Gå til innhold

Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Dominator det er en del som har hatt problemer med dem.

 

Jeg har kjøp 4gb av disse.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312367

Det er Micron D9GMH på disse brikkene.

Det er noe av det best og mest solide som finnes.

Og klokker veldig bra

 

Den ene brikka på corsair 8500 minnet mitt tok kvelden.

Så 6 månder med 1150mzh 2.2v

Var det den tålte(ikke bra)

Skal sende til komplett,når jeg får Crucial DDR2 BallistiX PC6400

PC5300 CL3 er vel like bra og til superpris

 

Skal kjøre noen tester og poste det.

 

Les denne posten her har jeg linket til kunaak D9GMH testing(mitt på siden)

på p5n32.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=720962&st=280

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På komplett står det om dette hovedkortet bla:

Lagergrensesnitt: ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)

 

Hvil dette si at det kun er plass til en harddisk eller dvd-rom med 40-pins kontakt på hovedkortet (ikke ledningen)? For på det hovedkortet jeg har nå er det en utgang fra hovedkortet til harddiskene og en til dvd-rommen. Er det det de mener på dette kortet også? :blush:

Lenke til kommentar

Den ene brikka på corsair 8500 minnet mitt tok kvelden.

Så 6 månder med 1150mzh 2.2v

Var det den tålte(ikke bra)

Skal sende til komplett,når jeg får Crucial DDR2 BallistiX PC6400

PC5300 CL3 er vel like bra og til superpris

 

Skal kjøre noen tester og poste det.

 

Pussig sammentreff, mine av samme type tok kvelden forrige uke. Rett nok i den andre pcen, hadde byttet de ut med 6400C4 pga peset med reseting,etc, hver gang man fiklet med ting.

Er den ene brikken som ikke funker her og. Har ikke overklokket disse, kun kjørt stock og 2,2V. Nuvel, de er returnert nå, så får vi se om de nye holder bedre.

Lenke til kommentar

Evga har gjort en oppdagelse her.

http://evga.com/articles/350.asp

 

Det er noe rart med volt til minne på 680i.

Her er kunaak sine test a minne til p5n32-e-sli.

 

 

D9GMH in my opinion is best overall all around ram I know of.

its highly resilliant to huge voltages, will do rather high MHz on the RD600, 680i, and the 965 chipsets, which I can confirm cause I have all these boards here, and have tried.

its great for low latencies, and just has a great range of latency and MHz to it. I've used about 5 sets of different D9 so far, and I've always been impressed with the variety of OCs one can get from it.

 

well, the D9GMH, seems to actually alittle unusual on the 680i chipset... and I cant say I know why... cause it doesnt do this on the RD600 or 965 chipsets.

 

it doesnt like high voltages... nor does it need it.

thats where it gets truely strange...

 

see, D9GMH, on the 965 chipset, will typically need about 2.5 volts or more to get 1200 mhz... and that unstable usually, or short term stability.

 

and it will need nearly 3 volts in most cases to do things like cas 3 at 1000 mhz.

 

but all that goes out the window on the 680i.

680i, I can get 1250 mhz at 2.25 volts easily stable enough for benchmarks and such.

1200 mhz at 2.25 volts very solid, for day to day use.

thats incredible...

 

but heres where it gets weird even again.

normal D9GMH seems to need about 3 volts usually to get cas 3 at 1 Ghz.

atleast on the 965 chipset.... but on the 680i... only 2.5 volts or close.

 

but theres a problem...

D9GMH, atleast in the 3 sets I still currently have, in this board, simply dont like voltages above 2.4 volts.

 

thats truely strange for a set of ram, I myself have taken to well above 3.4 volts and know has a huge resilliance to high voltages.

 

so D9GMH just seems to act very strange on this board...

it doesnt need much voltage, and doesnt seem to need it.

works great at 1T, but just plain old wont boot if I try 2.8 volts on it with this board.

 

so basically...

 

with how just about every company out right now uses some form of D9, especially D9GMH, chances are high if you have quality ram, you might have some luck with this tip...

 

if your having troubles with your D9 and your trying to get it stable by adding voltage...

 

do the opposite, and keep the same speed... just lower the voltage.

believe me.... if I thought I could do 1250 mhz easily at 2.3 volts on my P5B deluxe, I'd think I was dreaming.

when I first started trying the 680i, I did exactly what I always did on the 965... cant get it stable... add more voltage.

but with the 680i do the opposite...

cant get your ram stable?

go lower...

it sounds weird, but I have 3 sets of ram here, that all do the same thing...

less voltage - gets me better stability.

 

ok, I didnt forget the TRFC.

 

the TRFC on the 965 chipset, is limited to about 42 tops... which people like to say is slow.

so the tendency is to try to get lower, at 35, then 30 and so on...

but honestly, TRFC really isnt a ram setting thats ever gained me much in any benchmark or game, its more a psychological number...

