Gå til innhold

Noen som har PEIL på vannkjøling her?


IceXCool

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kobberblokk er massiv, så den vil ikke løse seg opp som du sier. Derimot er et Peltier element satt sammen med masse pellets (små metal "striper"). Når disse utvider og trekker seg sammen ofte, kan du selv tenke deg til at det blir en _viss_ material tretthet. Hvis du selv kunne finne et bilde av et peltier element som ikke er lodda sammen enda kunne du sett hva jeg mener.

 

Poenget med vanntank teorien var at hvis man fks. brukte (altså mer belastning) mye CPU kraft i kort tid, så vil ikke vannet nå den samme høyden som vannet ville ha gjort uten vanntank. La oss si at du pakker ut en .zip fil som tar omtrent 10min. Hadde du hatt vanntank ville ikke vannet blitt så mye varmere enn vanlig. Hadde du sitti uten tank ville det nok gitt klare utslag på tempen. Vanntanken sørger også for at peltieret får en mye mer gradvis økning av "Thot" tempen... Slik at man ikke bruker sjokkterapi på elementet :wink:. Som Artic sier vil det skje momentant, men det må gå mellom kjølepasta og coldplate først, som gjør at det ikke vil være så momentant.

 

Ess i ermet? Hva skulle det være Skrue? (ta det med ro, du vil snart kunne finne esset selv) :roll:

 

_________________

+#hw.no@undernet

-etter klar beskjed fra Lepseland :grin:

 

-------Panasonic Toyota Racing-------

tf102.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: MrA| på 2002-11-17 19:25 ]

Lenke til kommentar

Vel, det var denne uttalelsen som fikk meg til å tenke på "ess i ermet":

"Hehe, bare vent til *kremt* blir tilgjengelig . Jeg skal ikke si noe mer. Lovte og ikke si noe".

 

Men da åpenbarer det seg vel ett eller annet fra en annen kant da? Etterhvert?

 

Ellers vil jeg gjerne påpeke: Et peltierelement er ganske sikkert konstruert for å tåle relativt store belastninger, ikke minst i montért tilstand.

I flg tidligere omtaler, skal elementet monteres med opptil 6kg´s trykk pr kvadratcm.

I en slik tilstand har jeg vondt for å tro at material-utvidelse og -sammentrekking vil være påfallende stor. Kan vi kanskje ane noe i retning av noen hundredels millimeter?

Jeg gjetter bare nå, og baserer meg kun på mine generelle kunnskaper om forskjellige materialer´s oppførsel ved varme- / kuldepåvirkning.

Ettersom denne i dette tilfellet er relativt beskjeden, så vil jeg også tro at elementet neppe vil ta skade av de temperaturforandringene som måtte finne sted, med eller uten vanntank i kjølesystemet.

 

Så igjen, jeg tror tankene omkring faren for at dette skal skje, muligens er noe overdrevet?

Inntil det motsatte er bevist, velger i allefall jeg å tro det.

 

For moro skyld, skal jeg nå, etter dette innlegget, gjøre følgende:

- Notere idle temp på CPU i PC Alert 4.0

- Kjøre Sisoft Burn In´s i 10 minutter, og klokke temperaturutviklingen hvert minutt.

 

Da skulle vi få en indikasjon på hvilken temperaturstigning som elementet måtte bli utsatt for, fra CPU via coldplate, så får vi vurdere hvor voldsom denne blir, når resultatet foreligger.

 

Kommer snart tilbake!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-17 23:09 ]

Lenke til kommentar

Hvordan vet jeg at herr. Skrue ikke faker resultater til sin egen tilfredshet? Det er snakk om veldige små mål, men det har ikke noe med saken å gjøre. Nå skal det også tas hensyns til at det hele skal stå på døgnet rundt i kanskje ett par år, før man bytter ut noe. Dette er kun som du sier _teoretisk_, men du må inrømme at det er stor sannsynlighet for at de skjer med tidene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 21:06, skrev MrA|:

Hvordan vet jeg at herr. Skrue ikke faker resultater til sin egen tilfredshet? Det er snakk om veldige små mål, men det har ikke noe med saken å gjøre. Nå skal det også tas hensyns til at det hele skal stå på døgnet rundt i kanskje ett par år, før man bytter ut noe. Dette er kun som du sier _teoretisk_, men du må inrømme at det er stor sannsynlighet for at de skjer med tidene.


 

Ærlig talt: Hvorfor i all verden skulle jeg fake resultatet?? Og til hva slags / hvilken tilfredshet?

 

Håper _virkelig_ ikke at jeg blir oppfattet _så_ useriøs!

Men mistanken er tydeligvis tilstede....

