Gå til innhold

Finnest det eit opent alternativ til Skype?

Tafsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Finnest det eit open-source alternativ til Skype?

7286272[/snapback]

Speex er en codec som bl.a. Google Talk planlegger å gå over til. Andre klienter som bruker codecen er LinPhone, OpenH323, and GnomeMeeting. Men jeg har ikke funnet ut om disse klientene kan snakke sammen.

Skrevet (endret)

Google Talk bruker protokollen Jingle (utviklet av Google og Jabber Software Foundation) for VoIP.

Andre protokoller som blir brukt av andre programmer er SIP og H.323.

EDIT: Er du foresten ute etter en Open-Souce klient eller protokoll/codec?

EDIT2: Google Talk har planer om å implementere SIP i fremtiden.

Endret av JonT
Skrevet

EDIT: Er du foresten ute etter en Open-Souce klient eller protokoll/codec?

EDIT2: Google Talk har planer om å implementere SIP i fremtiden.

7286490[/snapback]

Helst begge deler :)

Skrevet
Hva med Open Wengo (openwengo.com)?

7286968[/snapback]

Men hvilke protokoller og codecer støtter den? Det er viktig å få tak i en klient som støtter de mest brukte åpne standardene.

I dag er vel det SIP og Jabber protokollen for P2P kommunikasjon for multimedia.

Skrevet
Skype fuungerer vel i Ubuntu?

7290684[/snapback]

Problemet er ikke at skype ikke virker/finnes, men noen føler seg mer komfortable med åpne alternativ.

Skrevet

7290684[/snapback]

Problemet er ikke at skype ikke virker/finnes, men noen føler seg mer komfortable med åpne alternativ.

7290801[/snapback]

Greit, hvis noen ser på det slik, så.. ;)

Skrevet

Selv om det finnes andre VoIP alternativer enn Skype får du ikke prate med brukerne som er tilkoblet med Skype... Det er bare Skype mot Skype, da de bruker en proprietær VoIP protokoll, mens i motsettning til at SIP.

Skrevet
Selv om det finnes andre VoIP alternativer enn Skype får du ikke prate med brukerne som er tilkoblet med Skype... Det er bare Skype mot Skype, da de bruker en proprietær VoIP protokoll, mens i motsettning til at SIP.

7293734[/snapback]

Det er det som er så dumt med skype. Du kan kun bruke Skype til å snakke med andre på skype, derfor eg helst vil bruke noko anna. Det går alltids an å få alle vennane dine til å skfite også ;)

Skrevet (endret)

En god åpen konkurrent til skype er gizmo, fåes på gizmoproject.com

edit: klienten er ikke åpen men den bruker åpne standarder. SIP

Endret av glad
Skrevet

7290684[/snapback]

7290801[/snapback]

Greit, hvis noen ser på det slik, så.. ;)

7290906[/snapback]

Må bare litt OT: Det er takket være det at veldig mange føler det slik at man i det hele tatt har GNU/Linux som at alternativ til de lukkete OSene. Det er friheten som er hele drivkraften bak fri programvare ;)

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg kan absolutt ingenting om dette så unnskyld meg hvis dette er dumt. Men kan SIP klienter ringe til fasttelefoner(som benytter seg av voip) ved å taste inn ip adresse feks?

Skrevet

Hvis du har et iptelefoniabbonement hos en tilbyder så kan du bruke hvilketsomhelst voip programm som støtter sip til å ringe alle fasttelefoner...

ip<->ip skal vel også gå hvis man kjenner vedkommendes ip...

-C-

Skrevet

Jeg bruker Ekiga (http://ekiga.{org,net}/) som støtter bl.a. SIP og H.323 (kan blant annet bruke SPEEX-codecen som ble nevnt her, om du vil). Ekiga støtter også video, dersom du har kamera, og distribueres under GPL. Selv holder jeg meg unna proprietære Skype.

Du finner forresten en lang liste med ulike SIP-klienter på Wikipedia, både som proprietær programvare, som "open source" og som fri programvare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...