Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å overføre HD signaler best?


Ziaka

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et XFX 7800 GT, dette kortet har ikke såkalt HTPC (hva er det egentlig for noe a ?)

 

Jeg har akkurat kjøpt meg HD klar flatskjerm og vil seffølgelig teste bildekvaliteten på tv'en for maskimum, jeg mener huske jeg hørte noe om at hvis du brenner ut HD filmer på dvd'en blir de bedre? er dette sant eller bare tullprat?

 

Også, er det noe program eller drivere eller noe som gjør HD bedre?

 

Har ingen andre enn dere Hardware gutta spørre :)

<3 Stor takk til de som har god peiling på dette og setter av tid til å hjelpe oss som ikke har fult så god peiling!

 

Takk, Ziaka

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HTPC er et løst begrep man bruker om PCer som brukes til å vise video/tv/musikk osv. Home Theater Personal Computer.

 

Det du mente var vel HDMI.

 

Da er det neste beste DVI. Hvis flatskjermen din støtter dette så er DVI det beste.

 

Hvis den ikke har det er VGA kabel det neste. Så å si alle TVer har det.

 

Det som kan gjøre HD opplevelsen litt bedre er å bruke Nvidia sine PureVideo Codec. Den får du kjøpt via www.nvidia.com

 

Hvis du tenker at HD er ett nyere format en DVD tror jeg du finner ut selv at å brenne HD innhold ned til ett mindre DVD format IKKE gjør noe bedre. Du fjerner jo masse data.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
HTPC er et løst begrep man bruker om PCer som brukes til å vise video/tv/musikk osv. Home Theater Personal Computer.

 

Det du mente var vel HDMI.

 

Da er det neste beste DVI. Hvis flatskjermen din støtter dette så er DVI det beste.

 

Hvis den ikke har det er VGA kabel det neste. Så å si alle TVer har det.

 

Det som kan gjøre HD opplevelsen litt bedre er å bruke Nvidia sine PureVideo Codec. Den får du kjøpt via www.nvidia.com

 

Hvis du tenker at HD er ett nyere format en DVD tror jeg du finner ut selv at å brenne HD innhold ned til ett mindre DVD format IKKE gjør noe bedre. Du fjerner jo masse data.

 

AKIRA

7291434[/snapback]

 

Takk for svar :)

 

Tv'en min har VGA og HDMI, men ikke DVI =\

 

Jeg har kjøpt en DVI - HDMI kabel, men den fungerer ikke =\=\=\

 

Så m å fortsatt bruke VGA - VGA/DVI.

Lenke til kommentar
...Og at DVI er dårligere enn HDMI er også ikke helt korrekt om man forholder seg til overføringen av den visuelle biten ... altså bildet og hvordan dette blir .

7291646[/snapback]

 

Er ikke DVI og HDMI egentlig det samme? Bare HDMI kan overføre lyd i tillegg selvsagt.

 

Ref. Wiki:

"Type A HDMI is backward-compatible with the single-link Digital Visual Interface carrying digital video (DVI-D or DVI-I, but not DVI-A) used on modern computer monitors and graphics cards. This means that a DVI-D source can drive an HDMI monitor, or vice versa, by means of a suitable adapter or cable, but the audio and remote control features of HDMI will not be available."

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar
...Og at DVI er dårligere enn HDMI er også ikke helt korrekt om man forholder seg til overføringen av den visuelle biten ... altså bildet og hvordan dette blir .

7291646[/snapback]

 

Er ikke DVI og HDMI egentlig det samme? Bare HDMI kan overføre lyd i tillegg selvsagt.

 

Ref. Wiki:

"Type A HDMI is backward-compatible with the single-link Digital Visual Interface carrying digital video (DVI-D or DVI-I, but not DVI-A) used on modern computer monitors and graphics cards. This means that a DVI-D source can drive an HDMI monitor, or vice versa, by means of a suitable adapter or cable, but the audio and remote control features of HDMI will not be available."

