Gå til innhold

Vannkjøling - Trenger tips til deler


Anbefalte innlegg

Snoket rundt de siste par dagene for å finne ut hvilke deler jeg skal ha til vannkjøling.

Ikke no ferdigsett av flere grunner, deriblandt at jeg prioriterer kvalitet fremfor kvantitet.. :)

 

Utgangspunkt:

 

Asus P5W DH Deluxe mobo

E6600 CPU

7950 GT GPU ( 8800 er mulig ved senere tidspunkt, men den tid den sorg )

Kabinett er noe usikkert, men heller mot Lian Li PC6277B. ( Andre tips mottas med stor takk! )

 

Vil ha kjøling av chipset, cpu og gpu.

 

CPU-blokk: Usikker

GPU-blokk: Koosah, dog litt dyr må jeg si. ( Maze 4 eller 5 muligens ? )

Chipset: DD-975X Chipset Block

Pumpe: Usikker

Tank: Usikker

 

Skal monteres internt :)

 

Og: Er det noen merkbar forskjell mellom 1/2" og 3/8" i kjølingseffekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe koosah? EK-blokken du finner på komplett er like god til halve prisen.

Det er svært, svært liten forskjell mellom 1/2" og 3/8"

Pumpe: mcp655 eller mcp355 fra swiftech. Alphacool plexitopp til mcp355.

Tank: Swiftech MCRES micro

Chipsetblokk er strengt tatt ikke nødvendig, og det er vanskelig å finne gode blokker til 975x. Min mcw30 fra swiftech sitter ikke godt nok til at jeg tør å bruke den

Cpu-blokk: Swiftech apogee er god. Storm er bedre, men krever litt vedlikehold.

 

Radiator har du visst glemt? Anbefaler en thermochill pa120.2. Du får den på vcore.dk. Den får fint plass i mitt 6277b. Hvis du så bruker en enkelt 5.25bays tank og ddc2 (mcp355) med alphacool-topp under, får du plass til 3 harddisker + dvdbrenner uten nevneverdig problem. En viftekontroller kan også plasseres i nest øverste bay, men påfylling blir da litt knotete.

Lenke til kommentar
Chipsetblokk er strengt tatt ikke nødvendig, og det er vanskelig å finne gode blokker til 975x.

7326316[/snapback]

 

Nordbrua er vel noe av det som blir varmest på dette HK, særlig dersom man overklokker. Vurderer man vannkjøling bør man absolutt vurdere en blokk på NB også.

 

Chipsettblokkene til de gamle S478 kortene går rett på dette HK også - har selv en AguaComputer blokk som jeg emigrerte fra S478 til dette HK.

Lenke til kommentar
Radiator har du visst glemt? Anbefaler en thermochill pa120.2. Du får den på vcore.dk. Den får fint plass i mitt 6277b. Hvis du så bruker en enkelt 5.25bays tank og ddc2 (mcp355) med alphacool-topp under, får du plass til 3 harddisker + dvdbrenner uten nevneverdig problem.

 

Vil den være nok til å kjøle chipset+cpu(mulig peltier)+gpu ?

 

 

Tusen takk for andre tips, MCP655 virker lovende :) Vil ikke gå bort fra kjøling på chipset, da jeg vender til vannkjøling for klokking.

 

Angående Swiftech Apogee, hørte no rykter om at flere har problemer med at de lekker ?

 

Chipsettblokkene til de gamle S478 kortene går rett på dette HK også - har selv en AguaComputer blokk som jeg emigrerte fra S478 til dette HK.

 

Uten modifikasjoner ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Foreløpig liste:

 

GPU - EK-FC79

 

CPU - Apogee EAM2

 

Chipset - DD-975x eller AC

 

Pumpe - MCP655

 

Tank - MCresMicro

 

Radiator - PA120.2

 

Går for 1/2" ID

 

 

Noen tips/råd til ting å bytte ut, eller er det bra slik det er nå ? :)

 

ps: Noen spesiel type slange å anbefale ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Primoflex slanger anbefales - litt dyrere, men langt enklere å jobbe med.

