Gå til innhold

Wordpress - Ofte Spurte Spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har begynt å få en haug med tullinger som driver å spammer comments på siden min. Har selvfølgelig på slik at jeg må "godkjenne" alle comments først, men er det en måte å stoppe denne spammen før? eller på en annen måte?

 

Tenker på wordpress ja, evt en plugin eller noe.

Lenke til kommentar

Lag en Wordpress konto (for forumbruk), da får du en såkalt Akismet kode som du fyller ut i bloggen (dashbordet/plugins/akismnet). Denne vil da automatisk filtrere ut spam kommentarer, noe som fungerer veldig bra. Hvis du vil stoppe spam i utgangspunket kan du og laste ned en plugin som heter Anti Spam Image eller Math Comment Spam Protection. Akismnet holder i massevis, egentlig, og det følger med nyeste verisjon av Wordpress tror jeg. Og et lite tips er at du kan huke av for at du ikke skal motta e-post når du får kommentarer, blir litt irriterende i lengden. Håper jeg var til hjelp. :)

 

Linker:

 

http://nio.infor96.com/archives/369

http://sw-guide.de/wordpress/math-comment-...tection-plugin/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Hva har skjedd med Wordpress her? Har jeg huket av for en eller annen instilling? Når jeg legger inn bilder for eksempel vises kun html koden.

 

 

7865747[/snapback]

 

Det du må gjøre er å gå inn på brukerinnstillinger å velge at du ønsker å bruke rikteksteditoren når du redigerer.

Lenke til kommentar

Q: Hvordan gjøre Wordpress norskspråklig?

A: Last ned filen nb_NO.mo og legg den i "/wp-includes/languages" (opprett mappen hvis den ikke eksisterer).

 

Q: Hvordan ta kontroll over loopen på forsiden?

A: Opprett en side som heter "Forsiden" eller noe lignende. Siden kan være. Bruker du WP 2.1, har den en egen innstilling under Innstillinger -> Lesing -> Forside -> Forsiden viser: -> En statisk side -> Forside = "Forsiden". Deretter bruker du FTP for å lage en ny fil i ditt tema (/wp-content/themes/ditt-tema/) som heter forsidevisning (eller noe). Slik kan filen se ut:

 

<?php
/*
Template name: Forsiden
*/
?>
<?php get_header(); ?>

<?php
$forsideinnlegg = get_posts('numberposts=3&category=1&orderby=post_date&order=desc'); // Velger 3 innlegg fra kategori-ID 1 og sorterer dem etter dato. 

// starter vår egen loop, basert på get_post query
if ($forsideinnlegg):
foreach($forsideinnlegg as $post) :
setup_postdata($post);
?>
<div class="artikkel" id="artikkel-<?php the_ID(); ?>">
 <h2><a href="<?php the_permalink() ?>" rel="bookmark" title="Lenke til <?php the_title(); ?>"><?php the_title(); ?></a></h2>
 <div class="innlegg">
 	<?php the_content('Les mer'); ?>
 </div>
</div>
<?php endforeach; ?>
<?php else : // hva hvis det ikke finnes innlegg enda? ?>
<h2>Ikke funnet</h2>
<p>Beklager, vi finner ikke det du leter etter. Prøv å søke:</p>
<?php include (TEMPLATEPATH . "/searchform.php"); ?>
<?php endif; ?>
<?php get_footer(); ?>

Deretter går du til Rediger -> Sider -> Forsiden -> Sidemal -> Velg Forsiden.

Mer om get_posts.

 

Langt i fra den eneste måten å gjøre det på. Du kan også bruke Conditional tags som is_home(); osv. Men med custom template på siden "Forsiden", fungerer det sømløst med tanke på "li.current_page_item". :)

 

Q: Jeg vil bruke kategorien "A" til f. eks. omtaler av de siste filmene jeg har sett for å så skrive dem ut i sidebar.php

A: Legg dette til i sidebar.php

<h3>Siste filmanmeldelser</h3>
<ul>
<?php
$anmeldelser = get_posts('numberposts=10&category=2&orderby=post_date&order=desc'); // Sett at anmeldelseskategorien er "2".

// starter egen liten loop basert på query $anmeldelser
if ($anmeldelser):
foreach($anmeldelser as $post) :
setup_postdata($post);
?>
<li><a href="<?php the_permalink(); ?>" title="Se anmeldelsen til tittelen <?php the_title(); ?>"><?php the_title(); ?></a></li>
<?php endforeach; ?>
<?php else: ?>
<li>Det er ikke laget noen enda.</li>
<?php endif; ?> 
</ul>

 

Skulle ønske jeg kom på flere "oss".

