Gå til innhold

Maskinen min "kviner"!


aplus

Anbefalte innlegg

HEI!

 

Har 2 stk. datamaskine. De er helt forskellige når det gjelder hardware, men en ting er felles: Etter att maskinen har stått på i ca 10 min, begynner den å "kvine". Kan sammenlignes med en bil med for slakk viftereim... Mistenker at det har noe med PSU'en å gjøre, men er ikke sikker. Dette er forferdelig irritende, og på den ene av de to maskinene er lyden så høyfrekvent at man skulle tro man mistet hørselen!

 

Noen som har den fjerneste peiling på hva dette kan være for noe?

 

Takker for alle seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veldig høyfrekvent lyd er ofte et symptom på en løs spole som vibrerer. Spesiellt om det er er først etter maskinene blir varm. PSU er en sansynlig kandidat, men ikke den eneste mulige.

 

Prøv å kjøre PSU uten at den er koblet til (ved å kortslutte den grønne ledningen sammen med en tilfeldig svart en på den kontakten som du kobler til hovedkortet). Da kan du ihvertfall utelukke eller isolere feilkilden i PSU. Jobb derfra :)

 

Ditto for å utelukke harddisker, ekspansjonskort, og til slutt evt. hovedkortet (ved å kjøre det uten noe ekstra koblet til).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Prøv å kjøre PSU uten at den er koblet til (ved å kortslutte den grønne ledningen sammen med en tilfeldig svart en på den kontakten som du kobler til hovedkortet). Da kan du ihvertfall utelukke eller isolere feilkilden i PSU. Jobb derfra :)

-Stigma

7418947[/snapback]

 

Nå er det jo ikke sikkert denne "kvine" lyden oppstår hvis PSU ikke er belastet. Dette var iallfall tilfelle da mitt nettverkskort peip.

Lenke til kommentar

Prøv å kjøre PSU uten at den er koblet til (ved å kortslutte den grønne ledningen sammen med en tilfeldig svart en på den kontakten som du kobler til hovedkortet). Da kan du ihvertfall utelukke eller isolere feilkilden i PSU. Jobb derfra :)

-Stigma

7418947[/snapback]

 

Nå er det jo ikke sikkert denne "kvine" lyden oppstår hvis PSU ikke er belastet. Dette var iallfall tilfelle da mitt nettverkskort peip.

7419527[/snapback]

 

Ja, det er en mulighet, men jeg ville tro at sjansen for at den vil lage lyd likevel er stor. Det vil nok ta en del lengre før den blir varm dog, så kanskje la den stå i 20 min i stedet for 10.

 

Det mest ideelle hadde jo seff vært å sette en belastning på den, om du har noe du kan bruke som trekker en del trøm, samt ekspertisen til å mekke til noe uten å ødelegge utstyret ditt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har samme problem med min Hiper R580. Den begynner å "hvine" svakt ca 10 sek. etter at jeg starter maskina. Når PSU belastes, øker kraftn i "hvininga", utrolig irriterende! :thumbdown:

 

Så tipper det er PSU som lager den lyde hos deg også. Ganske lett å sjekke, legg øret mot viften på PSU, så starter du et program eller noe som belaster PSU. Da vil du høre om lyden kommer fra strømforsyningen! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har samme problem med min Hiper R580. Den begynner å "hvine" svakt ca 10 sek. etter at jeg starter maskina. Når PSU belastes, øker kraftn i "hvininga", utrolig irriterende! :thumbdown:

 

Så tipper det er PSU som lager den lyde hos deg også. Ganske lett å sjekke, legg øret mot viften på PSU, så starter du et program eller noe som belaster PSU. Da vil du høre om lyden kommer fra strømforsyningen! :thumbup:

7436327[/snapback]

Riktig! Lyden kom fra strømforsyningen.. Noen som har peil på hva som forårsaker denne irriterende lyden? Greit nok, PSU'en jeg snakker om er en "SHG Computers" til 135,- ny, men du skal ikke bli hjernedøv å av å tenke budsett! :nei:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har samme problem med en NorthQ. Argh, jeg blir gal av lyden. Det virker som hvinelyden kommer når jeg har mange disker koblet på, altså en belastningsgreie. Jeg gidder ikke stresse noe mer, bestiller bare ny. :roll:

 

Men vil absolutt påpeke at problemer med en strømforsyning ikke var noe issue før i tiden... jeg har brukt over 3000,- i strømforsyninger på ett år nå! :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...