Gå til innhold

Enkelt hjemmestudio, where to start?


Knast

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å sette opp et enkelt studio hjemme, og trenger litt innkjøpstips.

Totalpris skal helst ikke være over 9k. ekskl. kabler, småting, instrumenter, PC og akkustisk-påvirkende ting.

Dvs, hardware minus PC. Regner med at jeg trenger lydkort internt/eksternt, DI-boks, liten digital miksepult, mikrofoner og software.

 

Noen tips? Helst ikke bryt prisen så kraftig da dette ikke er aktuelt. Jeg trenger ikke så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Presonus firepod, eventuelt presonus firestudio.

 

Disse kortene har 8 preamper, noe som skulle eliminere behovet for mikser.

Firestudio har i tillegg 2 adat-tilkoblinger som åpner for 16 ekstra innganger.

 

Mikrofoner leter du etter på bruktmarkedet først. En dynamisk mic er fint å ha, f.eks sm57 og til vokal funker det ofte fett med en stormembrans kondensatormic.

 

kortene får du kjøpt hos procom.no, eventuelt hos din lokale forhandler.

Om du kjøper i butikk må du huske å prute.

 

Med disse lydkortene følger det med en eller annen cubase-versjon.

Funker nok fett til et enkelt hjemmestudio.

Endret av _HKH_
Lenke til kommentar

Takk :)

Kommer nok ikke til å trenge så mange trommeporter. Gjør det nok enkelt. Hadde sikkert vært nok med 8 porter.

 

edit:

regner med at det funker å bruke jack-output'ene til å koble på en receiver jeg har stående ved pcen fra før. Trenger strengt tatt ikke PA.

Burde jeg har monitor, eller funker det like bra med headset?

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Bare for å klargjøre litt, så er det ingen profesjonelle som mikser i headsett. Sjekker miksen kanskje, men monitorene er de som blir brukt til å mikse på. Gjerne flere sett.

 

For oss amatører derimot, så er det ikke det største problemet. Du vil nok få en overaskelse eller to når du hører miksen på skikkelige høytalere, men stort verre enn det er det ikke.

 

Vi bruker headsett på skolen. Funker fett det, selv om vi alltid får noen overraskelser når vi hører igjennom oppgaver på mandager.

Lenke til kommentar
Bare for å klargjøre litt, så er det ingen profesjonelle som mikser i headsett. Sjekker miksen kanskje, men monitorene er de som blir brukt til å mikse på. Gjerne flere sett.

 

For oss amatører derimot, så er det ikke det største problemet. Du vil nok få en overaskelse eller to når du hører miksen på skikkelige høytalere, men stort verre enn det er det ikke.

 

Vi bruker headsett på skolen.  Funker fett det, selv om vi alltid får noen overraskelser når vi hører igjennom oppgaver på mandager.

7340277[/snapback]

 

når dere hører på mandager er det negativt overasket?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Et eksternt usb lydkort, en liten mikser og en kondensator mic.

 

Vi fikk alt for rundt 2000 spenn, som vi har fått av frifond. Er ikke beste utstyret, men funker fjell!

Lenke til kommentar
Et eksternt usb lydkort, en liten mikser og en kondensator mic.

 

Vi fikk alt for rundt 2000 spenn, som vi har fått av frifond. Er ikke beste utstyret, men funker fjell!

7343754[/snapback]

 

Ville absolutt ikke kjøpt et usb-basert lydkort. Firewire er mye mer stabilt og fungerer derfor mye bedre til lydproduksjon.

Lenke til kommentar
Et eksternt usb lydkort, en liten mikser og en kondensator mic.

 

Vi fikk alt for rundt 2000 spenn, som vi har fått av frifond. Er ikke beste utstyret, men funker fjell!

7343754[/snapback]

 

Ville absolutt ikke kjøpt et usb-basert lydkort. Firewire er mye mer stabilt og fungerer derfor mye bedre til lydproduksjon.

7344399[/snapback]

 

bruker usb jeg og merker ikke noe negativt med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...