 

Noe jeg faktisk finner ganske skuffende, ikke minst på bakgrunn at jeg stort sett alltid forsøker å være så saklig og oppriktig som mulig, i slike sammenheng.

 

Nå viste seg dessverre at min lille test ikke foreløpig lar seg gjennomføre, da Burn-In i Sisoft S låser begge maskinene jeg har til rådighet for en slik test.

Hvorfor vet jeg foreløpig ikke, men skal finne ut av dette!

Samtidig kan jeg jo oppfordre andre her i forumet til å gjennomføre samme test, såsant de har montert vannkjøling i maskinen.

 

Og MrA|: Du er når som helst hjertelig velkommen "On Site" for en test, så slipper du forhåpentligvis tanken på at jeg kanskje faker resultatet!

 

Send meg gjerne en PM, så skal du få adressen. Jeg kan tilogmed tilby meg å hente deg pr bil, om du ikke bor for langt unna!

 

Nesten "alt" går før eller siden istykker uansett, helt sikkert også et peltierelement. Om det er termiske / mekaniske belastninger som er årsaken, er vel nesten uinteressant? Og hvilket belegg har man for å si at den lille tanken i systemet var årsaken til dette? Og hvor mye lenger hadde elementet levd med en stor tank?

Det tror jeg faktisk aldri at vi får greie på!

 

Og å trekke inn en slik hypotese som et argument i denne saken er vel litt søkt, MrA|?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 22:07, skrev MrA|:

Bare tulla med fakingen da :smile:. Såklart tror jeg på resultatene som du vil komme med. Håper ikke jeg har gjort Skrue sint :smile:, har jeg gjort det vil jeg be om unnskyldning.


Btw. når skulle du utføre denne testen? Hadde vært bra og testet teorien. Er ikke alltid teori stemmer i praksis veit du :wink:.


 

Helt greit, jeg aksepterer unnskyldningen. Sint ble jeg nok ikke, men snarere skuffet!

Men vi glemmer den episoden nå...

 

Testen jeg snakket om, kan egentlig alle med vannkjøling gjøre. Laster man ned Sisoft Sandra, så er det jo bare å klemme ivei med Burn-In´s!

Bare pass på å velge 100% utilization, for maks belastning av CPU.

 

Såvidt jeg husker fra tidligere forsøk, så var temperaturstigningen ganske moderat, ca 3-4 grader. Og det tok faktisk adskillige minutter å oppnå dette!

 

Selvsagt kan denne testen utføres på et luftkjølt system også, men i denne sammenheng vil et slikt resultat være uinteressant.

 

Så snart jeg får dette til å fungere, så skal jeg legge ut resultatet!

I mellomtiden kan sikkert andre gjøre den samme testen?

Da får vi desto bedre grunnlag, og en grei sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 22:45, skrev MrA|:

Mulig jeg kan "låne" litt vannkjølingsdeler her og der og montere opp på PCen. Vil da teste med en 10l bøtte med vann
:grin:
, men 10l skal jeg definitivt teste med.


Det er jo vanlig at folk er skuffet over meg, så det godtar jeg :wink:.


Jaha? Er det vanlig? Det kan jeg ikke tro. Og for min del har jeg lagt den epistelen bak meg! :smile:

 

Resultatet i en test med en 10ltr´s bøtte med vann vil selvsagt bli bedre enn med en tank på 0,5dl, i en timinutter´s test.

Men om du derimot kjører testen lenge nok, så vil temperaturstigningen og dermed den termiske / mekaniske belastningen tilslutt bli den samme. Jeg holder da kjøleeffekten fra bøtta´s overflate utenfor.

Og skal vi virkelig ta´n heelt ut, så kan man jo montere en 200 liter´s tank i bakken, som noen har gjort!

Men om peltierelementet vil leve særlig lengre for det?

Tjah, si det....

Lenke til kommentar

Dette "Fløyt litt utover" 1. posten så jeg paster den på nytt og ser hva som skjer...

 

Jeg sitter og lager oversikt i den ussle lille notepaden og lurer på hvilken kjøleblokker jeg skal velge til AMD chipset cpu og gpu, jeg har også satt spørsmålstegn ved radiator og lurer på om jeg bør ta "Blackice extreme" eller "Blackice II"

 

For tiden har jeg bare en AMD thunderbird 1,2 ghz og GF3 3D-kort, men skal oppgradere til:

Giga-byte GA-7VAXP hovedkort, AMD XP2400 og Crucial Radeon 9700 Pro 3DKort når julegave busjettet er regnet ut hehe...vannkjølinga bør kunne brukes på det jeg har nå, men ment for den nye når jeg får oppgradert.

