Gå til innhold

Litt artig innspill om emoer


CCola

Anbefalte innlegg

Jeg synes begrepet "emo" er et gullkorn i seg selv

8814322[/snapback]

 

I second that. Men overbruk av eit uttrykk har sine konsekvensar.

 

No for tida er det alt for mange som går rundt og preiker om emo ditt og emo datt. Betydnina av ordet har blitt vatna ut. No er jo plutseleg ALT emo. Banalt eksempel:

A: "Favorittbandet mitt er Jimmy Eat World"

B: "Faaa'n, erru EMO eller!?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Emo er som mange vet en forkortelse for det Engelske ordet "Emotional", som på Norsk kan oversettes med "følelsesladd" eller "følelsesfull" (det er egentlig ikke noe ord, men det er det nærmeste jeg kommer en nær oversettelse).

 

Stilen Emo oppstod på starten/midten av åttitallet, og ble moderat populær.

Men forskjellen på Emoene da og Emoene nå, er den at på åttitallet sto musikken mer i fokus enn stilen, dype og ektefølte musikktekster og melodier ble høyt aktet, og stilen ble en "bieffekt" av musikken og de vonde følelsene som lå bak.. De sorte øynene, den blanede stilen av Goth,Punk og Rock og deres nedtrykte fremtoning ble deres "varemerke". Et varemerke mange betalte høye priser for å proklamere.. For bak de EKTE Emoene lå det store psykiske problemer og i mange tilfeller traumer, som gjorde sånn at de var som de var..Men de ville ikke ha sympati for problemene sine.. Det var ikke derfor de fremsto som de gjorde, det var ikke derfor de sang om det de gjorde.. De gjorde det for at det var deres form for psykisk helbredelse. Når mange "ikke-emoer" ville ha gått til psykolog for å få hjelp, brukte åtti-tallets emoer musikken, klær og sin ytringsfrihet til å hjelpe seg selv.. Altså, stilen Emo var på en måte et dytt til selvhjelp for sine problemer..

 

Men til stor forskjell fra dagens emoer, hvor ti-elleve åringer, eller 15-16 åringer, som IKKE engang har den fjerneste anelse om hva det å være Emo virkelig er, og det å ha det vondt VIRKELIG innebærer, blir emo bare en stil som kan byttes ut i tide og utide, ettersom moten forandrer seg.. De ungee\ne/ungdommene som VIRKELIG har det vondt kan finne mye trøst i emo. Det å kunne ytre seg om sine problemer, og om det som ikke er så bra for dem er en lettelse... Hadde det ikke værtfor at små bortskjemte unger "som ikke vil være mainstream" hadde brukt det opp og ødelagt det. Og at mange butikker og klesmerker har kommersialisert stilen så ut til kanten av det ytterste av det ytre, hjelper heller ikke noe til med å holde emostilen unik og spesiell...

 

Jeg syns ikke noen skal ta seg den friheten å begynne å kritisere noe de ikke vet hva er heller...Det er som om jeg skulle gått inn på profilen til et vilt fremmed menneske å begynne å kritisere vedkommende... Det er alt annet enn rettferdig å dømme noen man ikke kjenner...

 

ville heller foretrukket og finne min helt egen stil eller være helt nøytral i steden for å sette meg selv i en bås som alle "wannabe emoer" gjør..

 

Jeg har den største respekt for de som faktisk er Emo, men til de som ikke vil sette seg i en bås med de andre, men som også kunne gått for å være emo, så er det fullt mulig å ha det vondt UTEN å være Emo...

 

Og kutting er et utslag av dype psykiske lidelser... Det er stor forskjell på kutting og risping..

 

Vær så snill, ikke ødelegg dere selv? Ikke ødelegg mulighetene deres? Vi er den generasjonen som skal ta over verden, er det en sånn verden vi vil ha? En verden av folk som later som... En verden full av folk som være annerledes enn alle andre og som da allikevel blir sånn "alle andre" er? Er det ikke "En verden full av farger" alle snakker snakker om? Den fargen som hersker i vår generasjon er svart, og svart er ikke engang en farge...

