Gå til innhold

Hvorfor overklokke maskinen?


Anbefalte innlegg

Det er av min oppfatning...

Men ta og post ett skjermbilde da om du kan! i gif eller jpeg.

 

Og hvilket hovedkort har du?

Du må finne deg en nyere bios for hovedkortet ditt, og få oppdatert biosen..

Hvis cpu da fortsatt står på 77grader så skal jeg heller være noe bekymret.

 

Men Uansett, en kompis av meg har en maskin som kjører på 80c hele døgnet, men han har ikke råd til å bytte ut cpu'n. Og han har brukt den maskina i flere år nå..

 

Så det er fullstendig mulig å leve med, om det VIRKELIG skulle være eller bli tilfelle.

7361995[/snapback]

 

 

Skjermbilde av visningene av temperatur nede i hjørnet? og skal jeg legge bilde opp som et filvedlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OOOOKIIIII.....

Ja for du har ikke overklokket?

Gi meg ett screenshot av overklokk vinduet ditt i everest.

Her er det noe muffens. Men skal nok finne ut av det når jeg ser hvilke innstillinger du har for cpu minne osv...

7362361[/snapback]

 

Nei, den er ikke overklokket. Er standard innstillinger på alt.... skal jeg legge opp bilde av cpu og minne i everest?

Lenke til kommentar
OOOOKIIIII.....

Ja for du har ikke overklokket?

Gi meg ett screenshot av overklokk vinduet ditt i everest.

Her er det noe muffens. Men skal nok finne ut av det når jeg ser hvilke innstillinger du har for cpu minne osv...

7362361[/snapback]

 

Nei, den er ikke overklokket. Er standard innstillinger på alt.... skal jeg legge opp bilde av cpu og minne i everest?

7362399[/snapback]

 

Har hatt Abit 939 hk selv, de raporterer feil cpu temp, prøv bios update.

 

Angående overklokking, så går min 1,8ghz (venice kjerne) stabilt på 2,8ghz med luft kjøling; Northq giant ufo med 120mm vifte.

Hvis cpuen din hadde hatt reel temp på over 55g hadde ikke maskinen din virket,

Har hatt flere amd 939 cpu, ingen av de virker på temp over 55g.

Lenke til kommentar
OOOOKIIIII.....

Ja for du har ikke overklokket?

Gi meg ett screenshot av overklokk vinduet ditt i everest.

Her er det noe muffens. Men skal nok finne ut av det når jeg ser hvilke innstillinger du har for cpu minne osv...

7362361[/snapback]

 

Nei, den er ikke overklokket. Er standard innstillinger på alt.... skal jeg legge opp bilde av cpu og minne i everest?

7362399[/snapback]

 

Har hatt Abit 939 hk selv, de raporterer feil cpu temp, prøv bios update.

 

Angående overklokking, så går min 1,8ghz (venice kjerne) stabilt på 2,8ghz med luft kjøling; Northq giant ufo med 120mm vifte.

Hvis cpuen din hadde hatt reel temp på over 55g hadde ikke maskinen din virket,

Har hatt flere amd 939 cpu, ingen av de virker på temp over 55g.

7362479[/snapback]

 

Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG

 

Dette er da biosen jeg har nå... Hva bør jeg oppgradere den til, og må jeg formatere maskinen hvis jeg innstallerer ny bios?

Lenke til kommentar

gå til hovedkort produsentens nettside og finn bios derifra.

 

Nei du trenger ikke å formatere for å oppgradere bios.

Det har ingenting med saken å gjøre.

En bios oppdatering for hovedkortet innebærer å laste ned den driveren,

pakke det ut på en diskett og starte maskinen fra disketten.

Deretter kjører man en prosess for å oppdatere biosen.

 

Det som skjer da er at hovedkortets data,bios, blir oppdatert.

 

Eneste som kan gå gale da er hvis strømmen går og bios er da korrupt.

 

Bios inneholder alle "innstillinger" for hvordan hovedkortet ditt skal virke,

for å si det slik.

 

Tenk på det som en ny versjon av ett program f.eks.

Lenke til kommentar

hvilken type minnebrikker har du? har du f.eks 2stk 512?

Og er minnebrikkene dine identiske?

 

Ser du kjører 3-3-3-8 som er veldig trege timings for ddr1.

Med mindre minnet hadde vært klokket mye.. Forsåvidt har du gjerne ikke minne som er noe særlig klokkbart da, kan jo ikke jeg vite.

Men når minnet står på 200 slik som det gjør nå er det trolig at du kan sette det iallefall ned til 2.5-3-3-7 f.eks.

 

Med forbehold da. Har du gammelt ddr1 minne så må du gjerne kjøre 3-3-3-8 fordi det gjerne ikke takler mer.. Bare ett hint da...

Lenke til kommentar
hvilken type minnebrikker har du? har du f.eks 2stk 512?

Og er minnebrikkene dine identiske?

 

Ser du kjører 3-3-3-8 som er veldig trege timings for ddr1.

Med mindre minnet hadde vært klokket mye.. Forsåvidt har du gjerne ikke minne som er noe særlig klokkbart da, kan jo ikke jeg vite.

Men når minnet står på 200 slik som det gjør nå er det trolig at du kan sette det iallefall ned til 2.5-3-3-7 f.eks.

 

Med forbehold da. Har du gammelt ddr1 minne så må du gjerne kjøre 3-3-3-8 fordi det gjerne ikke takler mer.. Bare ett hint da...

