Gå til innhold

Beste kjøp til under 10.000,-


Anbefalte innlegg

Har flere bekjente som spør meg til råds om kjøp av dSLR om dagen. Jeg har jo mine formeninger om hva som er det beste kjøpte, men tenkte det kanskje er greit å få litt andre synspunkter også.

 

Det varierer hvilket forhold folk har til å kjøpe brukt utstyr, men for mange er dette helt i orden, så foreslå gjerne brukt utstyr også.

 

Det som disse personene er ute etter er en best mulig "startpakke" under 10.000,-.

 

Virkelig imponerende å høre hva som blir fortalt til førstegangskjøpere ute i butikkene om dagen. Beste til nå som jeg har fått referert tror jeg må være "det spiller ikke noen rolle hvilket kamerahus du kjøper. Alle objektiver passer til alle kameraer..."

 

Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Finnes 100000 tråder om samme emnet. Søk...

 

Jeg har sansen for Canon EOS 400D. Ligger perfekt i min hånd.

 

Som alle andre sier, kjenn på kameraet før du kjøper. Dette kan utelukke mange alternativer

Lenke til kommentar

Hadde vel håpet på noe mer konstruktive innspill enn det som her har kommet. Og hadde også håpet at man ikke trengte å dukumentere at man har vært både flittig til å søke på forumet og nettet ved hvert innlegg.

 

Men uansett...

 

Har selvsagt lest både trådene og artiklene det henvises til. Og selv om jeg synes artikkelen her på akam om tre 10mp kameraer til under 10.000,- er en god artikkel, så tror jeg det sitter mange personer her som etter å ha kjøpt dSLR selv, danner seg fortløpende formeninger om hva de ville ha gjort anderledes dersom de skulle kjøpt igjen for første gang. Vurdering hus/optikk, pris kamerakit vs ekstra utstyr.

 

Til de som synes de har lest det samme for n'te gang, beklager jeg selvsagt frustrasjonen dette medfører, men håper at de kan hoppe over denne tråden, og lese videre på neste.

 

For å gi en klarere illustrasjon av hva jeg mener så kan f.eks et forslag til "startpakke" under 10.000,- være:

 

Nikon D70s m/18-70 (godt kamera som fortsatt vil gi fotoglede i lang tid, med et av de bedre kit-objektivene)

Nikon SB600 (da blitz er noe man fort oppdager at man trenger, og den innebygde i stor grad er verdiløs)

Nikkor 50mm f/1.8 (mye objektiv for pengene, og kan brukes til masse)

 

Håper at tråden ikke stenges enda...

Lenke til kommentar

1. Artikkelen oppsummerer alt du trenger å vite om de nyeste kamerahusene.

 

2. Pakken du beskriver er veldig god. Har samme selv, riktignok med SB800 og 50mm 1.4 som er litt dyrere. I tillegg til de to tingene vil jeg påstå at et polafilter bør ligge høyt på prioriteringslista, uansett om den greier å bli med i totalprisen på 10k. Disse tre tingene finnes riktignok til alle merker, så du er ikke tvunget til å kjøpe Nikon selv om du har skissert opp ønskene dine. Det er likevel formålløst og ta nettopp DEN diskusjonen enda en gang. Liker du Nikon, så kjøp Nikon. Er du ikke sikker på merket, så let på forumet og du vil finne(noe du antyder at du allerede har gjort?).

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Vel, som det er blitt skrevet en rekke ganger, er det liten forskjell i bildekvalitet mellom husene i samme prisklasse så man anbefaler naturlig nok at man tar og prøver alle kandidatene og finner ut hvilket man liker best å holde i og å bruke. Hvis man ender opp flere som ligger godt i hånden og man liker layout av knapper og menyer, vil jeg ha analysert hva man skal bruke kamera til og sett på hva de ulike produsentene tilbyr av objektiver og annet ekstrautstyr som blits f.eks, selv om det finnes 3. parts produsenter av dette også. Hvis man har noen eldre objektiver liggende, kan dette også være med å bestemme litt.

 

Uansett hvilket kamera i klassen man velger, blir det ikke skivebom hvis man ikke har helt spesielle bruksområder som muligens kan favorisere ett forran et annet.

 

At det dukker opp slike tråder med jevne mellomrom synes jeg ikke er så ille da det "hele tiden" dukker opp nye kamera og priser forandres også over tid, slik at en lignende tråd som dette, men som er noen måneder gammel trenger ikke å være like gyldig lenger.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

For å presisere, så er jeg den lykkelige eier av en etterhvert relativt velfyllt (og tung) fotobag.