 

 

Er ikke det litt ironisk?

Lenke til kommentar
Den fargen som hersker i vår generasjon er svart, og svart er ikke engang en farge...

9631717[/snapback]

 

Eh... Jaså? Mulig jeg har blitt oppdratt til å tro noe annet enn dere, men altså...

Svart har egentlig aldri vært noe annet enn en farge...?

9653638[/snapback]

 

Svart er en tone, en nyanse. Oransje er en farge. Brun (som inneholder oransje/rødtoner) er en farge.

 

Grå er en tonse/nyanse. Hvit også. Beach (som inneholder oransje/rødtoner) er en farge.

Lenke til kommentar
Emo er død.. Og nå er alle blitt sånn.. Hvis du går i svart er du emo, hvis du farger håret ditt svart er du emo.. det er ikke sånn faktisk --. Går ann å ha en annen stil uten å være emo, emo er egentlig ikke noe om stil, selvskading, eller å ha håret i trynet, emo som dere sikkert har hørt 100.000 ganger før står for emosjonell.. det betyr at omså en person som går i rosa hver dag kan godt være emo.. Det er bare det at emos som kler seg i svart (ok ikke nødvendigvis svart) og farger håret svart føler for å uttrykke seg gjennom stilen..

 

Kan vel kalle det riktig det du skriver her, men da spør jeg, når sluttet folk å være emosjonelle/ha følelser? Når ble det tøft å undertrykke alt som har med følelser å gjøre? Jeg skjønner virkelig ikke hetset.

 

Å slite med deppresjoner og angst (som faktisk er en sykdom som de ikke kan noe for) er emo og dere hater de for det? :hmm:

 

Virker ikke som noen av mobberne her klarer å svare på det spørsmålet. Morsomt. Og hvis jeg skal bruke definisjonen folk legger fram her så er det mange her som er svært emo av den simple grunn å hate folk som er åpne når det gjelder følelser eller emo musikk samt klesstil.

Endret av defo
Lenke til kommentar
Emo er som mange vet en forkortelse for det Engelske ordet "Emotional", som på Norsk kan oversettes med "følelsesladd" eller "følelsesfull" (det er egentlig ikke noe ord, men det er det nærmeste jeg kommer en nær oversettelse).

 

Stilen Emo oppstod på starten/midten av åttitallet, og ble moderat populær.

Men forskjellen på Emoene da og Emoene nå, er den at på åttitallet sto musikken mer i fokus enn stilen, dype og ektefølte musikktekster og melodier ble høyt aktet, og stilen ble en "bieffekt" av musikken og de vonde følelsene som lå bak.. De sorte øynene, den blanede stilen av Goth,Punk og Rock og deres nedtrykte fremtoning ble deres "varemerke". Et varemerke mange betalte høye priser for å proklamere.. For bak de EKTE Emoene lå det store psykiske problemer og i mange tilfeller traumer, som gjorde sånn at de var som de var..Men de ville ikke ha sympati for problemene sine.. Det var ikke derfor de fremsto som de gjorde, det var ikke derfor de sang om det de gjorde.. De gjorde det for at det var deres form for psykisk helbredelse. Når mange "ikke-emoer" ville ha gått til psykolog for å få hjelp, brukte åtti-tallets emoer musikken, klær og sin ytringsfrihet til å hjelpe seg selv.. Altså, stilen Emo var på en måte et dytt til selvhjelp for sine problemer..

 

Men til stor forskjell fra dagens emoer, hvor ti-elleve åringer, eller 15-16 åringer, som IKKE engang har den fjerneste anelse om hva det å være Emo virkelig er, og det å ha det vondt VIRKELIG innebærer, blir emo bare en stil som kan byttes ut i tide og utide, ettersom moten forandrer seg.. De ungee\ne/ungdommene som VIRKELIG har det vondt kan finne mye trøst i emo. Det å kunne ytre seg om sine problemer, og om det som ikke er så bra for dem er en lettelse... Hadde det ikke værtfor at små bortskjemte unger "som ikke vil være mainstream" hadde brukt det opp og ødelagt det. Og at mange butikker og klesmerker har kommersialisert stilen så ut til kanten av det ytterste av det ytre, hjelper heller ikke noe til med å holde emostilen unik og spesiell...

