Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusviskeren fungerer ikke!

Mo-BIL-Con

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp ifra kloke hoder påforumet her jeg..

Det regner veldig ute,og vindusviskeren min fungerer ikke:S

Noen somvet hva jeg bør sjekke, evt prøve å bytte først?

har tenkt på at det kan være viskemotoren, men kanskje det lønner seg å prøve å bytte noe elektrisk først? den sluttet å fungere gradvis over de siste 24 timene..

Noen som har noen gode forslag her??

trenger virkelig hjelp, er ikke morro å kjøre i øs pøs regn uten visker:(

Ps: det er en merce 230E 85 mod. hvis det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk først om det er strøm inn på vindusviskermotoren! Det er vel en ledning for jord, samt et par andre avhengig av innstilt hastighet. Prøv å måle med et multimeter mellom dem, og sjekk om det finnes strøm der når tenningen er på og vindusviskerene påslått.

Ingen strøm medfører feil i det elektriske, men sjekk for all del sikringen først! Feil i det elektriske er aldri morsomt.. Kolingsskjema og lærd kompis er kjekt der!

Er det strøm der så ville jeg ha sjekket kontakten til viskermotoren. Kan være så enkelt som dårlig kontakt, men det er vel også fare for utbrent/utslitt motor.

Skrevet
Sjekk først om det er strøm inn på vindusviskermotoren! Det er vel en ledning for jord, samt et par andre avhengig av innstilt hastighet. Prøv å måle med et multimeter mellom dem, og sjekk om det finnes strøm der når tenningen er på og vindusviskerene påslått.

Ingen strøm medfører feil i det elektriske, men sjekk for all del sikringen først! Feil i det elektriske er aldri morsomt.. Kolingsskjema og lærd kompis er kjekt der!

Er det strøm der så ville jeg ha sjekket kontakten til viskermotoren. Kan være så enkelt som dårlig kontakt, men det er vel også fare for utbrent/utslitt motor.

7341826[/snapback]

tror vel egentlig mest på at det er utslitt motor, med tanke på at den kom og gikk en stund, og den fungerte darlige (gikk tregere, og hang seg opp) før den slutta helt å fungere..

Skrevet

Vindusviskersystemet er ikke bare elektrisk - det er i høyeste grad også mekanisk. Viskerarmen kan være festet til en "roterende bolt" med en mutter, og hvis denne begynner å løsne, ja, da kan viskerne gradvis slutte å virke.

(Ulike bilmerker har vel kommet opp med ulike måter å mekanisere dette på, så det er jo ikke sikkert ditt system er avhengig av "stram mutter".)

Skrevet
Vindusviskersystemet er ikke bare elektrisk - det er i høyeste grad også mekanisk. Viskerarmen kan være festet til en "roterende bolt" med en mutter, og hvis denne begynner å løsne, ja, da kan viskerne gradvis slutte å virke.

(Ulike bilmerker har vel kommet opp med ulike måter å mekanisere dette på, så det er jo ikke sikkert ditt system er avhengig av "stram mutter".)

7342141[/snapback]

tror det er noe i det du sier, med tanke på at jeg har Monovisker, er det et stempel som beveger viskeren opp og ned når den beveger seg over ruta, prøvde å smøre den i går, og igjen på morgenen i dag, hjalp i 5 min. hver gang, så er ikke sikkert det er motoren det er noe galt med, men snakket med en som er VELDIG erfaren på Merce, og han sa at siden stempelet ikke har vært smørt kan det blitt for stor påkjenning på et drev i mekansimen, og gjort ad dette har blitt slitt eller noe.. noen som har vært borti noe sånt før?

Skrevet

Du vil ikke tro meg hvis jeg nevner ca hvor mange motorer jeg har skiftet på dem.Motoren er billig til de,men hoved problemet er overføringene.Når du har ute systemet for å skifte motor må du smøre alt opp nøye.Du skal kunne bevege viskeren med lillefingeren.Hvis noen merker at viskeren begynner å gå tregt to punkter på vinduet må man smøre opp systemet med en gang.

Skrevet
Du vil ikke tro meg hvis jeg nevner ca hvor mange motorer jeg har skiftet på dem.Motoren er billig til de,men hoved problemet er overføringene.Når du har ute systemet for å skifte motor må du smøre alt opp nøye.Du skal kunne bevege viskeren med lillefingeren.Hvis noen merker at viskeren begynner å gå tregt to punkter på vinduet må man smøre opp systemet med en gang.

7352473[/snapback]

jepp! det jeg fikk høre også, derfor satt jeg joben til en som er ekspert på mercedes, og han har smørt opp hver eneste lille del inni der for meg:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...