Gå til innhold

ny cpu på garanti


S-i-r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

han mener sikkert overklokking. Hvis cpu'en ryker p.g.a overklokking, burde man ikke få en ny. Men hvis man er passiv og ikke kjører volten på en P4 ove 1.7 volt kan man vel få en ny cpu på garantien. Siden default setings på windows kan cpuen på standard innstillinger gå alt fra 1.5 volt til 1.650 volt. Og da er det ikke farlig om vi overklokker cpu'en mer enn 1.650 volt!

 

Lykke til uansett!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 03:01, skrev S-i-r:

Er det mange her som har fått ny cpu fra komplett (eller andre nettbutikker) etter at den har blitt "ødelagt" ved første gangs bruk.


 

Dette hørtes "noe" tvilsomt ut. Det hadde hjulpet om du kunne si HVORDAN du klarte å ødelegge en ny cpu? Var den død når du mottok den (DOA)? Gikk ting dritt når du skulle montere prosessoren? Prøvde du å overklokke litt? :roll:

 

Er du helt sikker på at cpu'en har tatt kvelden da? Hvis du har overklokka litt for langt og maskinen ikke booter, er det ikke sikkert at cpuen har dødd. Bare reset bios på hovedkortet og prøv om den starter med default-hastighet...

 

Men uansett, er det ytre skader/tegn på den eller lignende, så kan du se langt etter noen garanti. For med en gang du monterer den feil eller overklokker, så er garantien bortweck med en gang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 08:25, skrev Divxdude:

han mener sikkert overklokking. Hvis cpu'en ryker p.g.a overklokking, burde man ikke få en ny. Men hvis man er passiv og ikke kjører volten på en P4 ove 1.7 volt kan man vel få en ny cpu på garantien. Siden default setings på windows kan cpuen på standard innstillinger gå alt fra 1.5 volt til 1.650 volt. Og da er det ikke farlig om vi overklokker cpu'en mer enn 1.650 volt!


Lykke til uansett!!


 

Bare for å rydde litt opp her. Standard P4 spenning er forskjellig fra modell til modell, og spenning settes ikke via Windows. Dette er det BIOS som tar seg av.

 

P4 Williamette krever en spenning, Northwood kjører eneten på 1.5 eller 1.55 avhengig av modell.

 

Det at du får "fire røde" på D Bracketen, betyr ikke nødvendigvis at CPU er problemet, selv om det er sannsynlig.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:


Hva ellers kan det bety?

Har testa å bruke en annen cpu. Den startet helt fint.


 

Hvilket hovedkort har du? Har du støtte for den CPUen du prøver å bruke? Hvis BIOS ikke gjenkjenner CPUen, så kan det være noe der? Men som jeg sa over, så er det meget sannsynlig at det er CPU når man får 4 røde, men ikke 100%.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:


S-i-r skrev (2002-11-13 17:31):

Det er 4 røde lys.


Er snakk om MSI KT4 ULTRA og Athlon XP2000


 

Av en eller annen grunn så jeg ikke denne før jeg postet mitt svar ovenfor... (???)

 

Menmen. XP2000+ skal gjenkjennes av ett KT4 kort, og dermed så er det nok CPU som har tatt kvelden, ja... :sad:

 

-KJ

Lenke til kommentar

Vel hvis situasjonen er slik at du har montert cpuen riktig. Og selv ikke har ødlagt den på annen måte så tyder det på at Cpuen hadde en mangel allerede da du fikk den og hadde den det så har du krav på ny.

Jeg vil også tro at forhandleren har bevisbyrden for at Cpuen var i orden da du fikk den. Da det nesten er umulig for en vanlig forbruker å "bevise" at den var ødelagt da han fikk den.

 

 

For orden skyld: Garanti betyr rettigheter ut over kjøpsloven. Så selv om garantien ikke dekker det aktuelle tilfelle kan det hende at kjøpsloven gjør det.

 

[ Denne Melding var redigert av: Culpa på 2002-11-13 18:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...