Gå til innhold

hvilken 120mm rad


Anbefalte innlegg

hei, skal modde litt på kabinettet til våren, og skal blant annet ha en rad til, har en cooltek 240 rad nå, og skal ha en til. men de har ikke 120 cooltek rad på microplex :( og har hørt dette er den beste om du skal ha det STILLE. har hørt mye bra om thermoltech radiatorene fra v.core, og om den "trim" toppen til MCP350 pumpa.

 

men det jeg lurer på er det hvert å bestille helt fra Danmark for dette? og hvor mye ekstra det kommer til å koste?

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En radiator til hjelper alltid. Ellers hadde det jo ikke vært vits i å kjøpe 360-radiatorer. Jeg bestilte selv en Alphacool 360-raddis fra vcore.dk. Venter i spenning på å få den og monteringshw i hus.

 

Men over til saken:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309333

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MIST120&mcat=14s265

Begge er gode alternativer (hvis du tolererer litt mer støy, kan du jo gå for ekstremversjonene av begge)

Lenke til kommentar

Det er jo bare en gjetning jonas_blomster, men i teorien har du jo et poeng.

I praksis er ikke tykkelsen noe problem, i denne sammenheng.

 

Men det var nå altså Herr Brun´s påstand jeg var ute etter. Uansett er det jo litt morsomt å dra frem "gamle synder", som nettopp omhandler dette temaet.

Ta en titt i vårt artikkelarkiv!

http://www.hardware.no/tester/kjoling/seks...black_ice/11429

Lenke til kommentar

Det jeg har basert min uttalelse på er lesning her og der. (mener å ha sett sammenligningstest, men husker ikke helt) Men en tykk radiator har noe høyere motstand og da vil også stille vifter kunne gi mer turbulens enn ved tynnere radiatorer, og da blir det mer støy. Denne effekten gir blir dog mindre med bruk av avstandsstykke, men det er ikke alle som bruker dette. Det herr Brun sier er vel mer myntet på hva som er mest optimalt på hver type radiator. Stille = tynn, ikke stille = tykk.

Lenke til kommentar

baronKanon = Herr Brun? :!:

Men for å ta det første først: Én radiator til vil alltid hjelpe ja, men det er uansett relativt!

Er den termiske lasten i kretsen liten, som i trådstarters tilfelle, vil en enkel eller for den saks skyld dobbel 120mm radiator gi en såpass god dT at det er lite å vinne med en ekstra radiator.

Det er først når det termiske belastningen nærmer seg grensen for hva en radiator kan prestere, at det blir særlig nyttig med en ekstra!

Dette selvsagt gitt en viss luftmengde gjennom radiatoren, stor nok til at den kan ta unna varmen "godt nok".

Uten dermed å si at luftmengden behøver å være stor, og dermed bråkete, slett ikke!

Men at man kan hente noen få grader lavere temperatur ved større luftmengde er jo en selvsagt ting. Det blir et kompromiss, uansett, mellom støy og temperatur.

 

@HerrBrun:

Extreme-serien har så vidt jeg vet, ikke flere finner pr. tomme. Jeg kan dessverre ikke bekrefte dette her og nå. Men om så hadde vært tilfelle, er jeg rimelig sikker på at jeg hadde registrert dette i radiatortesten jeg tidigere har linket til. ;)

Den økte motstanden vi kan snakke om her, henspeiler heller på radiatorens tykkelse, eller "lengden" på kjølefinnene om man vil.

Dette står igjen i forhold til hvilken luftmengde som skal igjennom radiatoren.

En liten luftmengde fra en stillegående vifte vil ikke ha særlig store problemer med å passere kjølefinnene, og uten at dette vil gi opphav til mer støy!

Óg; Man blåser ikke luft gjennom en radiator! Den bør fortrinnsvis suges igjennom denne.

De aller fleste vifter jobber faktisk best om belastningen befinner seg på sugesiden, ikke på trykksiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...