Gå til innhold

Rimelig Linux Bærbar til skolebruk


Kubjelle

Anbefalte innlegg

Bruksområde: Skal først og fremst ha den med meg til skolen og bruker da først og fremst tekstbehandling(OpenOffice), kan tenke meg at jeg også kommer til å bruke inkscape og the gimp(bildebehandlingsprogram). Også kommer jeg selvfølgelig til å surfe på nettet og kanskje se noen filmer i ny og ne. Og når jeg først skal bruke Linux har jeg tenkt til å installere beryl/compiz, så jeg trenger litt 3D-ytelse.

 

Pris: Så billig som mulig.

 

Så for å komme med noen krav på delene.

 

CPU: Stiller egentlig ikke store krav her, Intel Pentium M er mer en godt nok for meg.

 

Minne: Minimum 512MB

 

Harddisk: 60GB

 

Grafikkort: Her er jeg litt usikker, skal ikke bruke datamaskinen på spill. I såfall ikke på spill som bruker noe særlig 3D-ytelse(Bzflag). Men beryl/compiz trenger man kanskje litt 3D-ytelse.

 

Batteri: Stiller egentlig ikke store krav her heller. Men burde ligge på rundt 2 timer.

 

Design/fysiske krav: Så lenge den ikke er stygg som fy og ikke veier over 4Kg.

 

Trådløs: Ja!

 

OS: Helst ikke.

 

Skjerm: Ikke over 15.4".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gode erfaringer med ibm maskiner. Så vidt jeg vet kan du får dem uten/med linux nå for tiden.

 

Enig i det med grafikkort der. Men går greit med ATI også, men sjekk litt rundt på nettet etter drivere/ytelse på den bestemte kortet før du kjøper. Ellers vil jeg vel si at ATI fireGL og Nvidias quadro chiper er mer rettet mot ditt behov. Vet de nye t60p maskinene har fireGL 5200, men dem koster fort lapper.

 

Sjekk IBM og datateams tilbudslister. Kan fort lønne seg å bli medlem der.

Endret av sunbug
Lenke til kommentar

Hei!

 

Du nevner ikke et beløp på pcen, men jeg fant et par billige. Jeg er sikker på at noen her har bedre peiling og sikkert har noe annet å anbefale. Ville sett nærmere på andre poster i denne kategorien. En annen faktor er at de fleste billige bærbare leveres med Windows som standard, så konfigurerbare pcer fra Dell f.eks kan være et alternativ.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=71774 Er en grei PC med mye ram og grei harddisk. Ikke noe særlig ytelse på grafikkortet, men tror det går greit å kjøre KDE eller hva du tenkte. Celeron prosessoren er ikke kjent for super ytelse, så det kan diskuteres.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=71890 Er nesten samme PCen, bare med halvparten av minnet og ATI skjermkort. Har en raskere(?) Turion 64bit prosessor. Dette kan være kjekt hvis du velger en distro som er optimalisert for dette.

(Alle Acer Aspire PCer hos MPX leveres med sekk og trådløs mus.)

 

Hvis du sjekker litt rundt på Elkjøp, Lefdal osv så har de sikkert noe billig, med greie specs.

 

Når det kommer til Distro du skal bruke, vil jeg anbefale Debian eller Ubuntu\Kubuntu hvis du er litt ny i gamet. Begge disse har den kjekke Apt-Get funksjonen. Selv liker jeg KDE som windowmanager.

 

Håper dette hjalp!

 

Mvh

Lenke til kommentar

Dell kan selge maskiner uten OS. Sparte en del penger på å kjøpe en Dell-laptop uten OS. Men skal du kjøpe en Dell-laptop, hold deg unna Inspiron og gå for en Latitude. De er mer robuste, skrudd bedre sammen og er gode å jobbe med. En Latitude D620 er å anbefale hvis det er snakk om en Dell-PC. Selv har jeg hatt en Dell Latitude D600 i snart 3 år nå, og er svært fornøyd. IBM Thinkpad er nok best på GNU/Linux, men disse er dyre, og de fleste modeller selges kun med Windows. For tiden er det bare toppmodellene av T60p som selges uten OS eller med SuSE.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan ikke se at de selger Latitude D620 blir solgt på dell. Bare D420.

