Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulighet for støy? Kondensator og forsterker..


Crossy

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens =)

 

Har blitt en del poster på forumet i det siste, og det er fordi anlegget i bilen begynner å ta form, og har da en del jeg lurer på :blush: nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal plassere utstyret på en spon-plate i bagasjerommet..

 

Det jeg lurer på er om det er mulighet for å få støy hvis en plasserer kondensatoren for nærme forsterkeren?

 

Jeg har tatt mine forhåndsregler når jeg har lagt kablene bakover i bilen, men når jeg kommer til bagasjerommet så blir ting litt mer komplisert, med tanke på lydkabler som går nærme strømkabler o.l.

 

 

 

Vennlig Crossy :p

post-52822-1165520853_thumb.jpg

post-52822-1165521073_thumb.jpg

Endret av Crossy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei! En kondensator er en passiv komponent og genererer ikke støy. Det den derimot gjør er å lede støy på plussledningen til jord.

 

En kondensator leder ikke for likestrøm/batterispenning. Derfor kortslutter den ikke kretsen.

 

Vekselspenning slipper igjennom kondensatoren, og jo høyere frekvens jo mindre motstand i kondensatoren. Den fungerer ergo som et ypperlig støyfilter på strømtilførselen i tillegg til at den hjelper til med å stabilisere spenningen... Eller?

 

Hvorvidt det hjelper er en annen diskusjon. Tenk litt på at når kondensatoren er tom må batteriet også fylle opp den i tillegg til å mate forsterkeren med strøm.

Om dette emnet er det mange meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...