Gå til innhold

Nokia N80, eller vente på N95?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny mobiltelefon en gang i løpet av januar-mars.

Da løper bindingstiden min ut, og jeg tegner vel opp igjen ny binding med en ny telefon.

 

Hadde lenge lyst på Nokia N80, men etter at N95 ble annonsert har jeg også fått litt lyst på den.

 

Spørsmålet er om det er verdt og vente på N95? Per idag koster N80 ca. 2500 kroner med det abonnementet jeg har og skal fortsette med.

N95 vil sikkert koste iallefall 3-4000 tenker jeg når den kommer (m/abo).

Så er spørsmålet om den VIL komme i 1. kvartal da, eller bli utsatt?

 

Har tittet en del på spesifikasjonene til begge telefonene. GPS kan sikkert være kjekt og ha, men det er vel ikke det som avgjør saken tror jeg.

Ser at skjermen på N95 har lavere oppløsning enn N80? Det er litt skuffende, men vil forskjellen i oppløsning være veldig synlig?

 

Liker slidekonseptet til N95, med at det går begge veier med mediataster på ene siden.

 

N95 har større innebygd minne enn N80 (160 kontra 40MB).

På papiret har N95 langt bedre taletid og litt bedre standbytid enn N80.

N95 har 5 megapixels kamera mot 3 på N80.

 

 

Jeg har nok mest lyst på N95....hvis den kommer i 1. kvartal. Men jeg hadde lenge lyst på N80, og har det fortsatt - det er ingen dårlig telefon akkurat!

Hva ville dere ha gjort?

 

Er det noen store for eller bakdeler mot noen av telefonene som jeg ikke har nevnt, men bør vurdere?

 

Hva er forskjellen på N80 og N80 Internet Edition forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv N80, men kvittet meg med den etter 1 uke med bruk og 3 uker på verksted. Den var grusomt slarkete etter min formening, men funksjonsmessig er den jo en av de beste telefonene på markedet i frohold ytelse/pris osv. N95 på sin side blir jo en alt-i-ett bombe, men er veldig skeptisk til batteriet..

 

Men hva skjermen angår kommer det litt an på hva du skal bruke telefonen til. Opløsningen på N80 gjør N80 bedre til bl.a. nettsurfing enn N95. Flere piksler på skjermen betyr mer innhold på skjermen og derfor mindre scrolling.

 

Men til vanlig bruk er ikke forskjellen på oppløsningene avskrekkende. Da kan det også argumenteres for at N95 har 16,7 mill fargers fargedybde mot N80s 262.000 farger.

Lenke til kommentar

jeg også kvitta meg med min N80

hengslette,slarkette,klumpette,elendig batteri,hang seg opp til alle tider.....

Noen gode sider hadde den jo også da....men kvitta meg me ann gjorde jeg

Forevig ikke noe nokia fan m.a.o etter dårlige erfaringer på nokia fronten

Når det gjelder N95......så tipper jeg det tar sin tid for den dukker opp

Om den er så fantastisk som "alle" vil ha det til aner jeg ikke, men om jeg kjøper mange telefoner så blir nok ikke jeg den som prøver og feiler på akkurat den telefonen :nei:

Lenke til kommentar

Hmmm, litt delte meninger om spesielt N80 ser jeg.

 

Jeg har også tittet litt på den kommende 6290 til Nokia. Har aldri hatt en kamskjell før, men den ser jo grei ut. Liker S40 os'et til Nokia (har det på min tlf nå).

Har også hatt en Sony Ericsson W550 før det igjen.

 

Det er også ett par SE jeg kunne tenkt meg, W850 eller K800....men jeg må spørre om en ting; hvordan er minnet for meldinger på de telefonene?

På min gamle W550 var det maks 200 meldinger totalt...og det var min hovedgrunn for at jeg ikke ville ha den lenger.

På den har jeg nå med S40 kan jeg ha ca 1200 i innboks og 6-700 i utboks.

 

Er dette annerledes på W850/K800 og isåfall hvor mange meldinger lagrer den før det er fullt?

 

Kapasitet for sms er kanskje en av mine viktigere kriterier!

Lenke til kommentar
Kapasitet for sms er kanskje en av mine viktigere kriterier!

7424539[/snapback]

 

Kapasiteten på N80/N95/s60 telefoner med minnekort-støtte generet, er så og si kun begrenset av størrelsen på minnekortet. Her er det nemlig mulig å flytte meldingslageret til minnekortet.

 

Har 512 MB kort i E61en, tipper jeg kan lagre omtrent 20.000 meldinger med et snitt på 20-25 kb per melding (bruker telefonen til mye mail). En vanlig sms tar vel 1-2 kb kanskje? Så si 1,5 kb i snitt da, som vil gi omtrent 340.000 meldinger på et 512 MB minne. Har du da et minnekort på 2 GB kan du velge om du vil lagre 1.360.000 sms, eller bare et par hundre tusen sms og plenty med bilder osv :thumbup::p

 

Til sammenlikning er maks på k800i 1000 meldinger? 1200 meldinger? :hmm:

 

BTW:

Det er begrensing på "sendte elementer" på s60 telefonene da. På 999 meldinger.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...