Gå til innhold

Kjøling til QuadCore


xvis

Anbefalte innlegg

Trenger cpu-kjøler for mitt nye prosjekt:

 

HK: EVGA nForce 680i SLI

CPU: Intel Core 2 Extreme QX6700

Kabinett: Lian Li PC-6070B

PSU: OCZ GameXStream 700 Watt

RAM: OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB)

HD: 2stk Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

GPU: XFX GeForce 8800 GTX

 

 

Tenkte å legge inn bestilling hos netshop som har det som mangler (kabinett, ram, hk og cpu-kjøler).

 

Lurer på om noen har meninger for og imot hva en bør benytte til luftkjøling av Quad'en - helst med utgangspunkt i lagervare host netshop's kjøledisk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp denne før de blir tomme på lager.

7304686[/snapback]

Hallo i bøya, den kjøleren så rett og slett perverst stygg ut :-) Men det er selvsagt ikke det som er poenget. Effektivitet er det som betyr noe.

 

Den virker temmelig dryg ved basen av cpu. Kan det ikke bli konflikt med hovedkortet? Det virker ikke som om det er all verdens rom å ta av rundt cpu-sokkelen til EVGA kortet.

 

 

Ser at Thermaltake får god omtale av denne godklumpen, som kan skilte med støy ned til 16db, men finner den ikke på netshop's lister.

 

Har ingen kjølere å sammenligne med, men vil tro at når kjølerne begynner å veie nærmere kiloet har det en del å si for hovedkortets ve og vel. Er det vanlig å 'ta' av vekten ved å 'bardunere' kjøleren?

 

Av ren nysgjerrighet - Hvor fikk du tak i QX'n?

 

Vel, må bare innrømme at jeg ikke har fått den hjem i stua. Den ble bestilt på lanseringsdagen (02.11) og ifølge Komplett sender de den kommende onsdag (22.11)

 

Sakset fra ordrestatus på Komplett:

 

327436 Intel Core 2 Extreme QX6700 2.67GHz

Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

1 stk har forventet sendingsdato 2006-11-22

 

------------------------------------------------------

 

Får bare håpe de kan levere som lovet.

 

Fikk forøvrig mitt G80-kort i dag (databutikken.com), og klør naturlig nok etter å få kabinett og hovedkort å montere galskapen i :-)

Lenke til kommentar

Hehe da forstår jeg mer.

 

Den er dryg men den er effektiv, mer effektiv enn Big Typhoon (som også er en meget bra kjøler).

 

Scythen passer på eVGA-kortet.

Vekten har lite å bety så lenge maskinen står i ro, men du bør demontere før du tar den med deg under armen og i bilen, da kan den fort løsne.

heldigvis er de festet bra med gjennomgående skruer til en egen bakplate.

 

Når det gjelder QXen så var det det jeg tenkte meg ;) Jeg håper på å få min neste uke.

 

Ellers tror jeg maskinen din blir knall og du må bare spørre hvis du trenger hjelp til noe :)

Lenke til kommentar
Ser at Thermaltake får god omtale av denne godklumpen, som kan skilte med støy ned til 16db, men finner den ikke på netshop's lister.

7306159[/snapback]

 

Har nylig montert BigTyp VX på et m-ATX HK, uten plassproblemer. Ga 10C lavere temp ved load enn Zalman 7700Cu'en som satt der før, og støyer mindre ved laveste hastighet. De har den på lager på shg.no og psdata.

 

Den har mindre effektivt areal for varmeveksling enn scythe'n, men man har til gjengjeld muligheten (med litt modding) til å lede kald luft rett ned på vifta gjennom en åpning i sidepanelet.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Kommer sannsynligvis til å velge mellom Thermaltake'en og Schyte'n. Jeg kommer ikke til å drive med ekstrem overklokking, og støy er noe jeg har litt fokus på.

 

Vil selvsagt se om jeg får klokket cpu til 3.75GHz som andre har fått til uten å røre spenningen. Men om viftene begynner å ule i boksen, vil jeg redusere farta uansett.

