Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pakketap/linje faller ut !


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har 20mbit fra nextgentel, men får bare ca. 12mbit.(ngt sier nettet er sprengt).

 

Problemet er at jeg får ofte pakketap, eller at linjen faller ut (ip telefoni dør osv).

 

Dette skjer primært når jeg laster ned store filer samtidig eller bruker utorrent.

Tar jeg en ping www.vg.no -t så får jeg "request timed out" innimellom.

Men linjen faller ut selv når jeg ikke laster ned ting.Men mer sjelden enn mens jeg laster ned. (kan linjen bli overbelastet?)

 

Trodde først det var modemet, byttet fra 546i til 516i. Samme feil.

 

Nettet er satt sammen slikt. 546i -> dgl4300 -- dgl4300 er satt opp til å koble opp via ppoe. Har prøvd å bruke kun 546i til å koble opp, med samme feil.

 

Et annen ting som er rart er når jeg f.eks bruker utorrent med begrensning på 50kbit upload, så faller upload hastigheten min fra 900kbit/1000kbit til 2-300kbit på hw og itavisens speedometer test. (Ja jeg vet at de ikke er 100%).De ligger alltids stabil, men så fort jeg kjører utorrent faller den.

Samme med download hastighet også, får sjelden mer enn 50kbit download.

Pc som kjører den ligger i dmz sone. Så det er ingen port issues.

Når jeg har ca. max 200-300 kbit download faller linjen ned til 3-4mbit på hw og itavisens speedometer.

 

Vi snakkher her om samme kbit og mbit, eller gjør utorrent om den.

 

Er litt trøtt så kanskje noe er uklart forklart......spør så forklarer jeg gjerne.

 

Håper noen har vært borti det og har et svar med mening.

Men andre tips og forslag mottas med takk.

 

Takk !

 

Mvh

 

Thelastshida

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virke som du rævkjører linja di, for å bruke et fint utrykk. Og når ngt i tillegg sier at linjene deres er sprengt sier det seg selv at det kan bli ustabilt. adsl2+ (det er det du har?) krever også at man bor relativt nærme en stasjon for å få bra hastighet og stabilitet, hvertfall sånn som jeg har oppfattet det..

Lenke til kommentar
Det virke som du rævkjører linja di, for å bruke et fint utrykk. Og når ngt i tillegg sier at linjene deres er sprengt sier det seg selv at det kan bli ustabilt. adsl2+ (det er det du har?) krever også at man bor relativt nærme en stasjon for å få bra hastighet og stabilitet, hvertfall sånn som jeg har oppfattet det..

7314142[/snapback]

 

ja, jeg vet at jeg har adsl2+.

ngt gir tvetydige meldinger angående hvor bra linje og nær sentral jeg er.

 

Hvorfor faller linjen ut da når jeg ikke har noe trafikk gående på den ? (nedlasting).

For ordens skyld har ikke belastet linjen altfor hardt heller......ennå.:)

 

Og det hender at hvis jeg kobler til kabelen rett på laptop'en, og kjører ppoe via den, så får jeg en mer stabil linje. Vel i vaffal får ganske likt up/dl ratio på hw/itavisen speedometer.

 

Finnes det noen måte å "registrere" det på slik at jeg kan si til ngt at linjen de gir ikke funker som avertert?

Endret av thelastshida
Lenke til kommentar

Finn ut om pakketapet er på linja di eller lengere ute i nettet.

 

Hvis det er på linja di ville jeg ha spurt ngt om å sette ned hastigheten noe. Klart det svir litt å miste noen mbit, men om du ikke får mer en 12 uansett...

 

Er ikke ngtkunde selv så vet ikke hvordan nettet er bygget opp. Er det helt plain kan du snuse deg frem med traceroute og ping.

Lenke til kommentar

Logg inn på ruter via telnet, kjøre kommendoen "adsl info" og copy/paste resultatet inn her. Så kan vi se hvordan ting ser ut.

 

Dersom linjen er presset for langt med tanke på hastighet i forhold til kvalitet/lengde oppstår det en haug med overføringsfeil. Noe som sikkert kan få ruteren til å gi helt opp når trafikk mengden øker (blir jo også flere feil å håndtere da).

Lenke til kommentar

Hvilken laptop har du?

 

Bruker du linja bare med laptop'en?

 

Hvis ikke, har du trøbbel oså når du kjører linja på stasjonær?

 

 

 

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg har hatt lignende problemer selv. Kom til at grunnen var at den bærbare (eller den trådløse programvaren til laptop'en) ikke taklet at jeg brukte Super G with Dynamic Turbo.

 

Min stasjonære funket med Super G with Dynamic Turbo.

 

 

Hvis du under Basic - Wireless på routeren skifter til Disabled på denne funksjonen kan det hende at det løser seg. (Skudd i blinde, men dog :) )

 

 

 

(Har selv en Inspiron 6400 med Intel® PRO/Wireless)

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Her er info når jeg har telnettet..erm...

 

Btw det er samme problem trådløst som tilkoblet med kabel. Kjører for det meste kabel på den.

 

Modemstate : up

Operation Mode : G.992.5 Annex B

Channel Mode : interleaved

Number of resets : 2

 

Vendor Local Remote

Country : 0f 00

Vendor : TMMB

VendorSpecific : 0000 0000

StandardRevisionNr : 00 00

 

Downstream Upstream

Margin [dB] : 9.5 10.0

Attenuation [dB] : 11.0 6.5

OutputPower [dBm] : 0.0 13.0

 

Intrinsic/Actual Bandwidth %

Upstream : 98

Downstream : 91

 

Available Bandwidth Cells/s Kbit/s

Downstream : 29212 12386

Upstream : 2516 1067

 

 

Transfer statistics

Errors

Received FEC : 11442

Received CRC : 274

Received HEC : 246

Transmitted FEC : 0

Transmitted CRC : 0

Transmitted HEC : 0

 

Near end failures since reset

Loss of frame: 0 failures

Loss of signal: 1 failures

Loss of power: 0 failures

Errored seconds: 261 seconds

Near end failures last 15 minutes

Loss of frame: 0 seconds

Loss of signal: 0 seconds

Loss of power: 0 seconds

Errored seconds: 0 seconds

Near end failures current day

Errored seconds: 14 seconds

Near end failures previous day

Errored seconds: 51 seconds

 

 

 

Det må legges til at jeg ikke har hatt mulighet for å sjekke hvor ofte den har feilet. Lurer også på om nettet er mer ustabilt når jeg laster ned mye på en gang.

Den burde jo bare bli tregm og ikke falle ut.

 

Anywho....waiting in suspense.

 

Mvh

 

thelastshida

Lenke til kommentar

hmmm, alt så jo egentlig greit ut. Ikke så mange overføringsfeil å snakke om. Det du bør sjekke er om det bare en PPP linken som går ned eller om det er DSL som går ned (den drar da selvfølgelig med seg PPP linken også). Dette kan du sjekke via "Bredbåndsforbindelse" delen av webgresesnittet. Der står uptime på DSL og PPP. Er TypeA_2 eller TypeB_1. Dersom du har mer enn en type kan det være lurt å slette de som ikke er i bruk. Dette kan fikses via telnet. (:ppp ifdelete intf TypeX_Y), også avslutt med saveall.

Lenke til kommentar

Det er nok dsl linken som faller ut, fordi, jeg har prøvd å koble til direkte via laptop med ppoe kobling, direkte mot dlink-dgl4300 routere, og windows 2003 serveren, alle har samme problem,den faller ut innimellom, MEN, den faller mindre sjelden ut når den er koblet direkte til laptop/server via ppoe koblingen.

 

Lurer da på om hvis linjen blir overbelastet så faller linjen fortere ut, men linjen skal jo ikke falle ut, bare bli tregere.

 

Den info'n jeg la med var med vanlig nettbruk, holder på å laste ned ekstra mye nå, slik den faller ut oftere, skal legge til den her også.

 

Er ikke errored seconds og near failures ganske høy?

 

CrZy_T = fikk du noen bekreftende svar fra ngt ?

 

Hvis linjen er såpass ustabl, kanksje jeg skal gå over til ventelo eller no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...