Gå til innhold

En av årsakene til økende vold blant ungdom


Anbefalte innlegg

Niskivara, Den må jeg få med meg.

7992656[/snapback]

Få med deg hele dokumentaren, fordi det er en del poeng der som absolutt er relevant for debatten selvom det har med andre media enn spill å gjøre.

 

Kommer nok til å kunne gi deg noe nye argumenter, noe som ikke akkurat er bra for oss som ikke er enige med dine konklusjoner, men pytt, pytt.... Jeg synes uansett man skal debattere for å lære, ikke for å ha rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan påvirkes vi av voldsmedier?

«A totally unacceptable risk»

 

«To me they were like animals»

 

«Felt like I was in a big video game. It didn't even faze me»

 

«Using simulators to train them is not only natural, it's necessary.»

 

«Today's soldiers, having grown up with first-person shooter games long before they joined the military, are the new Spartans»

 

Noen sitater fra forsiden på oppgaven jeg skriver, jeg er kritisk men langt fra nøytral.

 

Debatt syntes også jeg er til for å lære, det spiller liten rolle hvem som har rett alle kan lære uansett.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
«Today's soldiers, having grown up with first-person shooter games long before they joined the military, are the new Spartans»

7992844[/snapback]

Apropos Spartanere.....

 

.... Et lite sidespor i debatten....

 

300 er en film basert på en tegneserie om perserkrigene, eller spesifikt slaget på Thermopylae, av Frank Miller. Miller har som serieskaper vært svært opptatt sosial ulikhet, og er en av de få hvite serieskapere i USA som rimelig regelmessig har hatt svarter helter i seriene. Han har også donert serier til anti-rasistiske bevegelser. Det har vært mer en litt kontroverser om hans politikk gjennom karrieren, men han er en utalt anti-rasist.

 

Likevel har White Power grupper laster opp traileren for filmen på youtube som propaganda mot Islam. (Her er en link hvis noen mot formodning har lyst til å gi tølperne ekstra treff).

 

Dette illustrerer ganske klart hvordan kunst kan bli misbrukt til politiske formål enn hva intensjonen med verket var, og at politiske grupper absolutt har tro på at de kunstneriske mediene har innvirkning på befolkningen.

 

White-Power grupper har også gitt ut diverse dataspill, og det har pro-terrorister også, samt kristne fundamentalister. Alle er visst enige i at dette er potensielt gode måter å spre sin pro-vold propaganda.

Lenke til kommentar

Jeg opprettholder argumentet mitt om at manglende sosiale evner eller tilhørighet kan bidra stort til voldsbruk. Skylden ligger ikke alltid bare på den som utøver vold, men kan også ligge på miljøet rundt som ikke inkluderer vedkommende i stor nok grad. Senest i dag leste vi om et drap på et kjøpesenter i USA der en ung gutt hadde tatt med seg våpen for å skyte vilt fremmede. Naboene hadde ikke engang visst at han bodde i huset ved siden av de da de aldri hadde sett ham, selv om de hadde lagt merke til resten av familien. Et gjennomgående trekk ser ut til å være sosial mistilpassethet, manglende sosiale evner, Interesse for skytevåpen, interesse for dataspill (hvem har ikke det?), interesse for vold som metode i film og bøker og depresjoner i en eller annen form. Det hadde ikke overrasket meg veldig om mesteparten av disse var medisinert på en eller annen måte. Det er jo også pekt på at lykkepiller eller antidepressiva kan fremkalle en følelsesmessig likegyldighet der man også kan utvikle manglende medfølelse. Aggressive situasjoner kan også oppstå på grunn av medikamentene, eller av mangel på disse, f.eks. etter å ha skyllt de ned i do.

 

