Gå til innhold

Stort spørsmål om viftekjøling.


Zynd

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ett langt innlegg, håper noen gidder å lese det og svare meg.

 

Jeg har kjøpt meg ett origenae kabinett. Sjekk link

http://www.origenae.com/product_x15e.htm

 

På dette kabinettet var det orginalt tre vifter. 2 vifter bak som blåste ut og en vifte under kabinettet som blåste inn på HD. Dette var veldig støyete system samt at jeg har hørt at det er bedre å ha litt overtrykk i kabinettet. I tillegg er jeg litt bekymret for at viften under kabinettet bidrar til mer støv.

 

Så jeg gikk til innkjøp av 3 papst vifter som jeg tenkte jeg skulle koble inn på den innebygde viftestyringen på hovedkortet, ett ASUS PW5 DHD. Dette fungerte bra, systemet ble mye mindre støyete, men ledningene på viftene var ikke lange nok til at jeg kunne koble de til den retningen jeg ønsker.(I tillegg er hovedkortet mitt nesten 50 grader varmt, faktisk varmere enn prosessoren på 37, men dette dilemmaet har jeg fått svar på i en annen post).

 

I og med at hovedkort og vifte produsenten har laget til layouten og lengdene på ledningene slik at viftene bare skulle rekke inn på de respektive plasser, virker det jo som om at det ikke er anbefalt å koble viftene slik jeg har ønsket. Når jeg deretter sjekket boken til hovedkort produsenten, sto det at bakviftene skulle blåse ut og at sideviften, eller den jeg har under, skulle blåse inn.

 

Jeg har dermed ett par spørsmål her i denne forbindelse.

 

1. Er det altså da en dårlig idè det systemet jeg har tenkt meg ut. Bidrar det for eksempel til dårlig sirkulasjon?

 

2. Vil det at viften under blåser ut føre til at kabinettet blit varmet opp fra undersiden og bli varmere enn det det er nå?

 

3. Er det enkel måte å snu vifte retningen på som ikke innvolverer kapping og lodding av ledninger.

 

4. Og to spørsmål angående prossesor viften.

-Skal den blåse ned mot CPU eller suge varm luft fra CPU.

- Hvilken vei burde rillenne i kjøle ribben stå. Slik at bakviftene blåser inn i rillenne, eller slik at luften fra bakviftene må gå rundt viften?

 

5. Hvilket stoff burde jeg bruke for å fjerne kjølepasta. Jeg har hørt ISOpropanol og rødsprit er bra greier.

 

Eller så tar jeg også gjerne imot andre inputs på min kjøleproblematikk.

 

Håper inderlig at noen gidder å ta seg tid til å svare meg.

 

Hilsen Zynd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg ikke helt med meg hvor problemet lå. Men du prøver altså å ha tre vifter som alle blåser ut? Ikke rart det blir varmt inni kabinettet, det blir vel ingen sirkulasjon da vil jeg tro.

 

Altså to vifter bak som blåser ut + 1 vifte i bunnen som blåser ut = stillestående luft = varme. Hvor skulle da liksom den avkjølte luften komme fra?

 

Hva angår cpu vifte så har jeg ikke sett andre løsninger enn at lufta dyttes mot prosessorkjøler. Vet ikke hvor mye det har å si om du snur retninga, men du kan jo alltids prøve og så måler du temperaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...