Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fjernstyring" og fildelig via internett


Anbefalte innlegg

Jeg har 1 laptop, og 1 stasjonær PC, og lurer på om det er mulig for meg å kunne "fjernstyre" den stasjonære PCn min via internett fra den bærbare, når jeg f.eks er på skolen eller på tur hjem? Og ikke nødvendigvis kun dette, men også dele filer når jeg befinner meg utenfor hjemmet?

 

Takk for hjelp :D

 

-Mouktar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har 1 laptop, og 1 stasjonær PC, og lurer på om det er mulig for meg å kunne "fjernstyre" den stasjonære PCn min via internett fra den bærbare, når jeg f.eks er på skolen eller på tur hjem? Og ikke nødvendigvis kun dette, men også dele filer når jeg befinner meg utenfor hjemmet?

 

Takk for hjelp :D

 

-Mouktar

7288664[/snapback]

Jeg bruker vnc til dette, veldig fin tjeneste. Sett opp med passord, og bytt gjerne port(og åpne porten med riktig deNAT i eventuelle brannmurer/rutere)

 

http://www.realvnc.com/

 

Til fildelingen anbefaler jeg sftp eller ftp. (Når du fjernstyrer via vnc kan du selvsagt sende filer pr epost eller www.yousendit.com eller.no, men det er kanskje litt tungvindt...)

 

K

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg RealVNC, Hamachi, windows fildeling og syncback. Hamachi kobler maskinene i et virtuelt nettverk (man slipper å åpne porter osv) og syncback bruker jeg til synkronisering av filer. Pleier å mount'e alle diskene i hjemmepc'en til en egen stasjonsbokstav på laptopen.

 

Når jeg da er andre steder enn hjemme kan jeg enkelt koble meg på fjernstyringen og mounte alle diskene til egne stasjonsbokstaver.

Lenke til kommentar

Kjører selv med noe av det samma oppsettet som "norpheus".

Hamachi og remote desktop mot servern min.

før brukte jeg vnc, og begge deler funker bra.

Satt på et pizza sted som har gratis wlan, og koblet meg opp mot nettverket hjemme, funka like bra hver gang :w00t:

 

ps, skal du ha hamachi så sier jeg bare www.hamachi.cc

Om du velger den gamle versjonen (0.9.9.9) så kan du også få det på norsk(men da må du laste ned den norske setup fila istedet for engelsk).

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...