Sharp Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Har kjøpt dette settet fra Clas Ohlson med radiosender til lysbryterene mine. Det jeg lurer på om jeg kan kjøpe en radiosender til PCen som kan "lære" frekvensene til fjernkontrollen? Så når jeg f.eks setter på en film i fullskjerm dimmer den ned lysene til 20 % Eller 10 min før vekkerklokka ringer om mårran så dimmer den lysene sakte på
Pingla Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 http://www.logitech.com/index.cfm/products...CONTENTID=10930 Du kan jo kjøpe denne, den kan styre signaler via RF. Bare synd den koster så mye.
Behydro Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Sant har vi EIB utstyr til......... Abb/eib Det er phett uten sidestykke, er faktsik overkommelig for en husbygger også Så at velleman har mye RF utstyr, er vel andre her som har moddet en hauk til en sann fjernkontroll Velleman
Sharp Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Skrevet 11. desember 2006 hmm..så veldig komplisert ut Ville bare ha en enkel RF-transmittor koblet til USB-porten. IR-sendere koster jo et par hundrelapper, burde vel finnes til radiobølger også?
St Thicket Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 (endret) RF er ikke så enkelt som IR... IR er som kjent lys, og dette lyset har bare en viss frekvens. RF kan være alt fra noen kilohertz ( 1 000 Hz) opp til gigahertz (1 000 000 000 Hz). I tillegg må man vite modulasjonsform, og så må man kunne gjengi rett data i forhold til den orginale standarden. Ikke så lett med andre ord... Det du KAN gjøre er å demontere fjernkontrollen, koble den opp mot en mikrokontroller (kanskje med USB interface?) for så å la mikrokontrolleren ta seg av styringen av fjernkontrollen. Da kan du programmere mikrokontrolleren til å ta seg av all styring. Det krever at du har en viss peiling på elektronikk og C-programmering... Her er et eksperiment jeg selv har gjort, men da videreførte jeg knappene på en CD-spiller til å styre en xbox-fjernkontroll... Det fungerte helt fint. Det burde derfor ikke være umulig å viderekoble bryterne på RF-fjernkontrollen til en styringsenhet som feks en mikrokontroller... Endret 11. desember 2006 av St Thicket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå