Gå til innhold

Ny telefon til kona. SE w850i vs D900


kingbee

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe w850i til kona til jul, men nå har jeg begynt å lure på om kanskje Samsung D900 er et bedre valg.

Meningen er at hun skal bruke den til Mp3 også, og det er jo w850i best til. Men jeg synes den virker litt klumpete (har ikke sett noen av de live ennå). Design er jo viktig for damer, og da vinner vel D900...

Vanskelig dette her.

Telefonen vil for det meste brukes til ringing, SMS, MMS, spilling og Mp3.

Noen som kan hjelpe meg å bestemme meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker D900 til mp3, og mener den er helt kurant. Øreproppene som følger med er ikke av beste sort, selv om de absolutt spiller musikk man kan lytte til, men man får kjøpt overganger til 3,5mm minijack på ebay for en rimelig penge.

 

Mp3-spilleren har den begrensningen at du bare kan ha 4 spillelister med 30 låter i hver liste, men jeg anser ikke dette som et stort problem da det er både raskt og brukervennlig å organisere spillelister. Med et minnekort på 1gb har du plass til mye musikk, og en del bilder fra kameraet på 3,2 megapiksel.

 

Ser man prisen opp mot spesifikasjonene og designet, så mener jeg D900 helt klart gir mest for pengene :) Tror din kjære vil bli meget fornøyd med en slik.

Lenke til kommentar

Ja, D900 er jo en liten designperle -synest jeg da. :)

 

Men spørsmålet er vell hvor høye krav hun setter til mp-3 spilleren. Skal den erstatte en vanlig mp-3 spiller? D900 fungerer nok som en enkel mp-3 spiller, men jeg vil si W850i har en del viktige punkt:

 

- Minnekort medfølger

- Du slipper og kjøpe en overgang til vanlig 3,5 mm

- Du kan lage så mange spillelister du vil

- Egen knapp til mp-3 spiller (sikkert ikke verdens største problem, men er kjekt og ha. :) )

- Søkefunksjon som er nyttig hvis du har mye musikk

-En kan sortere musikken etter artist, album og tittel (kanskje flere også)

Lenke til kommentar

Ja, hun har ikke mp3 spiller fra før (hun bruker nå en minidisc spiller....).

Derfor har hun ytret ønske om en Ipod, mens jeg tenkte at det kunne vært greit med telefon og mp3 i ett.

Tror ikke hun setter så store krav til mp3-spilleren, så spilleren i D900 er sikkert god nok. Men det virker jo som at w850i er bedre utstyrt. Så var det det med design da...:)

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å dra på en butikk og se på de to. Om du har muligheten, da. For etter mine erfaringer er W850i sitt design helt topp! Den føles ikke klumpete, det er faktisk delig å holde den :)!

 

Walkman-serien til Sony Ericsson er vel den beste innen musikk på mobilfronten. Walkman er jo tross alt Sonys eget musikk-firma.

 

Kjøper du D900 må du ut med mini-jack, minnekort og brukbare øretelefoner før mobilen kan erstatte MP3-spilleren.

 

Så om det eneste som hindrer deg i å bestemme deg er disignet, vil jeg bare si at W850i ikke er noe å klage på. Jeg ble veldig imponert over hvor bra knappene og formingen var da jeg prøvde den. Internett hadde nemelig påstådt noe annet...

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å se på dem i butikker om det er mulig. Jeg anbefaler også å ikke ta denne posten helt på alvor, da det eneste jeg vet om D900 er litt skumlesing på Samsungs side :roll:.

 

EDIT: Skriveleif.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Mener du av ekstrafunksjoner? Kan ikke hjelpe så mye nå, kunskapene mine om D900 er jo minimale :p.

 

Men W850i har ihvertfall 3G. TrackID er også et pluss. Java og programmer samtidig skal også fungere veldig bra på den. Den er også kåret til å ha et av de beste batteriene i mobilverdenen, 28 timer med musikk, yay! Tester sier at det største og mest betydelige minuset er kameraet. Her er jeg enig selv. Den har 2 megapixler, men... Mangler AutoFokus og kan kun zoom i VGA/Video-modus. Kvinner vil kanskje skjarmeres ekstra p.g.a. at når du slider den opp kommer det opp et speil på baksiden :thumbup:. Og som rosinen i design-pølsa er Walkmanlogoen til den hvite versjonen av 24k gull.

 

Egentlig så er den lik K750i/W800i/W810i på gadget-linja, bare at den har Walkman v.2, superbatteri og TrackID. Tar jeg ikke feil har den (imotsetnig til de tre andre) macromedia lite, no som gir gode animasjoner. Kameraet er det eneste K750i/W800i/W810i slår den i etter min mening. Ellers er det bare småting.

 

Vil bare igjen nevne at Walkman-merket er et pluss. Walkman er som sagt et musikk-firma fra Sony selv. Telefonene har også MegaBass, og tro meg, forskjellene er STOOORE med den av/på.