 

Litt jobb med dremelen på ditt kabinett så er det plass til større radiator.

(Har bare hatt stor 240mm, så vet egentlig ikke hvor mange grader man tjener mote en 120mm raddis).

 

mvh r.-

 

ps. nå husker jeg ikke hva slags GPU du har, men er det en av disse nyeste/varmeste så burde du vel kanskje gå for en større radiator, det er tross alt der avkjølingen skal skje..

Lenke til kommentar
Vis du skal bestille fra vcore.dk kan du tenke på en MP-05 cpu blokk bruker den selv og er veldig fornøyd.

Vis du vil push it to the limit bestiller du også en shroud til PA120.2en ;)

Du må tenke på toll da når du bestiller fra danmark...

7332517[/snapback]

Når ble det toll på datavarer da?

Han må betale moms, men siden denne er på 25% både i Danmark og i Norge er det ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar
en pa120.2 er mer enn nok.

7332208[/snapback]

 

Undersøkte ikke i sted - dette er jo det jeg ville kalle en 240mm radiator (klønete modellnavn..)

 

Denne holder, men dremelen må frem hvis den skal på plass i toppen.

7332529[/snapback]

De fleste engelskskrivende snakker om 120*x radiatorer, derfor dette modellnavnet.

Dremel var et helvete å få til. Jeg endte opp med å bruke en sirkelsag, og det gikk utrolig mye bedre. Dog ikke så veeeeldig enkelt å holde den stødig.

 

Fordelen med 6277 (foruten om dybden) er jo at du kan bruke boksåpner til viftehullet og det vil ikke synes uansett.

Lenke til kommentar
De fleste engelskskrivende snakker om 120*x radiatorer, derfor dette modellnavnet.

Dremel var et helvete å få til. Jeg endte opp med å bruke en sirkelsag, og det gikk utrolig mye bedre. Dog ikke så veeeeldig enkelt å holde den stødig.

7332637[/snapback]

Sirkelsag? Jeg pleier i hvert fall å bruke stikksag :p

7332696[/snapback]

Sirkelsag ja.

Edit: Ja, en sirkelsag. En relativt liten en, vel å merke.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Vis du skal bestille fra vcore.dk kan du tenke på en MP-05 cpu blokk bruker den selv og er veldig fornøyd.

Vis du vil push it to the limit bestiller du også en shroud til PA120.2en ;)

Du må tenke på toll da når du bestiller fra danmark...

7332517[/snapback]

Når ble det toll på datavarer da?

Han må betale moms, men siden denne er på 25% både i Danmark og i Norge er det ikke noe å tenke på.

7332592[/snapback]

 

Seriøst? Jeg fikk toll når jeg bestilte cpu fra USA, mener at det er toll.

Lenke til kommentar
Vis du skal bestille fra vcore.dk kan du tenke på en MP-05 cpu blokk bruker den selv og er veldig fornøyd.

Vis du vil push it to the limit bestiller du også en shroud til PA120.2en ;)

Du må tenke på toll da når du bestiller fra danmark...

7332517[/snapback]

Når ble det toll på datavarer da?

Han må betale moms, men siden denne er på 25% både i Danmark og i Norge er det ikke noe å tenke på.

7332592[/snapback]

 

Seriøst? Jeg fikk toll når jeg bestilte cpu fra USA, mener at det er toll.

7333646[/snapback]

 

Ikke for å gå helt off-topic, men jeg tror at varer over 1000kr får toll. Varer under må du betale tollbehandling(noe sånn avgift) og så moms. Tror jeg kommer til å prøve å bestile fra vcore til Norge, har alltid bestilt til sverige:P

Lenke til kommentar

Du tar feil.

Hvis det sendes fra en forretning er alt under 200kr godtatt rett gjennom toll, alt over må betales moms + gebyr på.

Hvis det sendes fra privatperson som gave må alt som koster mer enn 1000,- betales moms og gebyr på. Under dette går det gjennom. vcore.dk sender IKKE som gave.

 

Det er ikke helt off-topic, ettersom det er snakk om hvordan du får tak i varene du spør om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...