Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å tilby masseprodusert skvip med limesmak til mennesker som i utgangspunktet ikke er glad i øl er en neppe noen suksess. Introduser dem heller til øl ved å plukke ut noe som likner det de drikker ellers. Til f.eks. vinmennesker ville jeg tilbudt dem mer komplekse, vinøse belgiske typer, f.eks. Goose Island's Matilda. Champagnedrikkende mennesker kan en tilby en lett sukret lambic/Gueuze. Generasjonen som drikker Cider kjøpt på Rema ville jeg tilby et saftig spark bak og beskjed om å vokse opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tilby masseprodusert skvip med limesmak til mennesker som i utgangspunktet ikke er glad i øl er en neppe noen suksess. Introduser dem heller til øl ved å plukke ut noe som likner det de drikker ellers. Til f.eks. vinmennesker ville jeg tilbudt dem mer komplekse, vinøse belgiske typer, f.eks. Goose Island's Matilda. Champagnedrikkende mennesker kan en tilby en lett sukret lambic/Gueuze. Generasjonen som drikker Cider kjøpt på Rema ville jeg tilby et saftig spark bak og beskjed om å vokse opp.

 

Ikkje sjå bort i frå at Tuborg faktisk klarer å treffe ei ganske stor målgruppe med dette skvipet. Eg kjenner opptil fleire "cider-drikkere" som likar denne ølen.

 

For ikkje å snakke om fjortiser som gjerne vil drikke øl (fordi det er kulere, og mer voksent enn f.eks. rusbrus), men som ikkje likar smaken. For dei vil denne øla være eit relevant alternativ.

 

Eg tur vi alle kan være enig at Lime Cut ikkje er noko for folk som likar "ordentlig" øl, men det betyr ikkje at det ikkje finnast ein marknad for den. Du må hugse på at nordmenn flest (i hvert fall i den yngre generasjon) kjøper ølet sitt på nærmaste matvarebutikk, og drikker den vors, på veg til grøftefylla. Eg trur ingen av disse er interessert i å punge ut fleire hundre (tusen?) kr, på dei ølsortane du nemnte, sjølv om det heilt sikkert er mykje betre øl.

 

(...og berre sånn for ordens skyld: nei, eg likar ikkje Lime Cut)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

'Proper Job' Ipa fra St. austell burde prøves av dere som ikke har smakt den. Myye humlesmak så dersom det er noen som ikke liker den smaken så sky banen :p Fåes på vinmonopolet.

 

Testet denne i helgen, samt jeg fikk endelig testet Punk Ipa fra Brewdog.

Ingen av de ga meg det helt store, men er for all del god øl. Noe av grunnen til dette er vel at jeg åpnet med gode gamle Rip tide sammens med mørk sjokolade. Alt annet blir nesten litt nedtur da :love:

 

Kan også legge til at jeg ikke hadde tilgang på skikkelige glass og mått derfor drikke fra flaske. Det har kanskje ikke så alt for mye å si, men jeg må snart få ut fingeren og skaffe meg noen skikkelige glass. Forslag til noen som ikke koster skjorta?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Seidel: Fattig øl, jeg synes ikke smaken på øl er så mye forskjell på men jeg er ikke noe kresen..

 

Vet ikke så mye om øl men bruker og gå for det, man blir jo full av det uansett så?

Hvis man skal dra på fest for å drikke seg full er det ikke så nøye på hvilke øl man drikker, har til tider med lite penger kjøpt meg 1,5l med seidel eller lignende billigøl fungerer jo det å.

Lenke til kommentar

Eg tur vi alle kan være enig at Lime Cut ikkje er noko for folk som likar "ordentlig" øl, men det betyr ikkje at det ikkje finnast ein marknad for den. Du må hugse på at nordmenn flest (i hvert fall i den yngre generasjon) kjøper ølet sitt på nærmaste matvarebutikk, og drikker den vors, på veg til grøftefylla. Eg trur ingen av disse er interessert i å punge ut fleire hundre (tusen?) kr, på dei ølsortane du nemnte, sjølv om det heilt sikkert er mykje betre øl.

Nå tenkte jeg på drikken øl og ikke fenomenet grøftefyll. Sistnevnte finner en overalt, også i land som har ølkultur, men det viktig og ikke blande disse begrepene.

 

Det meste av det som selges i matbutikker i Norge har ikke så veldig mange likheter med drikken øl.

Lenke til kommentar

Eg tur vi alle kan være enig at Lime Cut ikkje er noko for folk som likar "ordentlig" øl, men det betyr ikkje at det ikkje finnast ein marknad for den. Du må hugse på at nordmenn flest (i hvert fall i den yngre generasjon) kjøper ølet sitt på nærmaste matvarebutikk, og drikker den vors, på veg til grøftefylla. Eg trur ingen av disse er interessert i å punge ut fleire hundre (tusen?) kr, på dei ølsortane du nemnte, sjølv om det heilt sikkert er mykje betre øl.

Nå tenkte jeg på drikken øl og ikke fenomenet grøftefyll. Sistnevnte finner en overalt, også i land som har ølkultur, men det viktig og ikke blande disse begrepene.

