Gå til innhold

Friskoler bedre en offentlig?


Nie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NEI friskoler er _absolutt_ ikke bedre enn offentlige skoler. Hadde det vært bedre, hadde jeg ikke sittet her og loka på diskusjon.no og MSN og storkost meg sånn ellers. Vi lærer ingenting, og alle som går her gjør det pga. Spania-tur som vi er lovt. Alle jeg møter sier de slutter til neste år.

 

Grunnen til at man får høye karakterer er fordi lærerne er så tåpelige.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra noen privatskoler er bedre, bla. på grunn av bedre ressurser.

 

Men det er andre faktorer med i bildet også. Foreldre som sender unger på privatskoler er typisk mer ressurssterke, har høyere utdanningsnivå, og er mer opptatt av barnas skolegang. Det siste sier seg jo selv - for hadde de gitt faen i skolegangen til ungene hadde de jo heller ikke giddet å bruke tid/penger på noe slikt.

 

Helt til sist vil jeg nevne at det også fins noen høyst tvilsomme privatskoler, bla. i Oslo, hvor de nærmest kjører "6er, eller penga tilbake" opplegg.

Lenke til kommentar
Men det er andre faktorer med i bildet også. Foreldre som sender unger på privatskoler er typisk mer ressurssterke, har høyere utdanningsnivå, og er mer opptatt av barnas skolegang. Det siste sier seg jo selv - for hadde de gitt faen i skolegangen til ungene hadde de jo heller ikke giddet å bruke tid/penger på noe slikt.

7376598[/snapback]

 

Dette stemmer ikke, nye undersøkelser viser tydeligvis at inntektene til foreldre som sender barna til private skoler ligger likt med, og til dels under gjennomsnittsinntekten for foreldre med barn i offentlige skoler. Jeg kan ikke referere til noe akkurat nå, men om det er ønske for det kan jeg godt bla opp.

 

Jeg går på privatskole selv, og slik jeg opplever det er det ikke alle foreldre som gidder bruke tid/penger på noe slikt, flere av mine medelever sliter med å få endene til å møtes, fordi de betaler alt selv.

Lenke til kommentar
Dette stemmer ikke, nye undersøkelser viser tydeligvis at inntektene til foreldre som sender barna til private skoler ligger likt med, og til dels under gjennomsnittsinntekten for foreldre med barn i offentlige skoler. Jeg kan ikke referere til noe akkurat nå, men om det er ønske for det kan jeg godt bla opp.

7376663[/snapback]

Kanskje denne du tenker på:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/24/483933.html

Lenke til kommentar

Privatskoler har gjerne mye mindre antall elever i hver klasse, og i større grad undervisning lagt opp til vært enkelt individ. Dette fører til at de talentfulle ikke blir bremset av de svake, og at de som sliter får mer hjelp. I tillegg har selvsagt enkelte privatskoler mye mer penger enn offentlige skoler.

Lenke til kommentar

Det er nok like stor variasjon på nivået i privatskoler som i offentlige skoler så man bør nok ikke generalisere så mye utifra sin egen skole (salah).

Jeg byttet fra offentlig skole (Nannestad VGS) til privat skole (Kristelig Gymnasium) for halvannet år siden og er storfornøyd med det.

Merket med en gang at elevene og lærerene rundt meg var mer fokusert på skolearbeid, og motivasjonen mye høyere, og dette smittet over på meg.

 

Jeg tror kanskje at privatskoler generelt gir bedre muligheter enn offentlig skole, men som sagt; varierer nok veldig og har også mye med hva slags person man er. Kan anbefale Kristelig Gymnasium (KG) til alle som bor i Oslo-området, og skal begynne på-, eller går på ungdomsskole og videregående.

Ikke-kristne bør ikke la seg skremme av navnet. Tipper det er ca 50/50 kristne og ikke-kristne der. Hvertfall ikke noe pressende miljø..

Lenke til kommentar

Tror nok Goz har ganske så rett.

Det er litt fælt at dette har økt under den sosialistiske regjeringen, har merket meg at private skoler får mer og mer, iallfall i områdene som jeg bor i. Og med tanke på at kommunen her er ledet av de rød-grønne er det litt trist. Vi trenger å gjøre mer for de offentlige skolene, ikke la de private gå og gå med alle sine midler som den offentlige skolen kunne fått mye bedre ut av. Dette som skjer her er jo også et tegn på klasseskiller. De som har råd kan betale for plass i private skoler, der de får bedre opplæring. Mens de offentlige skolene er gratis, men der får man langtderifra så mye kunnskaper som man gjør i private skoler. :no:

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
De som har råd kan betale for plass i private skoler, der de får bedre opplæring. Mens de offentlige skolene er gratis, men der får man langtderifra så mye kunnskaper som man gjør i private skoler. :no:

7382537[/snapback]

Du glemmer at det hovedsaklig er elevene som avgjør kvaliteten på skolen - ikke lærerne. At man får bedre opplæring på private skoler må skyldes en kombinasjon av høy intelligens og læringsvilje. Det eneste negative i denne sammenheng blir at rike, middelmådige elever kan kjøpe seg inn på en skole med flinkere elever - noe som neppe slår positivt ut på samfunnets sosiale mobilitet.

Lenke til kommentar

Jeg går nå på steinern, og det er en genial skole.

Jeg tror det er fordi vi får mye mer motiverte lærere som velger seg inn på steinern grunnet den gode pedogagikken.

På offentlig skole er det mer tillfeldigheter som bestemmer om du får en engasjert eller eller ikke, men hvis skolen er laget kun for å tjene penger er det kansje ikke like sikkert at lærerne er like motiverte.

Lenke til kommentar
men hvis skolen er laget kun for å tjene penger er det kansje ikke like sikkert at lærerne er like motiverte.

7387572[/snapback]

Nå må du tenke litt.

 

La oss først tenke oss at det faktisk finnes skoler som kun er laget for å tjene penger. Hvordan får skolen penger? Av elevene som går der. Hvorfor vil det gå elever der? Antakeligvis fordi skolen har et godt rykte og leverer gode resultater. Hvordan får skolen et godt rykte og gode resultatet? Antakeligvis fordi den har gode lærere.

 

En tjene-penger-skole med dårligere lærere vil fort bli en tape-penger-skole istedet.

Lenke til kommentar
Dei fleste nye privatskolene er jo skoler som skal tjene penger for eierne(siden du impliserer at det ikke finnes slike skoler).

7387992[/snapback]

Og dette er du sikker på?

7388141[/snapback]

Ja. Eksempelvis så er Jon Bauer Norge AS datterselskapet til det svenske konsernet Ultra Education. Hvorfor i all verdens land og rike skulle Ultra Education starte et skoleselskap i Norge om ikke hensikten er å tjene penger på det?

 

Per i dag har ikke privatskoler lov til å ta ut profitt i Norge, men ifølge Terje Hansen ved NHH så er det fullt mulig(og lovlig) ad omveier.

 

( http://www.utdanning.ws/templates/udf____5379.aspx )

Lenke til kommentar
men hvis skolen er laget kun for å tjene penger er det kansje ikke like sikkert at lærerne er like motiverte.

7387572[/snapback]

Nå må du tenke litt.

 

La oss først tenke oss at det faktisk finnes skoler som kun er laget for å tjene penger. Hvordan får skolen penger? Av elevene som går der. Hvorfor vil det gå elever der? Antakeligvis fordi skolen har et godt rykte og leverer gode resultater. Hvordan får skolen et godt rykte og gode resultatet? Antakeligvis fordi den har gode lærere.

 

En tjene-penger-skole med dårligere lærere vil fort bli en tape-penger-skole istedet.

7387826[/snapback]

vel, jeg syns det er bedre med steinern hvor de ikke gjør det for pengene (skolen vår gikk med overskudd for første gang på 3 år i år og lærerne får mindre en andre), men fordi de mener at pedagogikken steinern fører er mye bedre.

Jeg mener egentlig at dette burde vre statssponsa siden på den gamle skolen min var det mange som ble mobba, men bare jeg som hadde råd til å kjøpe meg ut av det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...