Sykdomstegnene finnes overalt i samfunnet og dersom man har morbide interesser kan man alltids få dekket de gjennom et annet media enn dataspill, f.eks. gjennom malerier, litteratur, musikk og foto. Jeg er imidlertid enig i at dataspill kan representere et av de viktigeste faktorene. Jeg tror noe av nøkkelen er i hvor stor grad man blir påvirket, lurt, bedratt og manipulert av media eller annen type propaganda. For at disse tingene skal kunne påvirke et menneske fatalt tror jeg at de enten må være svært svake i utgangspunktet eller ha blitt svekket av andre faktorer som f.eks. sosial isolasjon. I tillegg må man mangle andre midler man føler man kan bruke for å oppnå det man vil i situasjonen eller i livet. Dersom alt anne fortoner seg svart og man føler at alt er mislykket vil man kanskje lettere dra til en person i en krangel eller bestemme seg for å slå rundt seg på Mac Donalds, alternativt etter å ha stukket en nål svært langt inn i øyet. Dette er langt på vei uforståelige handlinger i sin ekstreme form som man leser om i media. I hverdagslivet får det vel heller form av f.eks at man i et svakt øyeblikk kan ty til diskusjonsargument ala Hotel Cæsar eller Jean Claude Von Damme og slik skape en svært uholdbar kvalmende situasjon enten det gjelder psykisk eller fysisk vold. En god oppskrift for å skape veltilpassede borgere er å sørge for minst mulig eksponering for manipulative media. Selv tror jeg folk med normalt utviklede sjelsevner fint kan utsette seg for kvalmende realistisk underholdning som enkelte dataspill uten å bli mordere av det. Bare tenk på de som faktisk har sittet og utviklet spillene eller bøker som american psycho og hva de faktisk bærer rundt på, inne i hjernene sine. Det er mange som har spillt spillene og mange som har lest bøkene uten å ha blitt mordere av det, men så har du jo alltids enkelttilfellene som mest sannsynlig er de vi her snakker om.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar
En god oppskrift for å skape veltilpassede borgere er å sørge for minst mulig eksponering for manipulative media.

 

Ja, enig. Jeg lengter tilbake til tiden da spesielt barn og kvinner måtte beskyttes for den store vederstyggeligheten kalt 'kinematograf'.

 

Eller for den saks skyld den gangen barn, kvinner og andre laverestående individer måtte beskyttes fra den moralsk forkastelige 'novellen' og alt den førte med seg av moralsk forfall. Det er utrolig viktig å beskytte de svakere i samfunnet for slikt som ikke egner seg for andre enn voksne, velutviklede menn.

 

Lenge leve mediepanikken. (De som ikke vet hva mediepanikk er, kan slå det opp i en grunnleggende lærebok i medievitenskap.)

Lenke til kommentar
En god oppskrift for å skape veltilpassede borgere er å sørge for minst mulig eksponering for manipulative media.

 

Ja, enig. Jeg lengter tilbake til tiden da spesielt barn og kvinner måtte beskyttes for den store vederstyggeligheten kalt 'kinematograf'.

 

Eller for den saks skyld den gangen barn, kvinner og andre laverestående individer måtte beskyttes fra den moralsk forkastelige 'novellen' og alt den førte med seg av moralsk forfall. Det er utrolig viktig å beskytte de svakere i samfunnet for slikt som ikke egner seg for andre enn voksne, velutviklede menn.

 

Lenge leve mediepanikken. (De som ikke vet hva mediepanikk er, kan slå det opp i en grunnleggende lærebok i medievitenskap.)

7994507[/snapback]

 

Mediepanikk er bra å ha i forhold til hva barn skal eksponeres for før de er i stand til å fordøye opplevelsene. Du ville heller ikke ha vist ungen din Alien istedenfor Mummitrollet, eller lest John Easton Ellis for de på sengekanten istedenfor Inger Hagerup. Det å eksponeres for media er en del av prosessen for å bli voksen, men den bør komme gradvis.

Det er den manipulerte virkeligheten med en ofte skjult agenda jeg tror kan være skadelig på et tidlig tidspunkt. Om dette tilfeldigvis er vold kan det få kjedelige konsekvenser. Dersom man er voksen kan man jo takle det meste, slik som liksøk, dersom det er nødvendig. Når det er sagt så må jo voksne også snakke om episoder for å bearbeide opplevelsene sine. Massiv negativ input er ikke bra dersom man ikke får utløp for følelser gjennom f.eks. samtaler.

 

KongeOdin, Jeg tror det er viktig å overholde aldersgrensene, og mener at voldsmedier er en størst trussel for barn. Kanskje ikke akkurat å anbefale for voksne heller, men jeg tror at de fleste som fyller 18 år allerede har ganske bra definert forskjell mellom riktig og galt.

7994866[/snapback]

 

Det er jeg enig i. Om aldersgrensene er riktige må man jo vurdere som forelder. Selv hadde jeg en spesielt traumatisk opplevelse som 3 åring da jeg så en av nødhjelpspropagandaene med sulteoffer på NRK. Jeg vil tro det var for tidlig siden det fremkalte mareritt i et år eller noe. Andre ting er ikke mulig å beskytte barna for slik som når venner eller familie dør, men dette er nå en del av tilværelsen man er nødt til å forholde seg til. Derfor er det viktig å kommunisere med barnet om det som har skjedd slik at det ikke blir følelsesmessig skadet på et tidlig tidspunkt.

Det koker ned til å lære barnet å forholde seg til omgivelsene sine på en rasjonell måte slik at det reagerer hensiktsmessig og harmonisk på situasjoner. Da vil de etterhvert kanskje kunne takle mediamanipulasjon bedre.

Lenke til kommentar

Når jeg var var rundt 12 år synes jeg det var moro med voldelige spill. Ser du på de "værste" spillene som var dengang på nytt idag, blir det temmelig latterlig. Selv idag er spillene så utrolig virkelighetsfjerne at for meg har det aldri vært slik at jeg noen sinne var i tvil om at jeg spilte et dataspill. Hvordan kan du mene at voldelige spill jeg spilte når jeg var liten og hadde masse moro med på noen måte kan være skadelig for meg? Jeg vet GODT forskjellen på data og virkelighet. Det gjorde jeg også i en alder av 12.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Når jeg var var rundt 12 år synes jeg det var moro med voldelige spill. Ser du på de "værste" spillene som var dengang på nytt idag, blir det temmelig latterlig. Selv idag er spillene så utrolig virkelighetsfjerne at for meg har det aldri vært slik at jeg noen sinne var i tvil om at jeg spilte et dataspill. Hvordan kan du mene at voldelige spill jeg spilte når jeg var liten og hadde masse moro med på noen måte kan være skadelig for meg? Jeg vet GODT forskjellen på data og virkelighet. Det gjorde jeg også i en alder av 12.

7999460[/snapback]

Saker som dette handler ikke om en universell sannhet (da mener jeg det med at man blir gal og morderisk av dataspill, ikke at det kan ha negativ virkning), men heller om en potensiell risiko hos barn i påvirkelig alder som feks ikke har gode foreldre som hjelper dem å lære seg forskjellen mellom rett og galt og alt det der. Jeg spilte doom når jeg var ca. 12 år, såvidt jeg husker, og er hverken voldelig eller gal.

 

Det er snakk om en potensiell fare hos enkelte barn, derfor trenger du ikke nødvendigvis å føle deg berørt! Av samme grunn kan du heller ikke avfeie diskusjonen helt basert på egne erfaringer, det er så og si et faktum at enkelte personer flipper ut på grunn av sanseinntrykk de får i løpet av livet, også fra media :)

Lenke til kommentar

deathrace.jpg

Dette spillet skapte stor kontrovers når det kom ut, på grunn av at det var mennesker som ble påkjørt. Helt forkastelig syntes man på den tiden. Dette var en gang det værste og råeste spillet, men etterhvert som vi blir desensitiverte forskyves grensene gradvis. Innen noen år tror jeg det vil være vanlig med programmer hvor barn blir torturert på det groveste - for underholdningen sin skyld. Kanskje er vi foreldre da og prøver fortvilet å skåne våre barn fra slikt?

Nei, volden og ikke minst lysten etter mer vold øker med et høyt tempo, smertegrensen blir kanskje nådd før eller siden.

 

Scythe, Media er så desperate de kan bli, de bruker hva som helst som syndebukk utenom seg selv. Holdningen du kommer med gjenspeiler noen av de mytene så mange har blitt lurt til å tro på, mange er lurt på en så grundig måte at de tenker at "det bare er slik". Det er to grupper mennesker som vil forsterke den myten du tror på, den ene er de som tjener penger på å lure deg mens den andre gruppen er de som selv digger voldsmedier og helst ikke vil vite om det er skadelig eller ikke.

 

Griffar, Jeg tror ikke det finnes et menneske i live som mener det er umulig å vokse opp med voldsmedier uten å bli voldelig av det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Dette spillet skapte stor kontrovers når det kom ut, på grunn av at det var mennesker som ble påkjørt. Helt forkastelig syntes man på den tiden. Dette var en gang det værste og råeste spillet, men etterhvert som vi blir desensitiverte forskyves grensene gradvis. Innen noen år tror jeg det vil være vanlig med programmer hvor barn blir torturert på det groveste - for underholdningen sin skyld. Kanskje er vi foreldre da og prøver fortvilet å skåne våre barn fra slikt?

Nei, volden og ikke minst lysten etter mer vold øker med et høyt tempo, smertegrensen blir kanskje nådd før eller siden.

 

Scythe, Media er så desperate de kan bli, de bruker hva som helst som syndebukk utenom seg selv. Holdningen du kommer med gjenspeiler noen av de mytene så mange har blitt lurt til å tro på, mange er lurt på en så grundig måte at de tenker at "det bare er slik". Det er to grupper mennesker som vil forsterke den myten du tror på, den ene er de som tjener penger på å lure deg mens den andre gruppen er de som selv digger voldsmedier og helst ikke vil vite om det er skadelig eller ikke.

 

Griffar, Jeg tror ikke det finnes et menneske i live som mener det er umulig å vokse opp med voldsmedier uten å bli voldelig av det.

7999991[/snapback]

 

jeg kan vel si meg enig med begge, men problemet er egentlig at foreldre tillater slikt. hvis foreldre hadde vært strenge (sånn som min), men også klart å være litt mildere. tja, dette høres vel litt forvirrende ut, men når foreldre vurderer hva barna takler som virklighet og fake, så vil de finne ut hva som kan tillates å spille men samtidig er voldelige. for folk har forskjellige terskler, jeg f.eks klarer å spille de verste spill uten å bli sånn påvirket av det at jeg tror jeg kan gjøre sånt, mens andre jeg kjenner kan ikke det, så jeg selv passer på hva jeg gjør foran andre. folk har forskjelige sinnstilstander som gjør at man blir påvirket, f.eks barn med barnslige sinn ville ikke kunne spille GTA uten og bli påvirket av det ( jeg selv har spilt det når jeg var barnslig og kan selv si jeg har blitt påvirket) mens folk som er litt mer voksende i sinn vil takle det uten problem. altså uansett hav som står i vitenskaplige reporter så har alle riktige vis man blander dem. altså man må motsi seg selv litt for å komme fram til det riktige. spill kan øke Kriminalitet, men det er også mange andre ting som spiller inn, sånn som leve måten din, er du rik eller fattig så spiller det en rolle, lever du i et kriminelt omeråde eller lever på de trygeste steder spiller det en rolle, har du strenge eller milde foreldre spiller det en rolle, mobber du eller blir mobbet spiller det en rolle, er du sterk eller svak spiller det en rolle. altså alt som finns rundt ditt nær miljø hjelper på om disse spillene har en sterk påvirking, eller svak. man faktisk ikke si at BARE spillene har skylda. det er så mange ting som har en rolle i det. å jeg vil stå fast på dette uansett hva folk sier.

 

Dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt og jeg kunne skrivd mer:D

Endret av JomT
Lenke til kommentar

Dette blir bare bedre og bedre! Jeg sitter og ler høyt her. Pnycopodia, du begynner mer og mer og høres ut som en religiøs fanatiker som mister mer og mer feste med virkeligheten. Jeg orker ikke engang kommentere de mange fantasiske utsagnene du kommer med i det siste innlegget ditt. De kommenterer seg selv ganske så fint.

 

Vil bare føye til at jeg etter din definisjon ikke er i live i dag, jeg må være en eller annen form for vandød. Både fordi jeg har vokst opp med voldsmedier, ikke har blitt spesielt voldelig av det, og mener at det er fullt mulig å vokse opp med slike medier uten å bli voldelig av det.

 

Merker meg også at du tydeligvis fortsetter å bruke begrepet 'desensitivering' selv om du etter egne innrømmelser faktisk ikke helt har forståelse for hva det innebærer.

 

Fint at du fortsetter å løpe våpenindustrien, de kristne konservative og andre tvilsomme gruppers ærend. NRA ville vært stolt av deg.

Lenke til kommentar
Joda, jeg tror nok at jeg til en viss grad kan være enig i det du sier. Skal jeg kritisere noe av det du sier, så må det være det at du kanskje er litt vel optimistisk i forhold til å vurdere hvorvidt du selv er påvirket eller ikke - påvirkning er i beste fall komplisert å påvise, ikke minst overfor seg selv. :)

8000820[/snapback]

 

tja, du har vel rett at jeg er litt optimistisk og at det kanskje det ikke er sånn. men er ganske sikker at andre som kjenner meg at de ville være enige. tross alt jeg klarer ikke å slå noen i ansiktet selv om de hadde gjort meg så forbanna at jeg hadde sprengt (og det har skjedd før) det meste jeg har gjort da var å holde han i baken tuppe til han i ræva sånn at han hadde sitte problemer de neste dagene. og værre ting skjer vær dag. selv om jeg har holdt på å knekke nakken på grunn av en fyr så har ikke jeg blitt så påvirket av spill og andre ting at jeg hadde gått bort og knekt nakken hans. (det med en nesten knekt nakke har skjedd, han skulle dytte meg halvt over noe mens han ikke klarte å holde meg fast så datt jeg på huet, dem sa at jeg hadde knekt nakken om det hadde gått raskere enn det gjorde eller vis det hadde vært litt høyere, flaks? Ja!) og det var det.