 

EDIT: Leif kom innom ... igjen...

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Nå holder batteriet seg over 3 dager med normal bruk på d900 noe som er lenge siden jeg har hatt på en mobil.

d900 er i tilleg til å være spekket av "goodies" en nydelig telefon med fantastisk skjerm

Du kan gjerne ha kjøpt deg klomp av en telefon og sverge til at den egentlig ikke er så stygg(eller klompette) men ta d900 og legg ved siden av 850`en så ser du forskjell

Tror heller kona vil ha et smykke enn en brødrister :D

La det bare være sagt. 850 har nok en mye bedre mp3 spiller, mens d900 b.l.a har et veldig bra 3.1 mp kamera med blits/lys og autofokus....telefone har også "gadgets" noe du får oppleve når du har telefonen i handa

Alt i alt er var det ikke vanskelig å velge min D900 mot "samtlige" andre telefoner ute på markedet akkurat nå. Å billig var den forsåvidt også

Lenke til kommentar

D900 er en gadget i seg selv. Den vekker oppsikt i nær sagt hvilke som helst omgivelser. Og bare det å putte 3 mpix kamera, EDGE, mp3-spiller, støtte for 1gb minnekort + alt man ellers forventer av en telefon i dette prissegmentet inn i en skyvetelefon som er 13mm tykk og veier 85 gram er vel også en bra bragd.

 

Telefonen virker mye mer eksklusiv enn K800i, ja jeg har holdt i begge, og D900 gir et helt klart dyrere preg. K800i er forsåvidt en fin telefon den også, ingenting vondt sagt om den, men på de tingene jeg mener er viktig, må den se seg slått av D900. Nå vet jeg at det er W850i som er alternativet her, den har jeg lite kjennskap til, men utfra spesifikasjonene er den relativt lik K800i bortsett fra en bedre mp3 og et dårligere kamera.

 

Om din kone ikke er en hardbarket mp3-guru vil jeg tro hun klarer seg med D900, dog bør du kjøpe en overgang til 3,5mm (koster ca. 50-100kr på nettet og er OVERHODET ikke klumpete og stor) og et par dugelige propper/sammenleggbare hodetelefoner. Dette trenger ikke bli altfor dyrt, og samtidig har de testene jeg har lest av folk som har prøvd denne kombinasjonen rapportert at lyden er jevnt over god. Lyd er noe Samsung kan, men dessverre har de valgt å nedprioritere de medfølgende proppene som liker best lavt volum og sitter dårlig i øret for å kunne presse prisen ned.

 

Mener det i bunn og grunn er et spørsmål om kamera og design går foran hmm batteri og marginalt bedre mp3-spiller, medfølgende middelmådige propper eller noe slikt. Når det gjelder batteriet på Samsung D900 har jeg ikke så lang erfaring med det, da jeg kun har ladet telefonen 3 ganger og jeg hittil har ladet den hver kveld. Det skal derimot vare i 2-3 dager, som slett ikke er dårlig for en telefon i dag. Regner med batteriet kan yte max etter rundt 5 ladinger :)

Lenke til kommentar

Men dere glemmer at det ikke er alle som vil ha en syltynn telefon, og at design er forskjellig fra øyne til øyne. Kan noen fortelle meg hva D900 har av gadgets som ikke W850i har? D900 mangler 3G, right? Vel, videotelefoni er alltid gøy.

 

En fordel er å spørre hva personen faktisk liker. Som sagt er W850i delig å ha i hånden, og den blir ganske sikkert min neste telefon. Dette fordi jeg trenger en MP3-spiller, en ganske god en, den er en Walkman fra SonyEricsson, designet var supert, min urgamle Nokia 5100 begynner sakte, men sikkert å si farvel :!:.

 

EDIT: La meg bare spørre, hva er vitsen med å kjøpe 1 GB minnekort når telefonen bare godtar 120 sanger på sitt maximum? Dyr blir musikk opplevelsen også...

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Jeg syns D900 er mye lekrere enn w850.. w850 er tykk som bare det.. (synes jeg) Og det at den har 3G er ikke "must" med mindre damen din kommer til å bruke ganske ofte... Jeg ville nok gått for D900... D900 har også A2DP (noe w850 også har tar jeg ikke helt feil). Så da kan du kjøpe A2DP hodetelefoner hvis du ikke orker å bestille minijack plug..

Lenke til kommentar
EDIT: La meg bare spørre, hva er vitsen med å kjøpe 1 GB minnekort når telefonen bare godtar 120 sanger på sitt maximum? Dyr blir musikk opplevelsen også...

 

 

 

Man kan selvfølgelig har mer enn 120 sanger. Men man kan kun ha 120 sanger i spillelisten på en gang. De andre ligger da i "musikk" mappen.

