Gå til innhold

Hvilket OS til hardcore gamere?


Anbefalte innlegg

Beklager overskriften hardcore gamer, men allikvel kan man være en gamer med elendig hardware :)

 

Jeg er i en situasjon hvor jeg skal etablere et helt nytt liv med ei jente som har en sønn på 10 år. Selv om vi begge er i arbeid og tjener godt har vi ikke mulighet til å kjøpe en PC til 15k til sønnen. Det beste vi kan gjøre nå er kanskje en PC til 6-7k. Og dette er IKKE uvanlig i den norske husholdning. Faktisk er det et fåtal som har råd til å kline til på hardware som koster 15k.

 

Heldigvis har jeg mulighet for hjemmepcordning, og dermed kan vi kanskje ta oss råd til å kjøpe opp til 10k. Allikevel har jeg ikke en topp maskin.

 

For et år siden gjorde hw en undersøkelse hvilket socket folk satt på, og det var overraskende socket A som gjorde rent bord der. Folk flest har ikke mulighet til å kjøre dual cpu med skjermkort til 5k.

 

Så spørsmålet mitt er om den normale mann i gata bør oppgradere eller ei, med tanke på spilling.

7433465[/snapback]

 

Svar på spørsmål: nei faktisk, et fåtall av folk jeg kjenner (for å ta et eksempel bare) har råd til å konstant drive å oppdatere hardware. Jeg, for min del, oppgraderte for kanskje ca. 2 måneder siden til en PC med socket 939, som allerede da var på vei ut... Det var en slik selvbygger-PC fra Komplett.no, og full pakke med WinXP, mus, tastatur og headset (hadde skjerm fra før), kostet meg tilsammen 5500,-.

 

Er man ikke hardcore gamer har man uansett ikke bruk for det aller, aller nyeste skjermkortet eller skjermen med den beste responstiden. Min holder fint for meg, jeg spiller også ganske mye, BF2, Silkroad og HL2 går det mye i. Nei, man får ikke kjørt alt på full grafikk, men har man ikke en rik onkel å snylte på, eller en overbetalt jobb, får det bare bli slik. En 10-åring kan uansett ikke forvente at foreldre uten videre slenger ut 10-15k for en ny PC, dette kan han jo betale selv når han blir gammel nok til å få seg sommerjobb e.l. hvis han føler et behov for å ha det nyeste til enhver tid.

 

Og ja, jeg betalte faktisk denne PC-en selv ved å jobbe ræva av meg ved å klippe plen etter skolen noen dager i uka i en måned. Det føles godt når man er ferdig :D

7433997[/snapback]

 

foreldrene mine kjøpte en ny pc til 15k til meg i fjor, og nei, jeg er ikke bortskjemt. Har hjulpet til en god del hjemme og slikt med oppussing og vært med å hogd ned ved til vinterne osv. så jeg mener jeg har jobbet litt for den da. :)

7434246[/snapback]

 

Var ikke det jeg mente da, at ALLE norske ungdommer er late, sitter på ræva og venter på at foreldrene skal komme tilbake fra postkontoret med en splitter ny dualcore-PC.

 

Mener bare at det godt å nyte fruktene av sitt arbeid, når man endelig står der med esken på gulvet, og har foran seg 2-3 herlige timer med PC-bygging. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÅ 3dmark 2006 i vista fikk jeg 3577 marks med et ikke overklokket Geforce 7900GS.

 

I XP fikk jeg på samme kortet 4144 marks, men det var etter jeg hadde overklokket det til 602/803. (standard er 500/700).

 

Desverre har ikke jeg funnet et program som klarer å overklokke kortet mitt i vista, så jeg får ikke noe tall å sammenligne direkte med. Men det ser ikke ut som vista har så stor invirkning på spill ytelse.

7433722[/snapback]

 

Hva med uklokket i XP? Da ville du hatt tall å sammenligne direkte med.

7434134[/snapback]

 

XP er fjernet fra pcen min... så har jeg bare notert tallene etter jeg overklokket kortet mitt...

