rebooter du og setter volten og fsb etterpå. Og gjør det i denne rekkefølgen.

 

AB9 kortet har en lei tendens til at du må sette ting i riktig rekkefølge først. Ellers får du no boot eller må resette bios,det er en uting på dette hk

Lenke til kommentar

Takk for gode tips :)

 

Men fortsatt litt problemer her:

 

Har satt ram-timingsene til 5-5-5-15.

DDR2 volten står på 2,2v

 

Satt MCH fra 1,25 til 1,35v

Satt ICHIO fra 1,50 til 1,60v

 

Prøvde med FSB på 333 etter dette, og var i windows litte grann, men så fikk jeg bluescreen/maskina restarta.

 

Har enda ikke satt opp vcore, bør jeg kansje gjøre det? Eller bør jeg kansje kjøre mer på MCH og ICHIO? Blir disse veldig fort varme?

Lenke til kommentar

Ja,jeg tror det kan være varme som er problemet karnsje,prøv med¨å sett ei vifte som blåser på chipsettet,helst mot nb kjølern,de kjølerne er utrolig simple. Jeg MÅTTE ha ei 7 cm vifte som blåste på nb,ellers dårlig klokk,men jeg bytta jo ut hele greia med ei vannblokk,da ble det fart i sakene. Har du sett på de 2 små pinnene som sitter som låsing på nbkjølern sitter årntlig i?

 

Prøv med no bedre kjøling og si om det hjelper,ha volten der den er.

Hva er cpuvolt i bios?

Lenke til kommentar

Har fikset en gammel athlon 64 vifte som blåser mot NB nå.

Men, når jeg setter opp volten 2 hakk på MCH og ICHIO nå, så bare restarter den seg, og stiller tilbake.

 

Jeg får heller ikke fsb over 300, maskina restarta seg etter noen sekunder i windows med fsb på 320.

 

Det kan ikke være hovedkortet som ikke tåler den høye HT`en da? Finnes det ingen måter å stille ned den på?

 

Edit: Vil jeg eventuelt kunne velge lavere ddr2 frekvenser med en bios-oppdatering?

Og hvordan har dere oppdatert biosen på abiten deres?

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Siste offisielle bios er .16 den er ok,men ikke noe ekstra overklokking med den i forhold til andre bioser.

 

Har du satt minnet på 533 i bios og 1066 strap? det er viktig. Og disable alle cpu features,kan også noen ganger gjøre oc enklere.

 

Og som jeg tidligere nevnte. Sett først volten,så rebooter du og setter fsb og verdier etter det. Ellers vil du ikke få boot,jeg merket det og fant ut at rekkefølgen var viktig.

 

vcore bør ikke stå på auto,sett heller en verdi,eks 1,3v eller litt mer hvis nødvendig. Pass bare på cputemp hvis du setter opp vcore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...