Scorpio94 Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Jeg har hørt mye forskjellig fra person til person om dumpventil.. Så jeg spør her.. Hvordan fungerer den? Og har den kun effekt på diesel-motorer??
oysfaerg Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det finnes forskjellige typer dumpventiler, de fleste har resirkulerende dumpventiler som slipper overtrykket ut i en løkke og tilbake til turboen. De som får en slik "kvitrelyd" eller "psssjj" når de slipper gassen har en åpen dumpventil som slipper ut overtrykket helt. En dumpventil øker levetiden på din turbo, gitt at du kjører med riktig type. Uten dumpventil vil trykket slå mot spjeldet og til slutt kunne ødelegge turboen din. Litt enkelt lesestoff (OBS! PÅ Svensk!)
cossiemk1 Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 (endret) Og dumpventil i seg selv gir ingen effekt, men hjelper til slik at turboen ikke stopper helt av mottrykket ved feks girskifte... Dumpventil brukes ikke noe særlig på diesel biler og ALDRIG på biler uten turbo Endret 29. november 2006 av weedman
CrazyEagle Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 (endret) ..og ALDRIG på biler uten turbo 7387357[/snapback] No shit, Sherlock? Endret 29. november 2006 av CrazyEagle
oysfaerg Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Joda, dumpventiler brukes i dieselbiler også, men det er stort sett aldri annet enn en resirkulerende dumpventil.
Rebel-Rider Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Dieselbiler har ingen nytte av dumpventil, ganske enkelt fordi de har ikke spjeld Det finnes dog elektrisk aktiverte dumpventiler som du kan montere på turbodieselmotorer, men det er kun for "show" og har absolutt ingen nytte og har et ganske høyt lydnivå pga at dieselbiler generelt har høyere ladetrykk en tilsvarende bensinbiler har.
cossiemk1 Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 ..og ALDRIG på biler uten turbo 7387357[/snapback] No shit, Sherlock? 7387647[/snapback] Du tok ikke den nei... Det er jo fullt av idioter her inne som spør etter dump til n/a bil, og elektrisk dump osv, og det er det dummeste jeg hører, så derfor ALDRIG på en bil uten turbo
McBitch Skrevet 1. desember 2006 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Her ser man en dumpventil i aksjon. Den monteres mellom intercooler og gasspjeld. Den oransje pilen viser hvor luften går. Den tuppen oppå dumpen er koblet med en slange bak gassjeldet. Når du slipper gassen, stenges gasspjeldet og det kommer undertrykk (?) etter gassspjeld, og overtrykk før spjeld. Det som får stempelet til å løfte seg. Rett meg hvis jeg har skrevet noe feil. Endret 1. desember 2006 av stakan
SilentNET Skrevet 1. desember 2006 Skrevet 1. desember 2006 Det finnes forskjellige typer dumpventiler, de fleste har resirkulerende dumpventiler som slipper overtrykket ut i en løkke og tilbake til turboen. De som får en slik "kvitrelyd" eller "psssjj" når de slipper gassen har en åpen dumpventil som slipper ut overtrykket helt. En dumpventil øker levetiden på din turbo, gitt at du kjører med riktig type. Uten dumpventil vil trykket slå mot spjeldet og til slutt kunne ødelegge turboen din. Litt enkelt lesestoff (OBS! PÅ Svensk!) 7383022[/snapback] Jeg er nesten enig i det oysfaerg sier her. De som har "kvitrelyd" eller "psssj" lyd kan også ha en resirkulerende dump. Det har jeg. Lyden kommer hvis du monterer et åpent luftfilter, og vil variere fra bil til bil. Det er dog mulig å få lyden ved å montere en atmosfærisk dump (som vanligvis slipper luften ut gjennom en eller annen form for trakt, istedenfor å sende den tilbake inn i systemet, sånn som en resirkulerende dump gjør). Denne typen har ofte høy lyd grunnet trakten. Dette anbefales ikke på enkelte biler som har LMM, da motoren kan stoppe på blant annet tomgang. Luften er allerede "målt" av LMM i det du slipper den ut, og mengden bensin blir justert deretter. Det finnes helt sikkert unntak! Enkelte kjører uten avlastningsventil i det hele tatt, og også her får du en ganske markant lyd når luften slår tilbake inn i turboen (og bremser denne!). Dette er dog lite sunt i lengden, og anbefales i alle fall ikke av meg (til gatebruk). Finn ut hva du vil med bilen din (og undersøk gjerne om bilen din har f.eks. LMM eller ikke). Så kan du enten søke etter svar, eller komme tilbake og stille et mer konkret spørsmål om hva du vil ha/kan ha. Om resultatet skal være mest mulig lyd, eller høy/lav lyd etc.
SilentNET Skrevet 1. desember 2006 Skrevet 1. desember 2006 Og dumpventil i seg selv gir ingen effekt, men hjelper til slik at turboen ikke stopper helt av mottrykket ved feks girskifte... Dumpventil brukes ikke noe særlig på diesel biler og ALDRIG på biler uten turbo 7387357[/snapback] Et girskifte gir ikke mottrykk. Derimot så gir et stengt gasspjeld mottrykk Det holder å slippe opp gassen. Har egentlig ingenting med girskift å gjøre, bortsett fra at de fleste slipper opp gassen når de trykker inn clutchen.
McBitch Skrevet 1. desember 2006 Skrevet 1. desember 2006 Tror han mente det du sier. Når man girer slipper man opp gassen, og spjeldet stenges.
oysfaerg Skrevet 1. desember 2006 Skrevet 1. desember 2006 SilentNET: Ja, det er rett som skriver, åpent luftfilter gir også en psssj-lyd, men ikke like kvitrete som en åpen dumpventil vil gjøre. Videre har du også rett i at biler med LMM (Luftmassemåler / Luftmengdemåler) går dårlig på tomgang ved bruk av åpne dumpventiler, men dette kan på mange måter løses ved å bruke en hybriddump som både er åpen samt at den resirkulerer lufta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå