Gå til innhold

Hvorfor overklokke maskinen?


Anbefalte innlegg

har testet å overklokke 2x512 (har 4 totalt) i pc'n her og mine brikker, ocz dual channel platinum rev 2 (noe slikt) bikket først ut etter en nærmere 600 ddr. ved T1 og en 2.5-3-3-6. Er ikke helt sikker, men var trolig noe slikt.

 

Er litt begrenset av hovedkortet da volt kan kun økes opp til 3.2

Noen DFI kort kan gå så høyt som 4.6 volt eller mer? Men det kan jeg glemme med mindre jeg har bra kjøling på minnebrikkene..

7378865[/snapback]

 

Så jeg bør ikke prøve mer en 2.5-3-3-7 på ramen så lenge jeg har en?...

7379518[/snapback]

 

Altså, det du bør vite og eventuelt sette deg inn i, er hvordan maskinen din, hovedkortet, vil reagere når du har klokket noe for mye, eller maskinen ikke kan starte på dine angitte innstillinger..

 

Hvis du er NØDT til å skru opp kabinettet og resette CMOS jumper f.eks manuelt hver gang, så hadde jeg vært ekstra forsiktig, spesielt med komponenter jeg ikke har spesiell erfaring med, eller hvis jeg ikke hadde gjort noe særlig OC før ;)

 

OC er prøving og feiling i ordets rette forstand.

Hvis ikke f.eks 2.5-3-3-7 fungerer, så legg til mer volt eller sett fsb ned ett hakk eller lett på timings eller en kombinert løsning av disse valgene.

 

Hvor mye du evt. kan klokke de rambrikkene du har, jeg har ikke peiling. Basta. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har testet å overklokke 2x512 (har 4 totalt) i pc'n her og mine brikker, ocz dual channel platinum rev 2 (noe slikt) bikket først ut etter en nærmere 600 ddr. ved T1 og en 2.5-3-3-6. Er ikke helt sikker, men var trolig noe slikt.

 

Er litt begrenset av hovedkortet da volt kan kun økes opp til 3.2

Noen DFI kort kan gå så høyt som 4.6 volt eller mer? Men det kan jeg glemme med mindre jeg har bra kjøling på minnebrikkene..

7378865[/snapback]

 

Har hatt samme ocz brikker som du DDR400 plat.rev2(den eldste typen) på dfi hk Nf4 lanparty ultra -d, de kom med en nyere type ram enn den jeg har og de tåler ikke like høy buss, selvom de heter det samme.Jeg har prøvd begge :)

De liker ikke over 2.72 volt, stabilt helt opp til fsb 312mhz på 1T med amd 1,8ghz venice,men måtte sette enda slappere timings end det du oppgir her for å få 100% stabilitet. Brukte uker på testing for å få det stabilt, hadde til og med ekstra kjølevifter på rammen. :blush:

Måtte fin justere omtrent alt av ram innstillinger i biosen og det er ikke få på DFI kortet .

Men det var utrolig gøy å kunne kjøre 1,8@2,8ghz uten divider med 1T.

Ram brikkene kostet dengangen(2år siden) over 2000.- for 2*512mb :dribble:

7381712[/snapback]

 

 

Nå er jeg såpass tett i nøtta at jeg kjører dual dualchannel her da ;) altså 4 av de i slengen. Og hos meg har jeg funnet ut av 2.72, 2.75 liksom, er for lite volt inn.

2.8 er det jeg pleier å sette de på minimum.

 

Kommer greit til ddr520 med 4stk. Tror jeg hadde 306 eller 313 på fsb med 2 da jeg ga an for å se hvor langt det gikk.

Jeg kjøpte mine på ett kampanje tilbud så fikk de til en sterkt redusert pris sånn sett, circa 2.5 for mine 4x512.

Kunne tenkt meg å bygge ett par mini pc'r med disse som jeg selger svindyrt såklart, og kjøpe 2x2gb..yummi ;)

Lenke til kommentar
Her er det.... Hovedkortet er da Abit UL8

7362306[/snapback]

 

Er det bare meg eller er volten helt på jordet, både 5 og 12v er jo langt over 5% grensen. Faktisk så har 12v et avik på 18% og 5v et avik på 13%.

 

Det er vell ikke en Qtec du har ??

7386968[/snapback]

 

 

12v står på godt under 10 jo.. Ja dette høres ikke bra ut..

Skal se det viser seg at det er en forklaring på det ene og det andre om det er virkelig en dårlig psu.. Men det må det jo være om de talla er virkelige da..

Lenke til kommentar
Spurte om noe lignende en gang, og da fikk jeg til svar at pcen ikke ville fungere hvis 12v virkelig var så lav. Min ble lest av til 9,xx i speedfan, og med mulitmeter lå den på 12,05 under spilling.

 

Test med mulitmeter før du kaster den gamle, ingen vits i å bytte med mindre du virkelig må!

7390214[/snapback]

 

I og med at det viser seg at noen målinger på temperaturer i merkelige og noen andre her har kommentert at hovedkortet er kjent for å oppgi uriktige tall osv osv, så definivt prøv å få tak i en måte for å forsikre deg om dette hvis du kan.

 

TR 450 høres helt kurant ut for min del.

Lenke til kommentar
Det er av min oppfatning...

Men ta og post ett skjermbilde da om du kan! i gif eller jpeg.

 

Og hvilket hovedkort har du?

Du må finne deg en nyere bios for hovedkortet ditt, og få oppdatert biosen..

Hvis cpu da fortsatt står på 77grader så skal jeg heller være noe bekymret.

 

Men Uansett, en kompis av meg har en maskin som kjører på 80c hele døgnet, men han har ikke råd til å bytte ut cpu'n. Og han har brukt den maskina i flere år nå..

 

Så det er fullstendig mulig å leve med, om det VIRKELIG skulle være eller bli tilfelle.

7361995[/snapback]

 

Ja også varmer maskina ekstra nå om vinteren også. Nesten som en varmeovn om man overklokker nok. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...