42 just sounds really really high, and as overclockers, we dont like things that sound slow, haha...

 

but on 680i.... if 42 sounds slow to you, wait till you see TRFC of 100+... cause its there and you can use it...

 

now, coming from the 965 chipset, my natural tendency is to wanna take the TRFC to 42 or less... just like my P5B deluxe.

while this will work... your gonna find out something real quick...

 

you will get alot more "freezes" by manually setting the TRFC, then if you just let it be at Auto.

 

Auto TRFC tends to set the TRFC at 66 if your using 1200+ mhz on the ram.

 

stability is alot easier to maintain, at any ram speed, if you let the board figure then TRFC instead of trying to manually force it to a setting you want.

 

remember...

sure, it gives you bragging rights if you think TRFC of 20 or lower is great for some benchmark, and you can get it there, and others cant... but if your at all like me... you gotta live with these settings everyday all day.

theres more to overclocking, then just benchmark speeds, and if your just increasing your boards frequency of freezes, cause you think TRFC of 66 or whatever is too high for you to cope with...

then you might as well get use to random freezes and crashes.

 

otherwise, for the rest of us, that dont really want to deal with the psychology of numbers, and bragging, and just want stability...

 

its just best to leave TRFC alone on these boards.

 

for me, any TRFC setting I set manually, just results in occassional freezing.... when it be 3 hours from now, or 3 minutes, wont matter, cause it always happens.

 

but leave the TRFC at Auto... and you can run all day, with little to no chances of freezes... assuming of course, that your actually running a stable overclock.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
SNIPPSAT Postet i dag, 20:57

  Du kan ha master-slave harddisk-cd\dvd rom eller 2 cd\dvd disker.

 

Nå er det sata disker som gjelder,6 utak.

Du vil vel ikke bruke gammle ata 133 disk,

når du først skal ha nytt hovedkort

 

Tenkte jeg skulle ta en av de gamle harddiskene, dvd-rommen og dvd-brenneren over til det nye systemet. Og de er ikke sata.

Endret av Sky89
Lenke til kommentar
Evga har gjort en oppdagelse her.

http://evga.com/articles/350.asp

 

Det er noe rart med volt til minne på 680i.

 

Dette gir meg grøsninger nedover ryggen, ikke faen om jeg vil ta livet av mine crucial 10th anniversary, da velger jeg heller et annet chipset. Og jeg som hadde bestemt meg for p5n32e sli plus, får vel revurdere... :hmm:

8426914[/snapback]

 

Jeg hadde lenge sett på eVGA sitt 680i kort. Men jeg føler at dette chipsettet har mange skjulte spøkelser, og det kan jo faktisk se slik ut. Holder meg til mitt særdeles vanskelige 965 P5B.

Lenke til kommentar

Følg med.

Jeg har Thermaright Ultra 120 på mitt P5N32-SLI SE Deluxe. Og det passer som fot i hose. NH-U12F er nesten helt lik som Ultra 120.

Så ser du på bildene under og sier en forskjell som kan ødelegge plassen fra mitt HK til deres.

 

Du ser likheten? Du ser det kommer til å passe? :)

 

P5N32-E SLI (Deres):

32485-564x376.jpg

 

P5N32-SLI SE Deluxe (Mitt):

i_170530-564x376.jpg

Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 21:26

  Følg med.

Jeg har Thermaright Ultra 120 på mitt P5N32-SLI SE Deluxe. Og det passer som fot i hose. NH-U12F er nesten helt lik som Ultra 120.

Så ser du på bildene under og sier en forskjell som kan ødelegge plassen fra mitt HK til deres.

 

Du ser likheten? Du ser det kommer til å passe?

 

P5N32-E SLI (Deres):

 

 

P5N32-SLI SE Deluxe (Mitt):

 

 

Men da staser jeg på at Noctua NH-U12F passer, kan ikke se noen forskjell på hovedkortene... Men hvorfor finner jeg ikke Thermaright Ultra 120 i prisguiden? Kan du gi meg en link til den slik at jeg får sedd størrelsen (BxDxH) i forhold til Noctua NH-U12F?

Endret av Sky89
Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 21:53

 

 

Klikk på bildet for link

 

Farge : Sølv

Vekt : 745 gram

Bredde : 132 mm

Høyde : 160.5 mm

Dybde : 63.5 mm

 

Kjøleprofil

Konstruksjon : Heatpipe

Materiale, kjøleribbe : Aluminium

Materiale, kontaktflate : Kobber

 

Takk... Ser den er større enn noctua på bredde og høyde,men ikke på dybde...Det skal vel ikke ha noe å si, den passer vel for d(D= 9.5cm på noctua og 6.35cm på Thermaright)?

Endret av Sky89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...