 

Jeg syns ikke noen skal ta seg den friheten å begynne å kritisere noe de ikke vet hva er heller...Det er som om jeg skulle gått inn på profilen til et vilt fremmed menneske å begynne å kritisere vedkommende... Det er alt annet enn rettferdig å dømme noen man ikke kjenner...

 

ville heller foretrukket og finne min helt egen stil eller være helt nøytral i steden for å sette meg selv i en bås som alle "wannabe emoer" gjør..

 

Jeg har den største respekt for de som faktisk er Emo, men til de som ikke vil sette seg i en bås med de andre, men som også kunne gått for å være emo, så er det fullt mulig å ha det vondt UTEN å være Emo...

 

Og kutting er et utslag av dype psykiske lidelser... Det er stor forskjell på kutting og risping..

 

Vær så snill, ikke ødelegg dere selv? Ikke ødelegg mulighetene deres? Vi er den generasjonen som skal ta over verden, er det en sånn verden vi vil ha? En verden av folk som later som... En verden full av folk som være annerledes enn alle andre og som da allikevel blir sånn "alle andre" er? Er det ikke "En verden full av farger" alle snakker snakker om? Den fargen som hersker i vår generasjon er svart, og svart er ikke engang en farge...

 

 

Er ikke det litt ironisk?

 

Flott skrevet. Er så enig så enig. Selv har jeg stor respekt for folk som ikke er redd for å vise følelser, samt ekte emo'er. Har aldri møtt en wannabe emo ennå.

 

Hva skjer med samfunnet når det oppstår en kultur for å hate folk som ikke er redde for å vise følelser, og alt blir undertrykt? Da vil psykiske problemer sprudle og samfunnet vil virkelig gå rett vest.

Endret av defo
Lenke til kommentar
haha genialt :!:

 

Svart har da aldri vert ei farge.

Noen sånt som du sa Fefas

 

Svart reflekterer ikke farger, derfor den er svart, ergo. Hvit reflekterer alle farger, dermed er den heller ikke en farve i seg selv.

 

Mens blå suger til seg alle andre farger untatt blå, og dermed reflekterer blå, som betyr at det er en farge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hør på luedotten. Han vet hva han snakker om. De fleste som sier at emoer er folk som kutter seg og syns synd på seg selv vet overhodet ingenting om hva emo er for noe.

 

Folk "kler" seg Black Metal også da :p Og Goth! Så jeg ville sagt at det er jo da mennesker som kler seg Emo.

 

Søk på Emo song (youtube) burde få et generelt svar på hva Emo er

Haha morsom, hva med Emo Elmo på youtube xD

det er også " fra noen som ikke vet noe om emoer som dotten sier"

Lenke til kommentar
Emo er kort for emotional (følsom).. De som er emo kler seg på en "følsom måte" De har en følesesmessig stil... De hører også ofte på musikk som f.eks Bulet for my valentile, panic at the disco osv... Musikksjangeren emo, har kommet i de siste årene, emo musikk er under sjangeren punk.

 

 

 

Slik ser en typpisk emo ut:

ser att du kan navnet på artistene også^^,

heite Bullet For My Valentine^^,

å uansett så kjender jeg en del fålk såmm hører på slik type musikk men er ikke emo i det hele tatt^^,

å di mest kjendte emo bændene er: My Chemical Romance, Fall Out Boy, Evanescence og From First To Last...

Lenke til kommentar
ser att du kan navnet på artistene også^^,

heite Bullet For My Valentine^^,

å uansett så kjender jeg en del fålk såmm hører på slik type musikk men er ikke emo i det hele tatt^^,

å di mest kjendte emo bændene er: My Chemical Romance, Fall Out Boy, Evanescence og From First To Last...

 

Hvordan kan du si at disse er de mest kjente emobandene? Kilder?

Kanskje de du synes er mest kjente av emoband, men de ER ikke nødvendigvis det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...