7291687[/snapback]

 

 

det funker vel også på DVI-I ? (btw. . hva er egentlig forskjellen på DVI-D og DVI-I ? :blush: )

Lenke til kommentar
det funker vel også på DVI-I ?    (btw. . hva er egentlig forskjellen på DVI-D og DVI-I ?  :blush:  )

7293644[/snapback]

 

DVI-D = Digital overføring

DVI-A = Analog (som VGA. VGA til DVI-adaptere bruker dene)

 

DVI-I = Har støtte for begge.

 

 

En annen ting:

HDMI type A tilsvarer DVI single link

HDMI type B tilsvarer DVI dual link (dobbelt så stor båndbredde som over. Ment for WQUXGA, 3840×2400)

 

HDMI type B tror jeg ikke er så utbredt enda... (Denne konnektoren er fysisk større enn vanlig (type A) HDMI-konnektor)

 

 

Les selv her: Wiki

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar
Tv'en min har VGA og HDMI, men ikke DVI =\

 

Jeg har kjøpt en DVI - HDMI kabel, men den fungerer ikke =\=\=\

 

Så m å fortsatt bruke VGA - VGA/DVI.

7291642[/snapback]

 

Tror du må enable noe i nvidia control panel som gjør dette mulig. Heter noe som "Behandle monitor som HDTV" eller noe lignende

Lenke til kommentar

For å la være å lage en ny tråd, men med noe av det samme spørsmålet som trådstarter;

 

Jeg ser at det er en del skjermkort det står HDTV på, på div nettbutikker.

Det jeg har, er ikke et HDTV skjermkort.

Blir det noe forskjell der ? HTPC'N sender HD signaler til Tv'en allikevel, om jeg bruker DVI fra pc'n til VGA inn på tv'n ?

Har en HD skjerm av typen Sony 40V2000 og GF 6800.

Lenke til kommentar

De såkalte HDTV-kortene har DVI med HDCP støtte. Dette vil si at drm som brukes i blant annet blueray/hddvd vil fungere optimalt, når de faktisk begynner å kreve det.

 

Å brenne ut HD-materiale på dvd er direkte idiotisk for bildekvalitet, da brenneprogrammer som brenner vanlige video-dvd-er nedskalerer. Dvd-spillere som tar xvid vil og skalere. Eneste pålitelige måten å få visst HD-materiale på i dag er ved en datamaskin koblet til tv-en. Da er selvsagt en digital tilkobling best, ettersom flatskjerm-paneler er digitale av natur. Xbox360 har støtte for hdtv-materiale, men ettersom den ikke støtter matroska og normale mpeg-TSer, så må man gjøre en del triks, og det tar tid.

 

Husk at ting lastet ned fra nettet merket hdtv vil si at det kommer fra en hdtv-kilde, men har blitt kraftig nedskalert. hr.hdtv er nedskalert til halvparten av 1080i. For å få "ekte" HD-kvalitet, så må du laste ned 720p eller 1080i transport streamer, x264 720p kommer nærme, med en brøkdel av filstørrelsen. For testing av bildekvalitet, er da en TS med god bildekvalitet best. Eks. på kvaliteten ifra en 1080i transport stream: http://upload.georgeownsme.com/image.php/13756.png http://upload.georgeownsme.com/image.php/13757.png

 

HD-materiale bruker og ganske mye filplass - forvent minst 1.1GB per tv-episode med 720p x264, 4-5GB ved TS. 4.5GB for filmer i 720p x264, 9-15GB for TS.

 

Nvidia purevideo er optimisert for dvd-er, men letter lasten på cpu-en litt ved avspilling av ekte hd-materiale. Dekoding og avspilling er tunge saker når man kommer borti HD-materiale.

Lenke til kommentar
VGA-tilkobling gir *dårlig* bilde sammenlignet med digitale tilkoblinger. Da blir signalet gjort analogt, sendt til tv-en og gjort digitalt. Samme med komponent. DVI/HDMI er den optimale måten å sende et HD-signal til en flatskjerm.

7301925[/snapback]

Jeg ser ikke forsjellen på min 27" lcd :p

Men kan jo være øya mine som er noe galt med :p

 

*hvor er det best og se dvd? Datamaskinen(med vga D-sub) eller dvd spilleren med scart til tven?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...