 

Noe annet jeg hadde tenkt å høre om er valg av kjølepasta. Er det Arctic Silver som fremdeles regjerer?

 

Litt offtopic, men er det noen her som har erfaring med kabinettet jeg har tenkt å bestille (Lian Li PC-6070B). Trodde det bare hadde 120mm vifter, men det ser ut som det er en 80mm vifte som blåser kald luft mot cpu området...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser at Thermaltake får god omtale av denne godklumpen, som kan skilte med støy ned til 16db, men finner den ikke på netshop's lister.

 

7306159[/snapback]

 

Se det ja. :thumbup:

Er det noen webshops "her på bjerget" som fører denne da?

Ser unektelig ut som om TT endelig har gjort noe med den svært "knølete" løsningen for montering av "ur-modellen" av BT.

I tillegg med mulighet for regulering av turtall for de som ønsker maksimal kjøling.

 

Den vil jeg også ha! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nei å nei!! Hvorfor har de PUSH-PIN til LGA775?? *Sukk* De holder jo ingenting!

7314904[/snapback]

 

For de av oss som tar ut/inn kjølere hele tiden så har du ett poeng der Øystein. :)

Men klips-løsningen sitter bra nok, korrekt montert.. og ihvertfall montert *en* gang.

Jeg ble kanskje litt for "eksaltert" av ny løsning for montering etter å ha hatt ut/inn BT'n utallige ganger i trange kabinett..

(Å få skrudd på de *bittesmå* skruene har vært ett hel**te for å si det mildt).

For "hard-core klokkekongene" så er jo hk'et stort sett montert utenfor kabinett på trefjøler/pappekser.. :D (Da er det jo alltid greit å montere selv de mest "knølete" festemekanismer)

Ifølge prisguiden er den jo på lager.. bl.a. hos en av favoritt-webshopene mine (PS-Data).. :)

 

Sjekk forøvrig resultatene i testen hos "Legit reviews" (følge "Awards" linkene som trådstarter linker til over her).

TTBT-VX'n er på nivå med bra vannkjøling ved stock setting (CPU/Hk), men legg merke til at ved overklokking/"Volting" av Core 2 Duo er det vel egentlig kun vannkjøling som er akseptabel kjøling.

post-40756-1163938582_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Selv om man slipper å ta av HKet med push-pin LGA775-mekanismen, er det ikke kjempeenkelt å montere den nye Typhoonen. Man må nemlig trykke ned og låse to av pinnene (diagonalt motstående) samtidig, og i tillegg holde selve kjøleren på plass. Hvis det er dårlig plass i kabinettet (som i mitt) kan denne prosedyren bli særdeles knotete. Det kan være greit å ha en assistent som holder kjøleren mens man fester pinnene.

 

EDIT: Har stripset fast viftegrillen på Typhoonen til viftegrillen under PSUen, sånn i tilfelle...

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Er det enklest å montere BT'en før en monterer hk i kabinettet?

 

Ang. QX'en. Den er sendt fra Komplett i dag :-) Så nå må jeg få se å få bestilt resten av gildet.

 

Ser at eVGA'en ikke kom inn i dag, så jeg har ennå et par dager på å gruble over valg av kjøler og kabinett.

 

OT. Hva anbefales av antistat-innretninger for å hindre zapping av komponenter under montering?

Lenke til kommentar
Er det enklest å montere BT'en før en monterer hk i kabinettet?

7322134[/snapback]

 

Ja det vil jeg tro. Men unngå voldsomme/brå bevegelser når du skal sette HK m/kjøler inn i kabinettet.

 

Av antistatduppeditter for å forhindre zapping og elektrolyse av ymse datakomponenter med tilhørende fruentimmere kan en bruke en armlenke koblet til jord, det er den greieste metoden.

:confused:

Lenke til kommentar

Bestemte meg for kjøler forleden, og et stk Thermaltake Big Typhoon VX skal være på plass i morgen.

