Gå til innhold

What to do?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg er en halvgammel dame, med sønner som trives foran skjermen.

Og nå da det nærmer seg jul har man jo begynt å tenke på julegaver. Og arvingen onsker bl.a. å utvide kapasiteten på sin enkle bærbare Cinet.

Og blank som jeg er aner jeg ikke hva jeg leter etter. Bør jeg kjøpe en stasjonær maskin m feks 512 mbram? Vil det øke ytelsen tilfredsstillende i første omgang? Og kan denne kobles direkte til hans bærbare, og da være i drift uten videre innstallering o.l.?

Han er ingen proff, og er som sagt vant med en enkel bærbar pc. Men begynner vel å bli lei begrensningene på denne. Da den visstnok "lægger" da han spiller større spill eller linker.

Jeg vet at det finnes ressurskort. Men aner ikke om dette er noe han kan sette i eller knytte til sin maskin uten andre hjelpemidler?

 

Som dere selvfølgelig forstår, er jeg ikke bare på jordet, men på feil jorde.. Kjempefint om noen kan forbarme seg over meg, og gi noen råd.

Inntil videre; Take care now, bye bye then :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod alle spørsmålene dine, men jeg kan ivertfall svare slik jeg tror du spør:

 

1: For å vite om det er mulig å utvide kapasiteten på han bærbare cinet maskin så trenger vi mer informasjon om maskinen, modell osv, men generelt sett så er det vansklig å oppgradere aldrende bærbare pcer.

 

2: Om du bør kjøpe en stasjonær pc med 512 mb ram? det spørs, det er mye som teller i en pc bortsett fra ram. Spør du om 512 mbram holder? det kommer isåfall helt ann på hva man skal bruke pcen til, hvordan spill osv, og ikke minst om man vil at pcen skal klare f.eks spill på beste grafikk, men da kommer jo selvsagt grafikkort inn i bilde..

 

3: kan man koble den evt nye stasjonære pcen til den bærbare, og få utnytte av hardware'en til den nye pcen(slik at den bærbare pcen blir bedre ved å koble den til den nye stasjonære pcen).. Nei, dette er i utgangspunktet ikke mulig.

 

 

Still gjerne flere spørsmål i denne tråden, eller så kan du sende meg en melding på pm, jeg kommer til å abonnere på tråden, og kan prøve å hjelpe deg ;)

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar

Prøver gjerne å hjelpe en "kvinne i nød", men trenger en god del mer info:

1) Hvorfor vil du kople en stasjonær til LAPTOP'en? Tenker du i nettverk? Det er i såfall selvsagt fullt mulig. Når det gjelder instalasjon må selvsagt en stasjonær maskin også lastes med operativsystem osv, men det er tatt hånd om av leverandør i de fleste tilfeller.

2) Hvis sønnen din liker å spille på PC ville jeg nok satset på en stasjonær PC hvis han da ikke samtidig vil drasse rundt på den mye. Problemet med såkalte "spill-laptop'er" er at de er tildels mye dyrere enn tilsvarende stasjonære. Dvs: en stasjonær PC med brukbar ytelse til spill vil være billigere enn en laptop med de samme ytelser - skjønner?

3) Mener du med "ressurskort" - skjermkort? Slike kan i de fleste tilfeller ikke settes inn i en laptop - dessuten er de kortene som kan det forholdsvis kostbare de også.

 

En stasjonær maskin med 512MB RAM vil sikker være raskere enn den laptop'en han har nå, men grafikkprosessor (skjermkort) og prosessor (Pentium, Core2 AMD osv osv) spiller også VELDIG mye inn på hvordan spill "flyter" I utgangspunktet ville jeg nok uansett anbefale 1GB RAM om du kjøper en stasjonær - faktisk leveres de fleste allerede med såpass mye RAM.

 

Forvirret?

 

Utdyp litt - så skal jeg i alle fall prøve å gi deg en anbefaling :)

Endret av povenstad
Lenke til kommentar

Hei og velkommen,

 

En stasjonær pc kan nok ikke kobles på den måten du beskriver i posten din. Dersom vedkommende sliter med "lagg" i spill, tyder det på at den bærbare har litt for lite kraft å by på. Dersom du vurderer en stasjonær pc, kan det fort koste mye penger når den skal brukes til spilling. Hvis du har mulighet til å nevne hvilken bærbar han har (merke og modellnummer) og en prisramme, kan vi nok hjelpe deg med å få tatt det riktige valget :) tenker da oppgradering vs ny stasjonær

 

 

Victurus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...