Lenke til kommentar
PÅ 3dmark 2006 i vista fikk jeg 3577 marks med et ikke overklokket Geforce 7900GS.

 

I XP fikk jeg på samme kortet 4144 marks, men det var etter jeg hadde overklokket det til 602/803. (standard er 500/700).

 

Desverre har ikke jeg funnet et program som klarer å overklokke kortet mitt i vista, så jeg får ikke noe tall å sammenligne direkte med. Men det ser ikke ut som vista har så stor invirkning på spill ytelse.

7433722[/snapback]

 

Hva med uklokket i XP? Da ville du hatt tall å sammenligne direkte med.

7434134[/snapback]

 

XP er fjernet fra pcen min... så har jeg bare notert tallene etter jeg overklokket kortet mitt...

7434858[/snapback]

 

Jeg syns ikke de 2 scorene du fikk der var så værst egentlig, tyder jo på at forskjellen er ganske minimal ved stock specs på skjermkort. kanskje jeg skal fyre inn vista i morgen siden jeg har en fridag fra jobben likevel :hmm:

Jeg testa RC1 av vista og syns faktisk ikke det var noen forskjell å spille spill i den versjonen så det har sikkert blitt bedre nå når fullversjonen har kommet :)

Lenke til kommentar
PÅ 3dmark 2006 i vista fikk jeg 3577 marks med et ikke overklokket Geforce 7900GS.

 

I XP fikk jeg på samme kortet 4144 marks, men det var etter jeg hadde overklokket det til 602/803. (standard er 500/700).

 

Desverre har ikke jeg funnet et program som klarer å overklokke kortet mitt i vista, så jeg får ikke noe tall å sammenligne direkte med. Men det ser ikke ut som vista har så stor invirkning på spill ytelse.

7433722[/snapback]

 

Hva med uklokket i XP? Da ville du hatt tall å sammenligne direkte med.

7434134[/snapback]

 

XP er fjernet fra pcen min... så har jeg bare notert tallene etter jeg overklokket kortet mitt...

7434858[/snapback]

 

Jeg syns ikke de 2 scorene du fikk der var så værst egentlig, tyder jo på at forskjellen er ganske minimal ved stock specs på skjermkort. kanskje jeg skal fyre inn vista i morgen siden jeg har en fridag fra jobben likevel :hmm:

Jeg testa RC1 av vista og syns faktisk ikke det var noen forskjell å spille spill i den versjonen så det har sikkert blitt bedre nå når fullversjonen har kommet :)

7435000[/snapback]

 

Jeg er ivertfall ganske fornøyd med vista, noen problmer er det (har fått en BSOD :( ) finner ikke drivere til trådløskortet, men har uansett tenkt å kjøpe nytt, så ingen problemer der. Noen problemer er det også med tredjeparts programvare siden jeg kjører 64bits versjon av vista. Men det blir sikkert bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

At operativsystemet er tungt, som i Vista, vil vel i første rekke si at det belaster systemet med høyere forbruk av internminne? I så fall er det grunn til å tro at effekten blir synlig på systemer med mindre mengde minne enn det aktuelle spillet har behov for, på nettopp disse systemene vil ytelsen bli ytterligere redusert av enda mindre mengde minne tilgjengelig til applikasjonen (spillet).

 

De som er hardcore gamere har vel nok minne, eller kjøper seg det. Vi andre merker ikke så mye til et fall på 1-10% i fps. Jeg foretrekker mye heller siste versjon av operativsystemet enn noen ekstra fps, men så er jeg ikke blant de "tyngre"gamerene heller :p

 

Bare spekulasjoner og sammensurium av egne teorier, som så mye annet man finner hvis man søker på nettet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva med google: "Vista vs XP in gaming" eller noe sånt. Leste en del tester av dette forleden, og det viste seg at på spill som BF2, etc var det vel en gjennomsnittlig framedrop på 7. Ingen dramatisk forskjell, med andre ord.

 

Dog, alt dette avhenger selvfølgelig av drivere, patcher, etc.

Endret av SN25P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...