 

OT:

 

Har akkurat hentet QuadCore'en. Den ligger på pulten her og distraherer meg en smule :-) Nå ventet jeg bare på at Netshop skulle få avgårde kabinett, hk, ram, pasta etc. Men nå er det plutselig hovedkortet som er blitt neste hinder.

 

Netshop har endret ETA for sine eVGA kort til 05.12 (ubekreftet), og så lang tid orker jeg ikke vente nå som alt annet er på plass. Komplett har bekreftet at hk er på plass i deres lager i morgen, så jeg må rokere litt på planene. Blir dyrt med all frakten :-)

 

Ellers tenkte jeg at jeg skal forsøke å støydempe diskene med O-ringer av ABS som er nevnt her på forumet. Høres genialt ut!

Lenke til kommentar

Da begynner det å flaske seg her. Fikk omsider all hardware i hus i dag (lørdag), og etter en del knoting (begynner å bli noen år siden forrige prosjekt) fikk jeg skrudd sammen pcen og installert os/drivere. Alt står på default-innstillinger foreløbig. Får gå gjennom optimaliseringen etterhvert.

 

Stort sett fornøyd med maskina så langt, men støyfri er den langtfra!!

 

Kabinett-viftene i Lian Li boksen er av typen Mist og de høres knapt. Litt lyd av PSU (OZC GameXtreme 700W) og CPU (Thermaltake BT VX) synes jeg :-(

 

G8800 GTX'en er også knapt hørbar! Virkelig imponerende. Merker dog at det blir generert varme her!

 

Må logge ut å få meg litt søvn...

Lenke til kommentar

Hvis du kjører vifta på BTen på max (2000 rpm), kan du jo forsøke å redusere hastigheten litt. Hører ikke BTen i min egen PC, den går på 1300 rpm.

 

Tror ikke originalvifta støyer mer enn andre. Alle 120mm-vifter vil forårsake vindstøy ved 2000 rpm, uansett hvilken kjøler de er montert på. De såkalt "superstille" viftene går gjerne på 1000 rpm og mindre ved 12V.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt enig med siste taler...

 

BT høres *ikke* når den går på 1300rpm (eller lavere), ihvertfall blir den lett overdøvet av annen støy(lyd) fra andre komponenter i PC'n.

 

Så enten kjører "xvis" på 2000rpm.. eller så er vifta på VX'n annerledes enn "ur-BT'n".. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har etterhvert fått prøvd pcen noen dager nå, og det er ikke støy som bekymrer meg mest akkurat nå, men temperatur. Ytelsen derimot er upåklaglig, og det er behaglig å erkjenne at kjernene blir utnyttet til det fulle under rendering og videokonvertering.

 

Men altså, ser at andre har fått erfart det samme som meg med Lian Li 6070 SCAND.

 

Med meg er det nærmere 20 grader forskjell på idle temperatur med og uten påmontert sidedør!

 

Idle temp uten sidedør ligger på 43-44 grader, full last uten sidedør ca70.

 

Tar jeg ikke sjansen på kjøre systemet med lukket sidedør. Synd jeg ikke fikk med meg dette da jeg lette etter kabinett. Det virker som om det er tilstrekkelig kjøling i cpu-kjøleren så lenge den har frisk luft å jobbe med. Det er sannsynlig at Mist-viftene ikke klarer å trykke nok luft gjennom kabinettet.

 

Jeg kommer sikkert til å teste et par nye 120mm vifter, men på sikt må jeg nok se meg om etter andre alternativer. En mulighet er selvsagt vannkjøling, men det er et felt jeg er jeg helt ukjent med. En løsning som ser ganske lekker ut er denne Zalman Reserator 2 kjøleren.

 

Skulle gjerne fått noen innspill til hva jeg bør gå for. Jeg vurderer nye vifter i kabinett, mer kjølevennlig kabinett, og altså vannkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...