 

tingene jeg har sett på til nå er (kilde microplex):

-Vifte 135,00,- 120mm Titan

-Pumpe 594,00,- Eheim 1048 vannpumpe

-Radiator 656,00,- Hardware labs, "BlackIce Extreme"

-Vanntank 288,00,- Eheim 1046/1048, "Transparent"

 

Siden jeg ikke har særlig peil og ikke montert vannkjøling før, vet jeg ikke om det er best med stor vanntank og radiator beregnet for 2 stk 120mm vifter og sånnt...så takk på forhånd for all hjelp

 

noen som gadd å lese alt? Hvilke kjøleblokker og sånnt foreksempel...

Lenke til kommentar

I følge teorien vil større overflate gi større kjølekapasitet.

 

Hvilket ocshoots radiatortester viser. Blackice2 anser jeg som ett bedre kjøp enn BIextreme..

 

Når det gjelder valg av kjøleblokk, tror jeg magnumblokka fra 3dfxcool er den som er mest kostnadseffektiv.

 

Angående vanntank valget ditt ville jeg bare nevne at den tanken sammen med en 1048 pumpe ikke er den helt store kombinasjonen. Pumpa blir litt for kraftig for tanken, så det har veldig lett for å bli innpisking av luft i vannet. Det finnes fikser for problemet men det er greitt å ta det med i betraktningen før man kjøper.

Lenke til kommentar

Okey...ser mange anbefaler Blackice II så jeg går for den og to stk. Titan 120mm vifter

 

Når det gjelder kjøleblokker så trenger jeg til GPU CPU og Chipset (Northbridge) og alt jeg skal ha bør passe med Ø10mm pvc slanger da...

 

mindre kjøleblokker er vel lettere å kjøle enn store? Eller holder store blokker jamnere temp...litt av et puslespill dette herre hehe

 

Kan vannpumpa piske luft i vannet på ett lukket kjølesystem? det du sa med trøbbel med den vanntanken må jo være for dem som ikke har kjørt all lufta ut av systemet? (Derfor jeg vil ha transparent versjon så jeg kan se bobbler visuelt)

 

[ Denne Melding var redigert av: IceXCool på 2002-11-18 05:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 14:44, skrev B|Real:

Tørr jeg å si feilplassert eller? :wink:



 

Det kan du gjerne si :wink: Men jeg synes de har vært flinke her og hjulpet vedkommende, i stedet for og slenge dritt om at posten egentlig hører hjemme en annen plass. Det kommer det ikke mye fornuftig ut av. Så for heller moderatorene gjøre jobben sin og evt flytte/stenge.

Lenke til kommentar

Som lovet, har jeg nå testet temp-forskjeller mellom idle og max-load på CPU, på min maskin.

 

i utgangspunktet lå CPU-temp på 25grader, etter ca 3 timer´s normal bruk. (Les: Surfing / Excel / Word)

 

Resultatet etter 20 minutter med "Burn-In´s" ble som følger:

CPU load temp: 28grader

Denne temperaturen ble oppnådd etter ca 10 minutters kjøring, men for sikkerhets skyld fortsatte jeg testen i 10 minutter til, uten ytterligere temperatur-økning.

 

Kjørte deretter en halvtimes test med 3D-Marks, temperatur etter avsluttet test: 28grader.

Om noen tviler på resultatet, kan screenshots fremlegges.

 

Vi snakker i dette tilfelle om en temperaturvariasjon på kun 3, tre grader Celsius! Om peltierelementet eller for den saks skyld andre komponenter får noe særlig "juling" eller stresses nevneverdig ved en slik temperaturvariasjon, tviler jeg oppriktig talt på!

 

Denne testen bør være noenlunde representativ for de fleste vannkjølte systemer mht temperaturvariasjoner, selv om jeg i mitt tilfelle har temperaturer som ligger godt under gjennomsnittet, uten peltierelement.

 

Med et peltierelement i systemet, vil selvsagt temperaturene ligge på en adskillig lavere verdi, men jeg vil _anta_ at variasjonene også i et slikt tilfelle vil ligge omkring 3-4grader, kanskje enda mindre?

 

Jeg tillater meg etter dette å tro, at stresset / mekanisk påvirkning av elementet vil være ganske beskjedent.

 

Imøteser gjerne kommentarer! :smile:

 

Og for ordens skyld; Maskin spec´s:

Abit KR7A

XP1900@XP2000

1xTwinmos 512Mb

1xWD40Gb

1xMaxtor60Gb

SB Audigy

3Com Etherlink 10/100

Pioneer Slot-In DVD

Plextor 40/12/40

Hjemmelaget radiator & vannblokk,

Pumpe: Maxi-Jet1200, tankvolum 0,5dl.

Total vannmengde i systemet: ca 2dl.

 

 

IceXCool: Du får BlackIceII for 585,- hos Microplex, bare som et tips. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...