Gå til innhold

Støvsugersjappa


aron

Anbefalte innlegg

Siden topicen "jumpere.... hvor får jeg tak i det?" Sporet av kan vi fortsette her.

 

Kveldens historie fra støvsugerbutikken:

 

Var på oppdrag i kveld for hjelpe en venninne med en gammel IBM "Stinkpad" som jeg også hadde inne til virus rens for noen måneder siden. Maskinen skal kjøre mail og enkel surfing samt MS Word. Padden var i utgangspunktet satt opp med Win95 noe jeg mener var en passende arbeidslast for denne maskinen. Siden huset var utstyrt med isdn og maskinen hadde analogt modem dukket det opp et behov for å få kontakt med omverdenen. Venninna ringte Bravida som kom og flyttet isdn-boksen inn til kontoret. Etter at jeg var inne i bildet har hun skaffet seg en Simens Gigaset 4000 isdn med analog telefonutgang og innbygget ISDN / USB modem, plassert under kontorulten. Men noe samband med omverdenen hadde ikke padden fått... Hun ville ikke mase mer på meg, så hun tar byjeepen ned til støvsugersjappa. I den fancy dataavdelingen med viktige herrer bøyd over ymse pc´r og mytiske datakort , bak tykke glassvegger, men merkelig nok på vegg til vegg teppe og ikke datagulv. Blir hun overfalt av en ivrig selger. Hva som utspant seg vet ikke jeg, men når jeg kom hjem til henne i kveld var hun innehaver av et USB / ISDN adapter. For at dette skulle fungere hadde støvsugersjappa tatt padden inn bak glassveggen, formatert og lagt inn Win98. USB funker ikke med Win95 må vite.. Hva med et PCMCIA kort spør jeg… Men kanskje den beste løsningen var en telefonledning fra modemutgangen på padden og ned i den analoge inngangen på Gigasettet? Så var det skriver da.. Venninna smeller til hos den samme selgeren med en grom HP multiskriver Skanner, faks, skriver og kopi + lesere for div multimedia minnekort i ett. Denne er utstyrt med USB kabel for kobling mot pc´n Faksen benytter analog linje for å snakke med omverdenen. Her er vel definitivt behovet for å oppgradere til Win98 stadfestet. Ved å selge riktig skriver ville denne hatt parallellport og kjørt under Win95. Jeg kan jo legge til at for å slippe å leke sentralborddame med den ene USB kontakten på padden må hun ned å kjøpe seg en USB hub også… Det glemte den ivrige selgeren. Ikke har hun noe digitalkamera og ikke orker den gamle padden å hanskes med fete grafikkfiler heller. Og hvor skal hun lagre bildene? På en overfylt harddisk på 3 GB? Hadde selgeren tenkt ut hvor faksen skulle kobles til?

 

Familien skal om noen måneder flytte og da er det planer for å oppgradere pc parken. Unødvendig å kjøpe masse stæsj til denne gamle padden med andre ord.. Det var et ønske om en faks, derfor falt valget på en Officejet´en til over 7000 kroner.

 

Hva kunne hun klart seg med?

- 1 stk analog telefonledning til modemet.

- En enkel skriver som tar Win95. for eksempel hp officejet g85 som også spiller med Win95

 

Hva endte hun opp med:

- USB / ISDN modem

- USB hub

- HP Officejet d155xi

- Oppgradering til Win98

 

Kanskje støvsugerselgeren noen ganger tar litt vel av, eller hva mener dere? Hva med å lytte til kundens behov. Det er sikkert ikke dumt å forhøre kunden om hva slags bokser som finnes i heimen fra før. Det er jo lettvint når pengene fins og det bare er å fylle i handlevognen til en frue som er helt novise og sende henne til kassa….

 

Flere Støvsugerselgerhistorier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røverhistorier liker jeg å kalle dem da..

 

Det er jo klart at hun ble dyttet på en masse stash som hun ikke trenger.. Men dette er jo den gylne regelen hos disse karene..

 

Hvorfor tror du det er folk som kjøper støvsugere for over 30k? (ja det finnes støvsugere for godt over 30k) Tror du det er fordi de trenger en støvsuger til denne prisen? neppe.

 

Hvor var du i dette bildet da? Hvorfor var du ikke der på din hvite hest og "reddet" henne ifra den skumle støvsugermannen?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 03:50, skrev aurstad:

Røverhistorier liker jeg å kalle dem da..


Hvor var du i dette bildet da? Hvorfor var du ikke der på din hvite hest og "reddet" henne ifra den skumle støvsugermannen?


 

Det er et godt spørsmål, men folk vil jo ikke mase for mye vettu. Tror hun har skjønt det nå da...

Lenke til kommentar

Synes å demre at jeg ba venninna om å skaffe et analogadapter, eller feks. en Gigaset ISDN. Det var et analogadapter i huset før. Det var da opptatt med en analog trådløs telefon og den andre utgangen til alarmen. Hun skaffet jo forsåvidt riktig produkt men manglet ledningen ned til basen. Nå er jo disse Siemensgreiene ganske krøkkete å konfigurere så hun kan jo ha møtt veggen....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Typisk selgere å spille på folks uvitenhet. Det er sleipt ass. Det er bare sånn det er i salgsbransjen det. Derfor må du som forbruker skaffe deg kunnskaper før man begir seg ut på handletur. :smile:

 

Vel... å kalle det 'sleipt' er vel å ta litt hardt i... En god selger er en selger som sørger for å tjene penger for sin arbeidsplass og som samtidig blidgjør kunden - hvis kunden var fornøyd med kjøpet, mener jeg at det ikke er sleip at en selger, som faktisk er ansatt på grunnlag av at han faktisk SKAL selge, selger MER enn det kunden egentlig ville ha...

 

Det må faktisk være slik for at en butikk skal overleve... men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...