Gå til innhold

Hvordan vite at harddisken er gåen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle harddisker lager lyd. De blir også varme. Visst du ikke hører noen lyd, kjenner at den er kald så er det lite å gjøre.

 

Sjekke at strømkabelen til harddisken står i?

 

Teste harddisken på en annen PC (en annen strømforsyning).

 

Visst ikke det går så har du en garanti sak (visst du enda er i garanti tida self.).

Lenke til kommentar

Det er mulig at det er en av strømkontaktene som er knekt på harddisken. Dersom du ser på baksiden av kontakten på harddisken, vil du se dette med en gang. Disse kontaktene er noe svake, og kan knekke relativt lett. Dersom det er en av strømkontaktene som er knekt så dekkes ikke dette på garantien.

 

Hvis kontaktene ser hele ut, så erstattes sannsynligvis disken med en lik eller bedre av den 3 års garantien som IBM gav på disse.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Byggeren sier.

 

Men som et tillegg: Om den prosessoren du hadde fra før av krevde mindre strøm enn den du bruker nå,

kan feilen ligger der også. Om du f.eks ikke har noe kraftigere psu enn 235W (som var vanlig for 1-2 år siden) kan dette ha veldig mye å si.

 

Om printkortet under harddisken er skadet eller

kortsluttet, kan du prøve å bytte med printkort fra en IDENTISK harddisk. Da skal det være mulig å få liv i den igjen.

 

Ellers kan det hende at harddiskens motor er gåen, men dette har jeg ikke noe stor tro på. (heller printkortet) Normale feil med disken du har er "the click of death". På fagspråket kalles den serien disken din tilhører for DeathStar.

 

Vel, lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Vel.. saken er slik at de selges ikke løst. Om man er så heldig at en kompis ofrer sin identiske disk til deg eller du får tak i en disk billig på bruktmarked eller noe er det mulig å bytte print kort. Men ingen webshop'er selger dette løst. (ikke som jeg kjenner til i allefall). Kanskje IBM er så generøse at de er villige til å gi bort evt selge et slikt printkort billig?

Lenke til kommentar

hvis du merker at harddisken er like ved at den skal ta kvelden så et lite hint. ta backup, det der trengte jeg vel nesten ikke å si heller.

 

jeg er alvorlig når jeg sier dette, men du merker at harddisken har tatt kvelden når den er ødelagt. jeg tror ikke at hvis man merker noen lyder eller noe slik fra harddisken så tror jeg ikke at harddisken lever særlig lenge.

Lenke til kommentar

Wohoo! Jaggu fa*n var det ikke ide-kabelen likevel. Den var absolutt helt dau. Ganskje utrolig dumt av meg men merkelige greier dette. Da jeg kjørte både cd-spiller og harddisk på samme kabel funket den ikke, ei heller hvis jeg koblet fra cd-spiller og lot harddisken få "det andre uttaket" den midt på, men fra ende til ende på ide-kabelen funker den. Kabelen må på ett-eller-annet vis ha fått seg en smell da jeg monterte ny cpu. Takker for alle svar, dere er greie :smile:. Its "burning time"

F.

Lenke til kommentar

Ok, harddisken funker fremdeles den gutter, men til byggeren @ID 4: du hadde delvis rett. Det var ikke strømkontaktene men selve pinsa som ide-kabelen er festet i. De to ytterste var trykt delvis inn. Må presse ekstra inn på høyresiden nå for å få kontakt. Ikke akkurat en harddisk for fremtiden dette med andre ord. Er dette en garantisak da?

F.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...