Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get/Chello og hastighet mot Uninett.


Anbefalte innlegg

Er ingen nettverks-hjernekirurg, men dette "problemet" har jeg slitt med en god stund nå. Merkelige er at dette er den første siden jeg åpner i dag.

 

Jeg er i Stavanger og sitter på UPC/Get/Chello Pluss som skal ha 7000 kbps ned. I laaaang laaang tid har jeg slitt med ekstremt dårlig ned hastighet mot en FTP som står på Lyse sitt nett.

 

Der klarer jeg maks 80, men ligger stort sett på mellom 50 og 60. (Værste ha vært 10-15 over noen timer).

 

Jeg klarer ikke å få hodet mitt rundt alt det tekniske, men hvis det er noe jeg kan gjøre (tester osv) som kan bidra til at vi har noe å slå på bordet med, så gjør jeg gjerne det. Bare gi meg basic'en så fikser jeg resten.

 

Sendte mail til GET på tirsdag, men ikke fått svar enda. Gikk egentlig i veldig hyggelig tone hvor jeg forklarte hastighetsproblemene, spes mot ftp, men også til tider ordninær surfing. Dette har pågått, i tillegg til flere andre problemer i ett år nå, så jeg sa tydelig jeg ønsker å bytte hvis jeg ikke får et fornuftig svar.

 

 

Torrent : Jeg har høyere UT hastighet enn jeg har ned.......suck på en dere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra beetle sin post

 

Tekniker ringte da til IT avd og fikk til svar at dette nå var et kjent problem som de jobbet med å utbedre. Det ville dog kreve noe HW utskiftning, så det var uvisst når problemet ville bli løst.

Det jobbes iallefall med saken, og de har innrømmet at de har et problem i nettet!

7301717[/snapback]

 

Okey så dette er et kjent problem. Jeg skal komme tilbake til tråden når det er fikset for meg eventuelt når jeg har fått svar på mailen jeg sendte til de. Regner med get teknikerene har fått nok informasjon her uansett :)

 

Btw: føler det er litt større grad av kunskap/alder her enn på freakforum :)

Kommer nok til å bli fast bruker her videre nå.

Endret av huron
Lenke til kommentar

Viser til mottatt epost

 

Get opprettholder til enhver tid det vi mener er det mest optimale

nettdesignet for et flertall av våre kunder. Det kan forekomme at enkelte

kunder kan oppleve at trafikk til enkelte adresser blir rutet på en for dem

mindre optimal måte. Det er allikevel slik at vi må ta hensyn til det

totale trafikkmønsteret fra alle kunder samlet ved design av nettet. Det er

også slik at visse typer trafikk, slik som f.eks. ping, er nedprioritert

p.g.a. trafikkbelastningshensyn. Dette vil si at man ved hastighetstester

til enkelte adresser kan fremkomme resultater som er dårligere enn de i

realiteten er.

 

Vi minner om at vi for tiden er i ferd med å løsrive oss fullstendig i fra

tidligere eier. Dette gjør at routingen våres til slutt vil bli endret

ettersom nye peeringavtaler inngåes.

Vi har desverre ikke noe nøyaktig tidspunkt for dette, men regner med at

endringen vil bli gjeldende like utpå nyåret.

 

 

Vennlig hilsen

******** **********

GET Kundesenter

 

********************************************************

 

Jeg har hatt store problemer med nettet til GET den siste tid og sendte dem en mail ang. routing..

Lenke til kommentar

En liten oppdatering angående hastighet mot Uninett. I dag er det enda verre enn før, får nå kun 20 - 30KB/s mot ftp.uninett.no når dette skrives (17:29). Å bruke en ssh-sesjon mot en av skolens maskiner er helt ubrukelig med tanke på lagg. Godt bindingstida mi hos UPC går ut om noen måneder.

Lenke til kommentar

"Enkelte kunder kan oppleve treg hastighet på internett. Vi beklager ulempene dette medfører."

 

ingen informasjon om hvorfor, ingen informasjon om tid regner med å bruke,

 

ikke spesielt imponerende service dette her, og ikke morro å betale for 10mbit når jeg får 0.1mbit (mot ftp://ftp.uninett.no/)

 

krysser fingrene for en snarlig løsning.. :/

 

ed..men til hw.no (ftp://download.gamer.no/gamer.no/) så er det maks...

Endret av Simen"
Lenke til kommentar

Nå har jeg tracet og pinget diverse servere i norge, sverige, danmark, tyskland og usa.