 

Det at jeg er meget fornøyd med mitt eget utstyr, gjør det desto vanskeligere å være objektiv når man blir spurt til råds. Selv om jeg med hånden på hjertet kan si at "dette ville jeg kjøpt", så kan jeg være sterkt påvirket av f.eks min forkjærlighet for Nikon, type fotografier jeg tar, osv.

 

Dette gjør at jeg ikke har noe problem med å sette opp en pakke som jeg tror at jeg personlig ville ha vært fornøyd med, mens det finnes sikkert personer i andre leire (Canon, Pentax, osv) som har gode argumenter for hvorfor deres foreslåtte pakke vil være egnet.

 

Jeg spør rett og slett for å kunne gi et mest mulig balansert råd til nyskjerrige førstegangskjøpere. (noe som jeg kanskje ikke hadde trengt hvis den gjennomsnittlige selger i en fotobutikk hadde visst noe mer om produktene de skal selge)

Endret av christopherH
Lenke til kommentar

De fleste af dem der spørger om noget tilsvarende har ikke søgt, eller i øvrigt undersøgt noget videre = derfor de lidt korte svar.

 

Svaret er nok at de førende mærker leverer varen, og man må undersøge nærmere hvad det er man vil have. f.eks. hvis man vil arbejde med trådløs styring af blitz er nikon nok bedst, mens canon så vidt jeg ved er lidt hurtigere med fokusering og en smule bedre ved høj iso.

 

Man KAN ikke lave en standardpakke - jeg gik f.eks. rimeligt hurtigt op i tele og har først for nyligt fået ektern blitz fordi jeg primært tager dyre- og fugle billeder - andre ville have mere glæde af en kraftig vidvinkel, da det er mange er højt skattet, mens andre igen skal bruge lysstyrke til indedørs sport.

 

De fleste af dem der køber spejlrefleks har jo en ide om hvad det skal bruges til og må rådgives ud fra det.

 

men mit umiddelbare indtryk hvis man har særlige interesser er kun lidt over halvdelen til hus og resten til blitz/ optik og den slags.

 

Håber det var lidt mere konstruktivt end mit første inlæg :thumbup:

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Jeg spør rett og slett for å kunne gi et mest mulig balansert råd til nyskjerrige førstegangskjøpere. (noe som jeg kanskje ikke hadde trengt hvis den gjennomsnittlige selger i en fotobutikk hadde visst noe mer om produktene de skal selge)

7338664[/snapback]

Har man vært hos Elkjøp og slike steder, forstår jeg at man har denne oppfatningen. Men går man til seriøse fotobutikker, der man kanskje ikke er bundet av kjedetilknytning og kjedens "mening", så får man stort sett snakke med noen som har god greie på ting. Så den gjennomsnittelige selger fra en seriøs fotobutikk har nok stort sett god nok kunnskap om produktene som selges. Ellers kan ekspeditøren eller din venn ha misforstått... mulig selgeren mente at alle objektiver til det merket passet på det huset, eller lignende. Når man får noe referert fra en annen person, så kan ting både misoppfattes av en eller flere parter, og ting kan smøres litt på for å gi mer oppmerksomhet. Så ikke avvis fotobutikkene riktig enda, men bruk gjerne forumet som en referanse :)

 

Man forstår uansett fort om den som står i en butikk har god greie på det han/hun snakker om. Og det er uansett en hel masse feiloppfatninger også blant de som er på et forum på nettet, og man er ofte alt for sterkt farget av merketilhørighet og bastante påstander, spesielt når man ikke har mulighet til å prøve andre merker, slik en ansatt i en fotobutikk har mulighet til. Derfor ser jeg ikke umiddelbart en veldig stor fordel med et forum, selv om de som sirkulerer mest her inne har god peiling.

 

For å være litt on-topic her, så vil jeg personlig påstå at en førstegangskjøper gjør et meget godt kjøp om man går for et D70s hus med kitobjektivet 18-70 (styr unna 18-55 pakken som bl.a. Japan Photo driver å selger). Det har litt færre megapiksler enn de nyeste, og er et "eldre" kamera, men seks megapiksler er uansett nok til A1 om man har bra nok optikk, og i forhold til pris, får du vanvittig mye fotoglede. Pengene du sparer kan du bruke på et ekstra objektiv og en blits for eksempel.

 

Men ikke tro på meg... kjøp kameraet i en butikk. Da kan du prøve å ta på de og prøve de i hånden, for det får mange kunder til å velge noe annet enn de først tenkte. Om personen bak disken ikke vet hva han/hun snakker om, så kan man bare sette på ignoreringsmodus, og late som man følger med. Følelsen er uansett den viktigste, og prisen på butikk vs. nett er til tider til butikkens fordel, ihvertfall om man bor i nærheten av en stor by, og tar frakt fra nettbutikken med i betraktning. Også har man alle de åpenbare fordelene med å kjøpe i butikk også da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...