Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lade 12V batteri med 6V? funker det eller ?


e321

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe :)

 

Skal ha ei ny lykt på mopeden(tnt-manga).. den bruker noen slags spotter isteden for pærer.. disse spottene klarer jeg ikke å oppdrive i 6V(aner ikke hvor jeg skal lete.. har sett på biltema og clasohlson).. Derfor :)

 

Tenkte mest på om noen visste om en slags trafo som kunne gjort dette mulig da ;)

Lenke til kommentar
La denne på of topic, jeg..

 

På min moped er det 6V batteri.. Hvis jeg putter på et 12V batteri til frontlys, kan jeg bruke 6V anlegget til og lade opp 12V'en da?

6V'en blir omtrent ikke brukt..

Evt. med en diode på så 12V'en ikke går ut i 6V anlegget  :hmm:

7397586[/snapback]

du kan få det til med at du først vekselretter spenningen fra dc til ac så bruke en trafo for å booste spenninga deretter likerette denne spenningen igjen til 14.4v dc.

fryktelig tungvint og kostbar måte å gjøre dette på men det er gjennomførbart.

ville heller byttet dynamo og batteri til 12v

Lenke til kommentar
La denne på of topic, jeg..

 

På min moped er det 6V batteri.. Hvis jeg putter på et 12V batteri til frontlys, kan jeg bruke 6V anlegget til og lade opp 12V'en da?

6V'en blir omtrent ikke brukt..

Evt. med en diode på så 12V'en ikke går ut i 6V anlegget  :hmm:

7397586[/snapback]

du kan få det til med at du først vekselretter spenningen fra dc til ac så bruke en trafo for å booste spenninga deretter likerette denne spenningen igjen til 14.4v dc.

fryktelig tungvint og kostbar måte å gjøre dette på men det er gjennomførbart.

ville heller byttet dynamo og batteri til 12v

7405449[/snapback]

Kostbart er det vel ikke, er ikke så mange komponenter du trenger hvis man har litt peiling og kan å lodde ;). Skal man kjøpe det blir det vel kanskje et par hundre kroner. Når man forsterker likespenning hakker man opp spenningen i firkantpulser på veldig høy frekvens, transformerer den med en transformator og likeretter den spenningen igjen.

 

Det beste ville vært å oppgradere det elektriske på mopeden din til 12V. Hvis dynamoen leverer nok blir vel det å bytte spenningsstabilisator og de komponentene som trenger 6V til 12V komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...