7362731[/snapback]

 

Har bare en minnebrikke... Er en 1024mb brikke.... Er ikke den dyreste rammen på markede da. (Veritech 1024MB DDR PC3200 400Mhz)

Lenke til kommentar
Ifølge info fra prisguiden osv, ser det ut til at den rambrikken du har skal klare 2.5 CL, cache latency. Fant nettsiden til rambrikken her->

http://www.veritech.com.tw/product/DDR400_2.htm

Den er kun godkjent av produsenter for 2.5/3 cl ved ddr400 hastighet, og max 2.7 volt, du kan jo se selv.

7366774[/snapback]

 

Har ikke stort peiling på ram, men er dette da en ikke fult så bra ram brikke? eller er den helt brukbar? Vurdere og oppgradere til 2GB ram. Isfåll bør jeg da finne et annet merke, eller duger denne?

Lenke til kommentar

Den er nok ikke noe spesiell på hverken den ENE eller ANDRE måten.

For å si det rett ut. Har du tenkt å klokke minnet ditt, så kan jeg ikke si at jeg har HØRT OM veritech før en gang.. Det finnes flere produsenter av ddr minne som har som formål å lage overklokkelige , lol, ram brikker...

Når det er sagt. Skal du ha skikkelig feit ram, så koster det ofte masse penger.

 

I reel ytelse for hverdagslige operasjoner, bruk av pc, så er det lite å hente på å klokke minnet.

 

Jeg tror nok at hvis du kjøper deg en 1gb brikke, nøyaktig lik den du har, så kan du nok sette minne til 2.5-3-3-6, og starte derfra og se om det er stabilt...

 

Det du må ha for å klokke minnet er jo ett godt hovedkort, og kjøling for rambrikkene, for de kan bli temmelig varme..

 

Mushkin, gskill, ocz, corsair, dette er produsenter som lager kvalitets minne. ifra min mening om hva som er best på ddr1... Selv om det er vanskelig å si da.

 

den er nok ABSOLUTT helt brukbar. Jeg prøver ikke å disse deg el noe, men bare forklare situasjonen utifra beste evne =)

Litt tidlig om morran. Jeg skal se om jeg finner noe gode brikker...

 

Husk at på det systemet du har nå, så kan du ikke ha mer enn 2 minnebrikker, før du må sette minne til å kjøre med CommandRate på 2T.

Så hvis du bruker 3 (værst) eller 4 (nest værst) så må du kjøre med 2T istedet for 1T slik du gjør nå.

 

Når du får deg 1 gb rambrikke kloning av den du har til, så vil du få en raskere maskin fordi at:

 

1. Du har doblet minnet til maskinen.

2. Du kjører minnet i dualchannel modus.

3. Effekten av 1og2 samt at timings kan gjerne strammes mer inn siden du nå kjører i dual channel.

4. Mulighet for å f.eks dedikere mer minne til skjermkort og filsystem, og likevel ha igjen f.eks 1gb til video/spill, tunge programmer.

 

Så du har mye å tjene på det.

Anbefaler at du kjøper deg noe kjøleløsning, passivt eller aktivt...

Kanskje du kunne kjøpt den dominator vifta?

Lenke til kommentar

har testet å overklokke 2x512 (har 4 totalt) i pc'n her og mine brikker, ocz dual channel platinum rev 2 (noe slikt) bikket først ut etter en nærmere 600 ddr. ved T1 og en 2.5-3-3-6. Er ikke helt sikker, men var trolig noe slikt.

 

Er litt begrenset av hovedkortet da volt kan kun økes opp til 3.2

Noen DFI kort kan gå så høyt som 4.6 volt eller mer? Men det kan jeg glemme med mindre jeg har bra kjøling på minnebrikkene..

Lenke til kommentar
har testet å overklokke 2x512 (har 4 totalt) i pc'n her og mine brikker, ocz dual channel platinum rev 2 (noe slikt) bikket først ut etter en nærmere 600 ddr. ved T1 og en 2.5-3-3-6. Er ikke helt sikker, men var trolig noe slikt.

 

Er litt begrenset av hovedkortet da volt kan kun økes opp til 3.2

Noen DFI kort kan gå så høyt som 4.6 volt eller mer? Men det kan jeg glemme med mindre jeg har bra kjøling på minnebrikkene..

7378865[/snapback]

 

Så jeg bør ikke prøve mer en 2.5-3-3-7 på ramen så lenge jeg har en?...

Lenke til kommentar
har testet å overklokke 2x512 (har 4 totalt) i pc'n her og mine brikker, ocz dual channel platinum rev 2 (noe slikt) bikket først ut etter en nærmere 600 ddr. ved T1 og en 2.5-3-3-6. Er ikke helt sikker, men var trolig noe slikt.

 

Er litt begrenset av hovedkortet da volt kan kun økes opp til 3.2

Noen DFI kort kan gå så høyt som 4.6 volt eller mer? Men det kan jeg glemme med mindre jeg har bra kjøling på minnebrikkene..

7378865[/snapback]

 

Har hatt samme ocz brikker som du DDR400 plat.rev2(den eldste typen) på dfi hk Nf4 lanparty ultra -d, de kom med en nyere type ram enn den jeg har og de tåler ikke like høy buss, selvom de heter det samme.Jeg har prøvd begge :)

De liker ikke over 2.72 volt, stabilt helt opp til fsb 312mhz på 1T med amd 1,8ghz venice,men måtte sette enda slappere timings end det du oppgir her for å få 100% stabilitet. Brukte uker på testing for å få det stabilt, hadde til og med ekstra kjølevifter på rammen. :blush:

Måtte fin justere omtrent alt av ram innstillinger i biosen og det er ikke få på DFI kortet .

Men det var utrolig gøy å kunne kjøre 1,8@2,8ghz uten divider med 1T.

Ram brikkene kostet dengangen(2år siden) over 2000.- for 2*512mb :dribble:

Endret av guran1942
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...