 

Edit: nakken(andre siden av halsen) skrives ikke naken(no cloths)

Endret av JomT
Lenke til kommentar
ttt,  Og så lite er det som skal til for å lure folk til å tro det som en ønsker (...)

7992656[/snapback]

Antyder du her at eg let meg lure for å spreie feilaktig informasjon? Meiner du at vedkommande som står bak oppgåva er ute etter å lure folk til og tru noko feilaktig?

Førstnemnte vil i alle fall vere feilaktig. Eg posta linken då denne forskinga kan vere av interesse for deg og andre som les om dette emnet. Det kan og gi eit anna bilete enn det du ytrer.

Viss du antyda sistnemnte oppfattar eg det som litt vel nonsjalant. Det er, sånn eg oppfattar det, snakk om ei seriøs oppgåva på høgt universitetsnivå. Ikkje bare ein guttunge på lavare nivå som er ute etter 5 minutt med berømmelse.

Var det bare ein generell bemerkelse kan du sjå bort frå dette.

 

Som det står i utdraget var det omlag 25 undersøkingar som vart utført nyleg. Innanfor desse var det varierande resultat. Sånn eg tolker dette betyr det at det ikkje var ein "overveldende masse" som gjekk mot eit bestemt resultat (skulle det vere tilfelle er det logisk at dette sto spesifikt).

 

Du skriv og at mykje av undersøkinga er vanskeleg å finne. Meiner du her at vedkommande, eg gjentar at dette er ei oppgåva som vart skriven på eit høgt nivå, har gått glipp av viktig informasjon? Og då gjerne at du er i betre stand til å finne all denne bortgjøymte informasjonen som respekterte universitet klarer å framskaffe?

 

Påpeiker og at vedkommande baserer seg på nyare, og gjerne meir oppdatert, forskning.

 

Legg og merke til at dette er snakk om videospel, ikkje TV.

 

Ellers må eg bare ta av meg hatten for cetram. Er imponert over at du held ut. Skulle ønske eg hadde deg som lærar. :)

Lenke til kommentar
deathrace.jpg

Dette spillet skapte stor kontrovers når det kom ut, på grunn av at det var mennesker som ble påkjørt. Helt forkastelig syntes man på den tiden. Dette var en gang det værste og råeste spillet, men etterhvert som vi blir desensitiverte forskyves grensene gradvis. Innen noen år tror jeg det vil være vanlig med programmer hvor barn blir torturert på det groveste - for underholdningen sin skyld. Kanskje er vi foreldre da og prøver fortvilet å skåne våre barn fra slikt?

Nei, volden og ikke minst lysten etter mer vold øker med et høyt tempo, smertegrensen blir kanskje nådd før eller siden.

 

Scythe, Media er så desperate de kan bli, de bruker hva som helst som syndebukk utenom seg selv. Holdningen du kommer med gjenspeiler noen av de mytene så mange har blitt lurt til å tro på, mange er lurt på en så grundig måte at de tenker at "det bare er slik". Det er to grupper mennesker som vil forsterke den myten du tror på, den ene er de som tjener penger på å lure deg mens den andre gruppen er de som selv digger voldsmedier og helst ikke vil vite om det er skadelig eller ikke.

 

Griffar, Jeg tror ikke det finnes et menneske i live som mener det er umulig å vokse opp med voldsmedier uten å bli voldelig av det.

7999991[/snapback]

 

Jeg tar tilbake mine tidligere uttalelser, ikke steng denne tråden. Slike gullkorn opplever man ikke hver dag.

 

Det er jo også interessant i et tidsperspektiv at man for 2000 år betalte penger for å sitte på en tribune og se kristne bli torturert og spist av løver eller hugd ned med sverd på en scene. Man kan jo nesten spørre seg selv hvilke grusomme medieinntrykk som hadde desensitivert befolkningen for 2000 år siden såpass mye at de kunne la seg underholde av slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...