Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bensinpumpe på Opel Astra 1.4 GL


TBJ

Anbefalte innlegg

Dette har jeg veldig lite peiling på, så derfor spør jeg...

 

Jeg har en Opel Astra 1.4 GL st.vogn 1995 modell, som jeg sliter med. Den stopper sånn helt plutselig veldig ofte. Etter 30 sek. - 1 min. så starter den igjen og da går den perfekt igjen.

Den kan stoppe flere ganger om dagen og det kan gå en uke mellom stoppene noen ganger.

Det kan være veldig irriterende, siden oftest skjer det i rushen på E18 på vei til Oslo og det ser ikke ut som de som står bak meg heller setter pris på det.

 

Verkstedet har byttet plugger, Coil, coilkabel, fordelerlokk, bensinfiler, bensinpumpe relee, samt strammet strikk på innsprøytingsdyse uten at bilen har blitt bedre.

Bilen har nå stått nesten et halvt år på verksted, men da stoppet den ikkei hele tatt. På veien hjem, da jeg hentet den, så stoppet den igjen. Bilen er nå atter en gang på verksted og de mener nå at det enten er bensinpumpa eller en eller annen styringsenhet (jeg husker ikke helt hva...)

 

De anbefaler meg nå å bytte bensinpumpa.

Siden jeg har brukt veldig mange verkstedstimer og mye utgifter på bilen nå, så tenkte jeg at dette skal jeg klare selv uten så mye utgifter.

Originalpumpe koster ca. 1900 og uoriginal fra Mekonomen koster nesten like mye (i følge verkstedet).

 

Jeg har sett litt på sidene til Biltema og funnet dette; http://www.biltema.no/search/search_rekdat...archtext=52-210

Er dette bensinpumpe som jeg kan bruke?

(eller er det ikke bensinpumpe i det hele tatt..)

 

Hvor på bilen sitter den?

 

Noen som kan hjelpe meg her?

 

Hvis den fra Biltema ikke passer, er det da dumt å kjøpe brukt pumpe fra bilopphoggeri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv den på Biltema først du, det var jo en ganske hyggelig pris.

 

Når det gjelder huggedeler så kan du få deler som er bra.

 

Kommer vel helt annpå hvor lenge du har tenkt å beholde bilen.

 

Skal du kjøre den så lenge den lever (altså til du skal hugge den) så kanskje du burde kjøpe ny.

 

Men det er jo mange deler på huggeren som fungerer helt utmerket også.

 

Så de blir hvilken pris du får på delen.

 

Pluss med hoggedel:

 

Er billigere.

 

Gjenbruk av bildeler som fungerer utmerket.

 

Minus:

 

Vet ikke når de vil ryke.

 

 

Kjøper du en ny pumpe skal du være kalr over at du nok mest sannsynlig ikke trenger å skifte den igjen. Der er det litt mer tricky med en huggedel.

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke mer....

Time på verksted er bestilt.

7279574[/snapback]

 

Hvis du ombestemmer deg, sitter den under en luke i bagasjen din.

Er ikke så lett å bytte hvis du ar 10 tommeltotter med er du litt teknisk skal det gå greit.

 

Men en mekaniker bruker ikke lang tid + at du får garanti på arbeidet hans.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hadde en lignede feil på min opel kadet gsi..

Det viste seg at den store kontakten som går inn i hjernen var skitten..

I hjernen? Hvor sitter den delen du kaller hjernen?

7399096[/snapback]

 

 

Er ikke sikker hvor den sitter på astraen, men på kadetten var den skjult bak et panel, nede ved beina på passasjer siden.. Hjernen eller ECU styrer drivstoff mengde og eller tenningen.

 

Tips.. kjøp Haynes repair manual til astra..

Lenke til kommentar

De har nå byttet en styringsdelenhet? som satt ved siden av batteriet som koster ca. 1600,-

 

Jeg har nå testet den i snart to uker og den har (for en gang skyld) ikke stoppet en eneste gang i denne perioden.

Jeg tror jeg kan friskmelde bilen nå. :thumbup:

 

Nå gjenstår det kun å bli enig med verkstedet på en pris.

Jeg er selvfølgelig ikke villig til å betale for de delene de har byttet og som ikke har hjulpet en dritt for problemet jeg hadde.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Nope.

Den fungerer het perfekt nå.

7571346[/snapback]

 

Fungerer den fortsatt perfekt?

 

Spør siden jeg har samme tull med min Astra, og ikke vil bytte mer enn nødvendig.

 

Når den går, så er det som en klokke. Men så stopper den og vil ikke på en liten stund. Skjer jo ofte når det minst passer med en pause.... hehe

 

Mvh

Rolf

Lenke til kommentar
Mister du bensin eller gnist? Når den stopper, altså. Og hvor lang tid tar det før den starter igjen?

7823068[/snapback]

 

Virker som det er bensin, at den ikke får nok.

Varierer, par minutter eller opp mot ti.

 

Mistenker at det er akkurat samme som trådstarter.

 

R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...