Gå til innhold

Prosessor til Asus A8N-SLI Premium


edds

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg begynner med riggen min:

 

Club3D Geforce 7800 GT

2048mb OCZ RAM

Asus A8N-SLI Premium

AMD Athlon 64 4000+

 

Jeg føler at prosessoren er flaskehalsen i dette systemet, så jeg lurer på hvilke nyere Dual Core prosessorer som er kompitable med mitt hovedkort.

 

Noen anbefalinger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Freske" prosessorer til S939 er vel Opteron med 2 kjerner (1xx-160,165 og opp), de er beregna til servere (arb. stasjoner) og designa for "hardt arbeid", for de som klokker er de visst enklere og klokke som en Bonus. Begynner og bli tynt mellom de hos butikkene, men prisen er positiv ( 1500,- og oppover..).

Skal man over på et 775 eller AM2 system og få "fullt utbytte" blir det 3 deler som må skiftes; prosessor, RAM (DDR2) og hovedkort, koster litt mer..

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. :)

 

Ser ut til at jeg må bytte hovedkort i samme slengen - hva kan dere anbefale? Helst noe som er kompatibelt med de andre komponentene (skjermkortet og RAM'en)

7516027[/snapback]

 

Hvorfor må du bytte hovedkort? Har selv denne på mitt ASUS A8N-SLI Premium og det funker bra! Står ikke "X2" på esken, men kortet støtter det.

 

~ Medion

Lenke til kommentar
Vel du kan ikke sameligne de to, core 2 er veeeeeeeldig mye kjapere, men det betyr ikke at det der ikke er en kjap en. Hvis du ikke vil lege ned en del penger på nytt hovedkort, ram og cpu så er det der de beste du kan kjøpe.

7519159[/snapback]

Hehe, vil nå si at en ting som er omkring 15-20% raskere, ikke er veeeeeeeeeeldig mye raskere..

 

(Kan ikke sammenlignes? Var det ikke akkurat det jeg gjorde nå? :cool: )

 

Men, ja.. En C2D CPU, er raskere en en lik pris X2 CPU.. :dontgetit:

 

(C2D OCer også vanligvis bedre..)

 

Men å si at den er veeeeeeeeldig mye raskere, å ikke kan sammenlignes.. Hehe, det er å ta veldig hart i.. :whistle:

 

Jeg har samme HK som deg, å hvis du ikke skall OCe, å skall ha en MAX cpu, til en normal penge, så blir det nok den som er listet ovenfor.. Dvs. en AMD Athlon 64 X2 4600+ (393) CPU..

 

(Hvis du skall OCe, så gå for en litt omtrent lik Opteron, da dem clokker bedre.. ;) )

 

Ps. Hvis du skifter system, så må du både skifte til nytt HK, RaM og CPU.. Å det vil bli en ganske dyr afere, for å få et ca. 20-30% bedre system.. (Iforholdt til X2 4600%, da annet system også har rasere ram..) Lel om dette muligens vil bli mere framtids retter..

 

(Sånn groft sett, så klart.. :blush: )

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Om du skal over på C2D så trenger du faktisk bare å bytte hovedkort og prosessor. Finnes nemlig svært billige kort som støtter både ddr1/ddr2 og pcie/agp. Gjør det som passer lommeboka best du.

7519383[/snapback]

Hehe, personlig for lat til å sjekke, men jeg tviler på at dem samtidlig vil være noe særlig framtids rettet, med tanke på dem framtidlig C2D på sokket 775 osv..

 

(Da jeg vil si at det er viktigere på et nytt HK nå, enn å eventuelt kunne brukke samme ramen, noe som vil da føre til at du må skifte ram, cpu og HK neste gang du skifter CPU igjen, isteden for bare CPU. :cool: )

 

Men, Men.. Hver sin smak.. :whistle:

 

Enkelt å greit.. (Etter min meining..)

 

Kjøp en ny 939 CPU nå, til omkring 2000,-, Så har du fått kvitt den flaske halsen..

 

Å sku det vise seg senere at du vil ha bedre GFX ytelse, så kjøp et "nytt" brukt grafikk kort, med samme GPU som det du har nå, å sette dem opp i SLI..

 

Å etter det, når du igjen skall oppdatere.. SÅ kjøper du nytt HK, RAM, og CPU.. +eventuelt et nytt GFX kort.. (Eller beholder SLI oppsettet.. Men muligens det er for dårlig om et år, eller noe..)

 

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Takk for alle svar! :)

 

Tror muligens jeg investerer i en Athlon 64 X2 4600+ som en foreløpig løsning.

 

Når jeg da er kvitt den flaskehalsen, bør jeg forhåpentligvis holde ut til over sommerferien før jeg bytter ut hele boksen. Forhåpentligvis.

7519785[/snapback]

Det blir fort dyrt å bytte har jeg funnet ut. Her er et prisoverslag:

 

Asus Commando basert på P965-brikkesettet, ca. 1900- kroner, eller

Asus P5N32E-Sli basert på 680i-brikkesettet, ca. 1900- kroner

Intel Core2Duo 6600, ca. 2700- kroner (alternativt 6650, når den kommer...)

