Gå til innhold

verdens beste høytalere er.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undres litt jeg...er det sånn at om man har "verdens beste høyttalere": må man nødvendigvis ha musikk produsert av "verdens beste produsenter", eller vil høyttalerne løfte ALL musikk...?

 

Spør fordi jeg har kompiser som har en overskyggende hifi-interesse som har ført til at musikkinteressen deres har endt opp i/forandret seg til at man snakker om produsenter før man snakker om musikken/artistene.....gjerne krydret med anekdoter om innspillingsteknikk og opptaksutstyr etc. For meg virker det som om man mister noe av den udefinerbare kvaliteten i musikken som er uavhengig av lydkvalitet......?

 

Off topic muligens, men kanskje noen har tenkt noen tanker rundt dette?

 

Personlig setter jeg pris på noenlunde god lydgjengivelse, men jeg kjenner folk i den andre delen av skalaen med en helt utrolig avansert og variert og reflektert musikksmak som har enorm peiling og en musikksamling av internasjonale dimensjoner (dvs vinylplate- og cd-samlinger på 2-3000 eks). Forbausende nok har disse stereoanlegg av rimelig datert og middels kvalitet.

 

Og skal jeg diskutere musikk eller låne plater, går jeg helst til sistnevnte gruppe....

Lenke til kommentar

En dårlig innspilling blir veldig fort avslørt på et par gode høyttalere. Det kan faktisk være at denne musikken høres bedre ut på noen dårligere høyttalere som glatter ut de minste detaljene.

Men dette betyr også samtidig at når du først har fått tak i en skikkelig innspilling kan du høre ørsmå detaljer og se dybde i lydbildet! Ganske fantastisk! :)

Lenke til kommentar

Hmm....ser poenget, men er det ikke bunn og grunn musikken som er viktigst da? Jeg tenker vel først og fremst på dem som innehar state-of-the-art-anlegg, og som kun hører på musikk som er godt nok produsert. Disse kjøper helst plater etter produsent, og ikke musikk... for meg blir det litt stusslig, og jeg tenker at man kanskje går glipp av ufattelige mengder god musikk bare fordi produksjonen er for "dårlig".

 

Sikkert satt på spissen, men jeg kjenner som nevnt opptil flere som har akkurat dette forholdet til lyd/musikk. Nåvel, ikke noe stor sak for meg, men jeg har undret meg litt til tider.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er rimelig hifi og hjemmekino interesert, men det er en ting jeg altid undres over når jeg snakker med " skikkelige " hifi freaker, med sinnsykt dyre anlegg.

De snakker altid om att lyden i " deres " anlegg er så virklighets tro, og att de hører inspillingen slik den faktisk " ER " spillt inn. Hvordan i granskauen vet de det?

Hvis de skal kunne stå for den utalelsen, så må de jo ha vært tilstede under hver eneste innspilling for å kunne si noe sånt.

Hmmm

 

Uansett så er hifi morro og avslappende for sjela....

( skader ikke med en god fil i kjellern heller )

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig hifi og hjemmekino interesert, men det er en ting jeg altid undres over når jeg snakker med " skikkelige " hifi freaker, med sinnsykt dyre anlegg.

De snakker altid om att lyden i " deres " anlegg er så virklighets tro, og att de hører inspillingen slik den faktisk " ER " spillt inn. Hvordan i granskauen vet de det?

Hvis de skal kunne stå for den utalelsen, så må de jo ha vært tilstede under hver eneste innspilling for å kunne si noe sånt.

Hmmm

 

Uansett så er hifi morro og avslappende for sjela....

( skader ikke med en god fil i kjellern heller )

7786149[/snapback]

De mener vel at de hører ting man ikke hører på billige anlegg, jeg må innrømme at jeg kan høre forskjell innspillingene på forskjellige cder. Men vet ikke om det er sånn det var spilt inn da

Lenke til kommentar
Jeg tenker vel først og fremst på dem som innehar state-of-the-art-anlegg, og som kun hører på musikk som er godt nok produsert. Disse kjøper helst plater etter produsent, og ikke musikk... for meg blir det litt stusslig, og jeg tenker at man kanskje går glipp av ufattelige mengder god musikk bare fordi produksjonen er for "dårlig".