 

Men jeg lurer på om beryl/compiz krever mye 3D-ytelse. Ser på en datamaskin nå som har Intel® Graphics Media Accelerator 128MB(Nettauksjon). Det skal nok være neste generasjon av intel extreme graphic 2. Så jeg regner med at det er litt bedre en forgjengeren. Og etter hva jeg har hørt så er ikke intels integrerte kort ikke så alt for dårlig. Kan være et problem at den bare støtter pixel shader 2.0, men hva vet nå jeg.

 

Kan opplyse om at jeg har tenkte å bruke ubuntu som distro.

Lenke til kommentar
Kan ikke se at de selger Latitude D620 blir solgt på dell. Bare D420.

 

Men jeg lurer på om beryl/compiz krever mye 3D-ytelse. Ser på en datamaskin nå som har Intel® Graphics Media Accelerator 128MB(Nettauksjon). Det skal nok være neste generasjon av intel extreme graphic 2. Så jeg regner med at det er litt bedre en forgjengeren. Og etter hva jeg har hørt så er ikke intels integrerte kort ikke så alt for dårlig. Kan være et problem at den bare støtter pixel shader 2.0, men hva vet nå jeg.

 

Kan opplyse om at jeg har tenkte å bruke ubuntu som distro.

7408910[/snapback]

Du må gå inn som bedriftsbruker. Men du må uansett måtte bestille per telefon for å få kuttet ut Windows på den maskinen. Virker ikke som at Dell er så interesserte i å selge de beste Latitude-modellene til privatpersoner. Det var akkurat det samme den gangen jeg kjøpte forgjengeren, Latitude D600. D620 kan forresten bestilles med et nVIDIA Quadro NVS grafikkort.

 

Edit: denne PC'en er kanskje ikke så billig, men de holder. Selv har jeg hatt min i snart 3 år.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
men kan faktisk kjøpe en berbar med xp ferdig instalert, kontakte M$ og få refundert pengene om man ikke har planer om å bruke OS'et...

 

 

om jeg ikke tar feil.

7409591[/snapback]

 

Mye lettere å ikke ta det med ifra starten uansett. Bare å si ifra når du kjøper det :)

Og nei, du kontakter ikke MS, du kontakter de som solgte deg PC'n.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at jeg får et tilfredstillende tilbud som er billig nok. Og da kan det egentlig være like greit å bruke litt ekstra.

 

Ser at Netshop har et koselig tilbud.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42393

Har sett på denne zeptoen. Konfigurert med 2GB ram blir det en virkelig kraftbunt. Og jeg kan kjøre dual-boot med Windows og spille spill(Oblivion). Alt til den nette sum av 10643kr. Er dette noe å satse på? Ser at det er litt trøbbel med Zepto, men ikke noe som ikke kan fikses? Noen synspunkt på Zeptoen? Finnes det eventuelt en bedre datamaskin til den prisen?

Lenke til kommentar
men kan faktisk kjøpe en berbar med xp ferdig instalert, kontakte M$ og få refundert pengene om man ikke har planer om å bruke OS'et...

 

 

om jeg ikke tar feil.

7409591[/snapback]

 

Mye lettere å ikke ta det med ifra starten uansett. Bare å si ifra når du kjøper det :)

Og nei, du kontakter ikke MS, du kontakter de som solgte deg PC'n.

7409607[/snapback]

Som sagt, det er mye bedre å si fra på forhånd. Det som imidlertid er faktum, er at en del PC-produsenter har sine egne lisensbetingelser om at man må godta den programvaren som allerede ligger inne. Hvis man ikke gjør det, må man sende hele PC'en tilbake og få tilbake pengene.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe meg en Zepto, men jeg lurer fortsatt på noen små ting.

 

Burde jeg konfigurere maskinen med 2GiB ram, eller med T7200? Med T7200 blir maskinen noe billigere og oppgraderingsmulighetene bedre.

 

Hvordan fungerer spill og Linux? Jeg vet at det finnes emuleringsprogram som Cedega og "Wine" men er det mulig å spille de fleste spill?

 

Og ikke minst er jeg fortsatt åpen for bedre forslag til samme pris. <11k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...