RAM, her er det en del å velge i: +2000- kroner

 

Dette sitter jeg å kikker på. Ikke det dyreste men det som jeg tror gir mest for pengene, som har de tilkoblingene jeg vil ha (jeg sitter på X2 3800 på 2.7Ghz, Corsair Twinx PT4000 og DFI Lanparty SLI DR) og som har bra overklokkingsegenskaper.

 

Jeg regner med at kalaset blir å koste meg over 7000- med frakt. Ytelsene er nok noen prosent bedre, men kanskje ikke så ekstremt at det påvirker gaming og hverdagsburken ekstremt. Dessuten, så kommer det Quadro CPU'er, AM2+ osv. neste år.

 

 

Men så kom jeg over denne til 2500- AMD 939 Opteron 180 og en enkeltkjernesak: denne her! -AMD Opteron UP 154 S-939 2.8GHz Boxed. Til prisen, hadde jeg glatt byttet ut X2 3800.... -ikke like god som en C2D 6600 siden den på flere punkter yter bedre enn FX62, men å kun oppgradere med en ny CPU koster meg under halvparten dersom jeg beholder riggen jeg har. I så fall håper jeg at jeg klarer en klokk på over 3Ghz...

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Nå har du ikke sagt noe om bruksområdet ditt... men...

 

En AMD 939 4000+ har en frekvens på 2.4GHz og 1MB L2.... hvis du bruker denne maskina til å spille dagens spill... så vil ikke "flaskehalsen" blir mye mindre med en Dual Core 4600+ som har eksakt samme frekvens som CPU'en du har i dag men da med halve L2 per kjerne og to kjerner.

 

Så... er det verdt det? ;)

Lenke til kommentar
Nå har du ikke sagt noe om bruksområdet ditt... men...

 

En AMD 939 4000+ har en frekvens på 2.4GHz og 1MB L2.... hvis du bruker denne maskina til å spille dagens spill... så vil ikke "flaskehalsen" blir mye mindre med en Dual Core 4600+ som har eksakt samme frekvens som CPU'en du har i dag men da med halve L2 per kjerne og to kjerner.

 

Så... er det verdt det? ;)

7542899[/snapback]

Jeg har lagt min elsk på Opteron CPU'en, fordi den gir MYE ytelse for lite penger og i tillegg holder liv i riggen min antagelig minst et år, til en pris som er 60% lavere enn å bytte ut riggen med en LGA 775 rigg...

 

Jeg har hatt AMD 939 4000+ og den var bra, men jeg er generelt langt mer fornøyd med ytelsene til X2 3800+ jeg har nå. Jeg opplever svæt stor forskjell når flere oppgaver kjøres.

Lenke til kommentar

Nevnte noe om Opteron 165 og oppover for ei stund siden i denne tråden, de er dual og har 1MB på hver "halvpart", nå er beholdninga laber, NetShop har 2stk. Opteron 165, mens 170 / 175 kommer til "neste år" :!:

Best og slutte og filosofere og handle raskt når noen "tilfeldigvis har på lager", sannsynligvis ingen grunn til og gå for AM2, minneytelsen er "identisk" mellom Opteron dual og AM2 prosessor på "samme frekvens". OK C2D kan yte mer, men lurer på "kvasikorta" som kan kjøre DDR RAM (eller DDR2), med PC3200 ram vil vel minne være underklokka i forhold til "bussen" til CPU, vil vel redusere ytelsen til systemet?

AMD data på Opteron 165 , må desverre legge inn "navn"(dual-opteron), socket, modellnr. før "svaret kommer".

Lenke til kommentar
Nå har du ikke sagt noe om bruksområdet ditt... men...

 

En AMD 939 4000+ har en frekvens på 2.4GHz og 1MB L2.... hvis du bruker denne maskina til å spille dagens spill... så vil ikke "flaskehalsen" blir mye mindre med en Dual Core 4600+ som har eksakt samme frekvens som CPU'en du har i dag men da med halve L2 per kjerne og to kjerner.

 

Så... er det verdt det? ;)

7542899[/snapback]

Jeg har lagt min elsk på Opteron CPU'en, fordi den gir MYE ytelse for lite penger og i tillegg holder liv i riggen min antagelig minst et år, til en pris som er 60% lavere enn å bytte ut riggen med en LGA 775 rigg...

 

Jeg har hatt AMD 939 4000+ og den var bra, men jeg er generelt langt mer fornøyd med ytelsene til X2 3800+ jeg har nå. Jeg opplever svæt stor forskjell når flere oppgaver kjøres.

7543068[/snapback]

 

Er med på den... men poenget mitt var om trådstarter har dette behovet. Om det eneste han gjør er å lese mail, laste po** og spille... så er det penger ut av vinduet.

Mente bare at han bare burde tenke over det. Hans valg iallefall :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Takker igjen for bra svar. :)

 

Jeg har nå tenkt mer, og heller nå mer mot at X2'en ikke er verd det. Beklager for ikke å ha nevnt bruksområdene mine, men Buzz76 summer det opp rimelig bra. (lese mail, laste p0** og spille :wee:)

 

Tror jeg sparer de 2000,- og investerer de i en enda kraftigere boks i ca 3. kvartal 2007. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...