 

Foreløpig ser det ut som no-oslxxx-xxx.aorta.net [213.46.177.49] er den store synderen.

 

Her forsvinner 30-60% av alle pakker. Å pinge den fungerer greit, men den klarer tydeligvis ikke å sende/motta pakker videre i nettet.

 

Dette gjelder både til uninett og til andre nettverk.

Lenke til kommentar
Nå har jeg tracet og pinget diverse servere i norge, sverige, danmark, tyskland og usa.

 

Foreløpig ser det ut som no-oslxxx-xxx.aorta.net [213.46.177.49] er den store synderen.

 

Her forsvinner 30-60% av alle pakker. Å pinge den fungerer greit, men den klarer tydeligvis ikke å sende/motta pakker videre i nettet.

 

Dette gjelder både til uninett og til andre nettverk.

7328071[/snapback]

 

 

Mulig det er andreveien? Kan noen som sitter på lyse eller uninett pinge "utenifra" for og se om pinglossen oppstår da? Så hjelper vi kanskje get-teknikkerene med å feilsøke litt? :)

 

Edit: Gjerne legge med en traceroute (84.212.204.* (hvelg mellom 1-245)

Endret av huron
Lenke til kommentar

Hei. Nå har jeg fått mail av Get.

 

Jeg synes responsen og hånteringen på dette problemet fra Get har vært veldig bra. Og dem som sier de skal skifte isp osv. burde tenke seg om to ganger. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden...

 

 

 

***************************************************************

Viser til mottatt epost

 

Enkelte av våre kunder har i den siste tiden erfart flukserende/variable

hastigheter - noen til det bedre (over det abonnementet tilsier) men andre

under. Dette problemet er under feilsøk/utbedring.

 

Det ble også dannet en ny driftsmelding i går som forklarer redusert

hastighet for enkelte av våre kunder, og flere har rapportert at en-tråds

nedlastninger gir lav hastighet (70 - 300kB/sec).

Dette er ingen sperre/overlagt begrensning fra Get sin side, til

informasjon.

 

Denne feilen er også under utbedring, og vi forventer en snarlig løsning

selvom vi ikke har en rettetid på problemet.

 

Vennlig hilsen

 

GET Kundesenter

 

********************************************************

Lenke til kommentar

Jeg bor på en studentby med uninett-tilkobling, og jeg kan vel legge til her at det i løpet av denne toukersperioden har vært problemer med nettoppkoblingen vår også. Ikke alle dagene, men det har vært tilfeller inn i mellom der nettet har vært veldig tregt i forhold til det vi er vant til. Det har også vært et tilfelle der alle uninettoppkoblinger fra Molde og nordover (alt på ntnu, uit osv) falt ut i rundt ti minutter. Dette er ganske uvant kost for oss, så det er nok noe vedlikeholdsarbeid som har foregått i uninett-sektoren.

Lenke til kommentar

Ikke rart det går tregt enkelte steder. Sjekket med pingplotter (www.pingplotter.com).

 

Vedlagt er resultatet jeg fikk når jeg tracet www.vg.no 40 ganger.

 

Ca 50% pakketap på no-oslxxx-xxx.aorta.net [213.46.177.49]

 

Edit: Har nå også sendt info + link til bildet under til Get. Håper de klarer å ordne opp nå som jeg har gitt dem beskjed hvor feilen er.

 

post-18577-1164211039_thumb.jpg

Endret av joschram
Lenke til kommentar

Edit: Har nå også sendt info + link til bildet under til Get. Håper de klarer å ordne opp nå som jeg har gitt dem beskjed hvor feilen er.

 

7337393[/snapback]

 

 

Hvis du leser hele tråden vil du se at jeg har sendt en mail til get med referangse til dette forumet. Det har nok hjulpet till litt med feilsøkingen hos get teknikkerene :)

 

Det har også kommet et svar fra på en mail fra en annen som har sendt mail til kundeservice hvor dem forklarer at dem holder på og løsrive seg helt fra deres tidligere eier. Dette gjelder nok aorta.net også ettersom dette ser ut til å være noe upc drifter (google aorta.net frks...) Så etter denne mailen så er nye peering-avtaler på vei. Vi får nå bare håpe at det blir en bra avtale. Tiden får vise. Og i mellomtia så får vi håpe på det beste ;)

 

Om salget av upc norge er en direkte følge at vi har fått redusert hastigheten fra aorta/upc sitt gamle nett er jo noe man bare kan spekkulere i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...