 

Det meste av det som selges i matbutikker i Norge har ikke så veldig mange likheter med drikken øl.

 

Sant nok, men så var dette eit svar på påstanden din "Å tilby masseprodusert skvip med limesmak til mennesker som i utgangspunktet ikke er glad i øl er en neppe noen suksess". Sjølv om Lime Cut er noko skvip i forhold til ordentlig øl, vil ikkje det si at det ikkje finnes ein marknad for den. Som nemnt ovenfor finnes det nok av menneskjer som kan tenkes å kjøpe dette skvipet, altså er det fullt mulig at det blir ei "suksess". Eg trur ikkje Tuborgs mål med denne ølen er å oppnå respekt hos ølkjennare, målet er heller å tene penger på å selje øl til dei som måtte kjøpe det. Tuborg gir nok litt blaffen i om du og dine likemenn synest Lime Cut er piss, så lenge dei faktisk tene penger på pisset.

Lenke til kommentar

Sant nok, men så var dette eit svar på påstanden din "Å tilby masseprodusert skvip med limesmak til mennesker som i utgangspunktet ikke er glad i øl er en neppe noen suksess". Sjølv om Lime Cut er noko skvip i forhold til ordentlig øl, vil ikkje det si at det ikkje finnes ein marknad for den. Som nemnt ovenfor finnes det nok av menneskjer som kan tenkes å kjøpe dette skvipet, altså er det fullt mulig at det blir ei "suksess". Eg trur ikkje Tuborgs mål med denne ølen er å oppnå respekt hos ølkjennare, målet er heller å tene penger på å selje øl til dei som måtte kjøpe det. Tuborg gir nok litt blaffen i om du og dine likemenn synest Lime Cut er piss, så lenge dei faktisk tene penger på pisset.

Nå var det påstanden om at Ringnes sitt øl-produkt tilsatt et kjemisk stoff som gir en lime-liknende smak var en bra introduksjon til folk som i utgangspunktet ikke likte øl som jeg mente ikke var noen suksess. Har ingen grunn til å tvile på at produktet vil bli en markedsmessig suksess, ellers hadde neppe et så stort selskap som Ringnes lansert dette produktet.

Endret av gultr
Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på om ølet inneholder kunstig lime-smak, eller om det faktisk er litt lime-juice i den. Dersom det er kunstig smak tar jeg sterk avstand. Jeg er ikke imot tilsetninger av diverse ting i øl, men jeg mener at det må være naturlig. Øl er et produkt som jeg forventer er 100% naturlig og ikke tilsatt kunstig farge,smak,konserveringsmiddel etc. Når det er sagt synes jeg det er positivt at Carlsberg eksperementerer litt slik med øl og kan lansere det på markedet. Nå er dette ølet verken særlig fantasifullt eller godt, men så lenge det kan bidra til litt større variasjon i tilgjengelig øl på markedet, synes jeg det er greit.

Lenke til kommentar

Fikk en flaske Lime Cut (eller hva det nå heter dette ølet med lime). Det var ikke direkte vondt, men kommer ikke til å kjøpe det. I tillegg til at smaken var litt pussig, er det jo prinsipielt galt å blande lime i øl.

 

Derimot kan jeg anbefale Lade Gårds pilsner. Slett ikke verst.

 

Forresten: Innbiller meg at india pale ale passer godt til grillmat. Hva tror forumets erfarne ølhunder om det? Og er det noen som har en god IPA å anbefale (utenom knallgode Nøgne Ø)?

Lenke til kommentar
Jeg ser at vi har kommet langt i utviklingen her ja. Hvorfor skal dem ikke få lov til å nyte cider framfor øl? Og hvorfor er det "barnslig" å drikke cider?

Hender jeg drikker cider selv, synes det er godt. Var heller det opplegget som selges i norske matbutikker jeg reagerte på. Skjønner ikke hvorfor det heter cider engang, er ikke i nærheten av å likne på noe av det som produseres i Storbritannia og Irland og som faktisk ER cider.

Lenke til kommentar

Forresten: Innbiller meg at india pale ale passer godt til grillmat. Hva tror forumets erfarne ølhunder om det? Og er det noen som har en god IPA å anbefale (utenom knallgode Nøgne Ø)?

Synes ikke kombinasjonen av grillmat og øl med mye bitterhet passer særlig godt sammen. Ender som regel opp med hveteøl under grillingen og pils til maten. Når det gjelder pils har polet endelig begynt å ta inn en tysk kellerbier som anbefales.

Lenke til kommentar

Forresten: Innbiller meg at india pale ale passer godt til grillmat. Hva tror forumets erfarne ølhunder om det? Og er det noen som har en god IPA å anbefale (utenom knallgode Nøgne Ø)?

Som en annen poster her så foretrekker jeg weissbier, men også under grillingen da jeg liker friske tørsteslukkere, fremfor komplekse tyngre øl.

 

Midtfyhns DIPA er jo flott, men vær obs på alkoholprosenten ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...