Lenke til kommentar

Q: Hvordan lage en plugin som [sett inn ønske]?

A: Jeg skulle nylig lage en liten plugin som gjorde slik at medlemmene i en golfklubb kunne bestemme om golfbanen deres var åpen eller stengt, med beskjed. Dette skulle vises på forsiden. Jeg bestemte meg for å lage en plugin, siden det gjør slik at jeg ikke trenger å tukle med kjerneadministratorfilene til WP. Jeg skriver ut hele pluginen nedenfor med kommentarer. Merk hvor geniale add/update/get_options-funksjonene er! :)

 

<?php
/*
Plugin Name: Banekontroll
Plugin URI: http://vevskokeriet.no
Description: Legger tilrette banekontroll
Author: Jonas Drange
Version: 0.1
Author URI: http://vevskokeriet.no
*/ 

function banestatus_kontroll() {
add_option("Banestatus", "open", "Setter banestatus");
add_option("Banestatusmsg", "Banen er åpen og i god stand!", "Setter banestatusbeskjed");

add_option lager en ny option i tabellen wp_options, hva den skal inneholde (kan være alle typer data) og beskrivelse. Hvis optionen allerede eksisterer i databasen, ignoreres denne funksjonen. Argumenter: add_option("navn", "data", "beskrivelse").

if(isset($_GET['banesubmit'])) { // Dette er vanlig for å sjekke om vi har gjort endringer.
 $banestatus = $_GET['status']; // Se under. Skjemaet sender v/ GET.
 $banestatusmsg = $_GET['msg'];
 
 update_option("Banestatus", $banestatus); // Oppdaterer optionsene.
 update_option("Banestatusmsg", $banestatusmsg);
?>

Siden vi har oppdatert optionsene, kan vi lage en fin liten boks som sier at alt er oppdatert.

 <p class="updated" style="padding: 5px; padding-left: 35px;">Oppdatert. Banen er nå <?php echo($banestatus); ?>. <a href="index.php">Tilbake</a>.</p>
<?php } 

if(!isset($_GET['banesubmit'])) { // Hvis vi skal oppdatere banestatus.
?>
 <h3>Banen er <?php echo(get_option("Banestatus")); ?></h3>
 <p>Her kan du bestemme om banen skal være åpen eller stengt, samt sette tilhørende beskjed.<br /><br /></p>
 <form action="index.php" method="get">
 	<label>Status<br />
 	
 	<input type="radio" name="status" <?php if(get_option("Banestatus") == "open") { echo("checked=\"checked\""); } ?>  value="open">Åpen
 	<input type="radio" name="status" <?php if(get_option("Banestatus") == "stengt") { echo("checked=\"checked\""); } ?> value="stengt">Stengt<br /></label><br />
 	
 	<label>Beskjed<br />
 	<textarea cols="20" rows="3" name="msg"><?php echo(get_option("Banestatusmsg")); ?></textarea></label><br />
 	<input type="submit" name="banesubmit" value="Lagre" />
 </form>
<?php }
}

Thats all there is to it. Nå har vi laget en plugin som endrer optionsene "banestatus" og "banestatusmsg". Nå trenger vi bare å kunne skrive dem ut i en temafil som "index.php" eller "search.php" eller "404.php" etc.

function get_banestatus($arg) { // Når vi skal hente ut optionsene bruker vi <?php get_banestatus("status"). Dette skriver ut statusen.
if($arg == "status") {
 return get_option("Banestatus");
}
if($arg == "msg") {
 return get_option("Banestatusmsg");
}
else {
 return null;
}
}

add_action('admin_footer', 'banestatus_kontroll'); // legger kontrollen automatisk i bunnen av administrasjonspanelet. 
?>

Hvis din plugins skal f. eks. skrives ut i header/loop på bloggen din, velg den riktige Flere "hooken".

 

Jeg håper det kom frem hvor enkelt det er å lage utvidelser til wordpress. Mer om å skrive plugins finner du i codexen.

 

Jeg er ikke god i php, så si ifra om noe kan gjøres enklere. ;)

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

God dag!

 

Etter jeg oppgraderte til Wordpress 2.2 via Fantastico ble skriften helt syk..

Noen som vet hvordan jeg fikser det, eller må jeg nedgradere til forrige versjon?

 

Eksempel fra en av postene mine i bloggen min:

Etter at vÃ¥rt kjære 28″ underholdningsmedium forlot oss etter 13 Ã¥rs tjeneste mÃ¥tte vi skaffe nytt.

Valget falt pÃ¥ en deilig 32″ lcd-skjerm av typen Samsung LE32N71B!

 

 

Hadde satt stor pris på hjelp her! :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...