Gå til innhold

Scsi eller ide ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer litt angående fordeler/ulemper angående scsi mot ide.

Skal sette opp ein "server" (ikkje noko stort, skal brukes til backup/gateway mot internet/filserver) Og lurer litt kva eg skal gå for. Ie korleis er forhalda i accesstid, båndbredde ?

Vist nokon har ein god link til ein plass eg kunne lest litt meir om dette ville det våre fint.

 

På forhand takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere var det stor ytelsesfoskjell mellom Scsi og IDE, da spesielt med tanke på prossessor-bruk. Men når man fikk DMA (Direct Memmory Acess) ble prosssesroforbruket betydlig redusert ved bruk av IDE. I dag er forskjellen forholdsvis liten og står ikke i forhold til prisforskjellen.

 

Jeg ville nok ha valgt å kjøre 4 stk 7200rpm disker i RAID 0+1, både med hensyn til hastighet, sikkerhet og pris.

Lenke til kommentar

I og med at Hardware.no greier seg (nå ihvertfall) med IDE-disker, bør vel du også greie det.

 

Selv har jeg et scsi-system, og må si jeg kommer til å fortsette å basere meg på det selv om prisen er veldig høy.

 

En av forskjellene på IDE og SCSI er jo at IDE kan sende bare en og en kommando gjennom bus`es, mens scsi kan sende en kø av kommandoer samtidig.

 

Det gir store fordeler når man kjører flere diskintensive oppgaver samtidig, i tillegg gir det muligheter for å oppnå bedre ytelse ved f.eks å legge vekslefila på en annen fysisk disk enn programfiler og systemfiler.

 

Men 2-4 lapper for en 18.4 gb 15krpm disk...vel, du kjøper mye IDE-plass for det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...