7332681[/snapback]

Dette er et litt morsomt fenomen; mange av disse menneskene er vel i bunn og grunn mer opptatt av de tekniske aspektene ved lyden og ikke nødvendigvis musikken. Det virker ihvertfall sånn noen ganger.

 

Jeg kjenner folk som har anlegg til en pris av en kliss ny småbil men som bare har 25-30 CD/LP'er i hylla si og dermed i praksis har investert en håndfull tusenlapper i anlegg *pr. album* de faktisk lytter til. Helt utrolig :)

 

Og det med å høre musikken 'slik den er tenkt å høres' er vel et litt varierende begrep; en betydelig andel av musikk lages jo for å høres bra ut på et 'gjennomsnittlig godt anlegg' og ikke primært for å høres perfekt ut hos 0,5% av lytterne. Men selvfølgelig legger enkelte produsenter spesielt vekt på dette og blir da gjerne favoritter hos high-end-hifi-folket nesten uavhengig av hvilken artist de produserer.

 

Men slike 'measurebators' finner man jo innen de fleste hobbyer - foto er et godt eksempel der de som er ekstremt opptatt av det tekniske aspektet og gjerne fnyser av objektiver som koster mindre enn 10.000 neppe (med noen unntak selvfølgelig) er de som tar de beste bildene.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Jeg kjenner folk som har anlegg til en pris av en kliss ny småbil men som bare har 25-30 CD/LP'er i hylla si og dermed i praksis har investert en håndfull tusenlapper i anlegg *pr. album* de faktisk lytter til. Helt utrolig :)

7786454[/snapback]

 

 

Høres sært ut spørr du meg.. De fleste Hi-Fi folk jeg kommer over har hundrevis av CD eller LP plater og putter mye mer penger i musikk enn folk flest. De du snakker om må være en meget sjelden rase..

 

Det jeg derimot synes er rart er musikere som ikke bryr seg om god lyd... da snakker vi snåle greier!

Lenke til kommentar
Høres sært ut spørr du meg.. De fleste Hi-Fi folk jeg kommer over har hundrevis av CD eller LP plater og putter mye mer penger i musikk enn folk flest. De du snakker om må være en meget sjelden rase..

 

Det jeg derimot synes er rart er musikere som ikke bryr seg om god lyd... da snakker vi snåle greier!

7798623[/snapback]

Samme her!

Lenke til kommentar
Høres sært ut spørr du meg.. De fleste Hi-Fi folk jeg kommer over har hundrevis av CD eller LP plater og putter mye mer penger i musikk enn folk flest. De du snakker om må være en meget sjelden rase..

7798623[/snapback]

Det var nettopp derfor jeg nevnte det - siden det var såpass misforhold.

 

Men som jeg også nevnte så finnes jo dette misforholdet når det gjelder en del andre ting også - foto er et typisk eksempel der man har utstyrsfetishister av en annen verden som knapt nok tar bilder, eller hva med de utallige menneskene som kjøper seg bil med 200+ hester til en halv million eller mer for å 99% av tiden stå i kø til/fra jobb med den :)

 

Folk som har et 'godt over middels' musikkanlegg til 40-50.000 har gjerne også en betydelig mengde musikk. De to jeg vet om som har anlegg til (anslagsvis) 200.000++ derimot har begge en latterlig liten musikksamling. For dem så er det mer en lydfetish enn musikkglede - de nekter å høre på noe som ikke er 'perfekt' - altså ikke musikalsk men lydmessig. De sitter rett og slett og irriterer seg når de hører ting som er 'feil' eller utydelig.

 

Selv tror jeg at jeg har et rimelig greit forhold mellom utstyr og musikk; rundt 1500 CD'er, 4-500 LP'er og anlegg til rundt 30.000 - med andre ord koster anlegget kanskje rundt 10% av det jeg faktisk har brukt på musikk hittil, og det holder fint for meg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det har du veldig rett i. Det er derfor jeg vil ha en høyttaler som er forholdsvis nøytral. Sånn at jeg får musikken ut omtrent sånn som den er spilt inn.

Eneste som da er kjipt er jo når inspillingen suger. Noe som desverre har blitt veldig vanlig i dag.

 

Det jeg også mente med inlegget mitt var at det er bedre å putte mye penger i musikk, og heller sitte med litt billigere anlegg. Enn å ha et grisedyrt anlegg og 7 plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...