Endret av Steffen_moss
Lenke til kommentar

Når det gjelder antall låter på mobilen er det rimelig ubegrenset. Det som derimot er begrenset er spillelistene du arrangerer. Låtene som ligger på spilleren kan spilles av hver for seg, men så fort den er ferdig å spille, vil mobilen bli tyst. Derimot kan man lage 4 spillelister man kan veksle mellom med et max antall av 30 låter i hver. Personlig mener jeg mp3-spilleren biter bra fra seg, og selv om jeg er en ivrig lytter føler jeg ikke noe særlig savn for walkman. Samsung har løst dette på en helt kurant måte, selv om det selvfølgelig hadde vært praktisk å katalogisere låtene mine på 3hundreogørten forskjellige måter, ser jeg heller på alt det positive som veier opp for dette i form av 3,2mpix kamera og en ellers fortreffelig telefon.

 

Når det gjelder dyr musikk, er minnekortet til D900 (microSD) billigere enn det som brukes på W850i (m2) og selv om jeg vet det følger med et kort i W850i, koster ikke 1gb microSD mer enn 250kr hos den billigste webshopen i prisguiden. Hvis du legger på en overgang til 100kr og et par ok propper til 150kr, f.eks Koss Spark Plug, så sitter man med en pakke til 500kr. Ettersom W850i koster ca. 500kr mer enn D900 i prisguiden, så går dette ca. opp i opp eller hva?

 

Som jeg jo poengterer, er min anbefaling selvfølgelig subjektiv og jeg la da også godt trykk på at de fleste nok vil se på D900 som en perle i forhold til W850i. Men det mest siterte ordtaket på dette forumet er som kjent "smaken er som baken" og jeg har full forståelse for at du kanskje liker W850i's design bedre enn D900. Man vet hva man får når man kjøper SE, men personlig valgte jeg å hoppe av denne karusellen og ble ikke skuffet over hva Samsung D900 hadde å tilby. Derimot er dette den beste mobilen jeg noensinne har hatt ;)

 

Når det gjelder 3G, så kan det fort være artig med videotelefoni, men jeg tror det er noe som er artig i 10 minutter, også har man rett og slett ikke behov for det lengre. Grunnen til at jeg ringer folk er fordi jeg ikke gidder å snakke med dem, eller at jeg trenger å gi en rask beskjed på farta, og da duger vanlig telefoni fint for meg, og jeg vil tro mange andre føler det på samme måten.

 

EDIT: Langt svar = mange leifer :p

Endret av NoXify
Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med deg, NoXify. Og min løsning er rett og slett hva personen som skal ha ny telefon liker.

 

Men har jeg rett eller? Det er vel ikke noe D900 har som ikke W850i har som er betydelig? Noen som kan samenligne spesifikasjonene til de to? Du får faktisk W850i til en rimelig pris: NetCom AktivTalk/Tele2 MobilPluss for 2000-lappen. Disse abonomentene er ikke så altfor kjipe. Tenker man på ekstrautstyret som følger med W850i, 1 GB Memory Card Pro Duo (600kr), og de beste hodetelefonene SE har sluppet (400kr), så er ikke telefonen så mye dyrere enn D900. Hvis du sier at D900 blir like dyr som W850i med alt ekstrautsyr til å høre musikk, hvem gir da mest for pengene bortsett fra design?

 

Du må nesten vurdere hva kona di vil ha før du kjøper, Kingbee. Og om hun liker et slikt design bedre enn et annet design. Selv ble jeg storfornøyd med designet på W850i. Størrelsen til W850i var bra nok for meg. Men får vel skjekket designet på D900 nesten gang jeg kommer i en butikk :).

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Jepp, enig med det du nå sier. I bunn og grunn er det en smakssak. Nå skal det nevnes at kameraet på D900 er hakket bedre enn W850i sitt, men dette kommer jo helt an på om man kommer til å benytte dette noe særlig. For meg er det et stort pluss å ha et dugelig kamera for hånden, om det skulle dukke opp noe jeg ønsker å forevige uten å nødvendigvis drasse med meg et helt digitalkamera i tillegg. Kameraet på W850i er på 2 megapiksel og mangler autofokus, men for de som ikke setter kamerafunksjoner høyest vil nok dette være tilfredsstillende nok for de fleste.

 

Anbefaler uansett trådstarter å lese en haug med tester, for å avduke eventuelle fordeler/ulempene de to telefonene har. Til slutt får du bare la følelsene og fornuften komme frem til et dugelig alternativ, for jeg tror ikke din kone vil bli skuffet uansett hvilken av disse hun velger. De er begge to meget potente telefoner som byr på noe av det beste som fåes kjøpt i dag :) Ta henne eventuelt med i en butikk og se telefonene live, gjerne prøv dem, og se hvilken hun faller for.

 

Lykke til ;)

Endret av NoXify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...