Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"En nettverkskabel er koblet fra"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har opplved at dette skjer når det er fysisk feil med nettverksutstyr, dersom du har et annet NIC tilgjengelig så prøv i maskinen.

7313571[/snapback]

Hva er NIC?

 

Er det kryssa kabel du har?

7313657[/snapback]

Nei. Vanlig PATCH cat5 kabel.

7318609[/snapback]

NIC = Network Interface Card, altså nettverkskort :)

Lenke til kommentar
CMOS er chipen hvor BIOS ligger lagret, for å resete den er det enkleste å bare fjerne batteriet på hovedkortet i et par minutter, og sette det i igjen.

7322041[/snapback]

 

Jeg skal ikke skru pcen på mens jeg har tatt ut batteriet, eller hva gjør jeg?

Hvordan gjør jeg det etterpå? Blir ikke BIOS sletta da, eller er det noe annet jeg må gjøre etter at jeg har hatt batteriet ute i noen minutter?

Lenke til kommentar
Hva som forårsaket det vet jeg ikke

7319208[/snapback]

MSI + VIA kanskje? :whistle:

 

"Nettverkskabel koblet fra" er jo et tegn på brudd noe sted når du ikke selv har røska den ut. Test en annen kabel først og fremst. Hvis du kobler maskin rett i ruter/switch er det vel bare mellom de to punktene et sted feilen kan ligge, altså switch/ruter, kabel eller NIC.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet til å teste kabelen et annet sted, fordi den går inni gulvet og henger gjennom luften 5 meter.

Som sagt koblet jeg fra ledningen fra den maskinen som sa at "En nettverkskabel koblet fra" og satte den inn i en annen maskin, der kom jeg på nett, så, det er ikke noe i veien med kabelen.

Lenke til kommentar

pfft, ville uansett ha skaffa meg en kabeltester for og teste det, noen nic er litt sære på det og registrere att den er tilkoblet vist ikkje alle trådparene fungerer..

Registrerte den andre pcen du testet den i som en 10mbits link f.eks så kan det vere et problem.

Lenke til kommentar

Har du 1000mbps kort? (GB) sjekk at ikke den er satt til "autonegotiate for 1000f" eller noe sånt :)

om ikke routeren/modemet takler mer en 100mbps, vil det vise

"En nettverkskabel er koblet fra" som du kjører på 1000mbps.

 

velg "full autonegotiate" eller "auto autonegotiate" (varierer etter type nettverk-kort)

 

Lokal tilkobling og velg "egenskaper" så "konfiguer" og så "avansert" og finn "speed/duplex setting"

Lenke til kommentar
CMOS er chipen hvor BIOS ligger lagret, for å resete den er det enkleste å bare fjerne batteriet på hovedkortet i et par minutter, og sette det i igjen.

7322041[/snapback]

 

Jeg skal ikke skru pcen på mens jeg har tatt ut batteriet, eller hva gjør jeg?

Hvordan gjør jeg det etterpå? Blir ikke BIOS sletta da, eller er det noe annet jeg må gjøre etter at jeg har hatt batteriet ute i noen minutter?

7332325[/snapback]

Du skal ikke skru på maskinen, det er kun instillingene i BIOS som blir slettet.

Lenke til kommentar

Nei, hele vitsen med batteriet er jo at CMOS skal beholde innstillingene selv om du napper ut strømmen... Forøvrig finnes det også en Reset CMOS-jumper på de fleste hovedkort som er til å tømme BIOS. Sjekk ut manualen til HK for mer info, eventuelt kan du se etter en jumper-greie med 3 pinner. Hvis det bare er en på hovedkortet ditt er det nok den du ser etter. Skru av maskinen, flytt jumperen fra pinne 1-2 til 2-3, la den stå sånn i en 10-15 sekunder og flytt tilbake. Da skal CMOS være sletta.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...