Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor - speedtouch - linksys-problemer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med å få stabilt Internett etter flytting og overgang fra NGT til Telenor.

 

Jeg er ikke spesielt flink på nettverk og har bare sånn middels greie på data generelt...

 

Litt info:

Routermodemet fra Telenor er en Speedtouch 546T.. den står innstilt på General PPPoE (modified by user) og er satt opp med brukernavn og passord vi fikk fra telenor.

 

Så har jeg en LinkSys WRT54GL som er satt til Automatic Configuration - DHCP.

Og DHCP enable.

Har to laptoper som kobles til trådløst, sikret med WEP.

 

Problemet er at vi kommer på nett, men mister kontakten igjen i blant... må da ta repair på det trådløse nettverket og da ordner det seg stort sett i en liten periode. I blant blir den stående lenger og venter på å få tildelt en ip-adresse, og da ender jeg opp med feilmelding og "liten eller ingen tilknytning" til det trådløse selv om jeg har 100% signalstyrke.

Det er vel enten jeg som har koblet noe feil eller gjort feil innstillinger, men jeg vet ikke helt hvor det har gått galt.. :(

Jeg har googlet og prøvd masse forskjellig, men har ikke fått noe til å fungere skikkelig enda.. har også prøvd å skifte kanal på det trådløse (er mange trødløse i nabolaget), men det hjalp heller ikke :no:

 

Er det noen som har peiling på denne kombinasjonen og hvordan det best mulig settes opp? kunne godt tenkt meg statisk-ip på maskinene da jeg har forstått at det må til for "port forwarding".. eller er ikke dette nødvendig hvis jeg setter det opp riktig?

Håper noen kan hjelpe!

Endret av badass2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei har akkurat samme utstyr som deg. Jeg har følgende innstillinger hos meg, og det har fungert 100% i 1 år nå.

 

* speedtouch 546t2: aktivert dhcp.

 

* linksys wrt54gl: disablet dhcp. Koblet kabel i en lan-portene, og IKKE i wan porten.

 

Da vil det garantert fungere hos deg også!

Lenke til kommentar
Hei har akkurat samme utstyr som deg. Jeg har følgende innstillinger hos meg, og det har fungert 100% i 1 år nå.

 

* speedtouch 546t2: aktivert dhcp.

 

* linksys wrt54gl: disablet dhcp. Koblet kabel i en lan-portene, og IKKE i wan porten.

 

Da vil det garantert fungere hos deg også!

7253737[/snapback]

 

 

Aha.. lan port istede for wan tror jeg ikke jeg har prøvd! Skal speedtouchen være satt til "Telenor DHCP client"? og ikke pppoe?

 

Takker for svar! :thumbup::)

Lenke til kommentar

Speedtouchen bruker du til å logge deg på telenor, så den skal stå i PPPoE som før.

Problemet ditt ligger kun i at trådløsforbindelsen faller ut (alså mellom Linksys og PC).

Jeg vet ikke hvilken signalstyrke du har på det trådløse nettet ditt, men er det svakt og naboer har trådløst nett, så kan det være en forklaring der.

Du kan lese om trådløse pingspikes i signaturen min, det er en mulig forklaring på hvorfor det faller ut.

En annen ting du kan vurdere er å sette fast IPadresse på PC.

Dette setter du på lokal nettverstilkobling (TCIP).

Sett parametrene slik:

192.168.1.2

255.255.255.0

192.168.1.1

 

192.168.1.1 (DNS1)

 

(Forutsetning for disse tallene er at du bruker WAN porten som før)

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Speedtouchen bruker du til å logge deg på telenor, så den skal stå i PPPoE som før.

Problemet ditt ligger kun i at trådløsforbindelsen faller ut (alså mellom Linksys og PC).

Jeg vet ikke hvilken signalstyrke du har på det trådløse nettet ditt, men er det svakt og naboer har trådløst nett, så kan det være en forklaring der.

Du kan lese om trådløse pingspikes i signaturen min, det er en mulig forklaring på hvorfor det faller ut.

En annen ting du kan vurdere er å sette fast IPadresse på PC.

Dette setter du på lokal nettverstilkobling (TCIP).

Sett parametrene slik:

192.168.1.2

255.255.255.0

192.168.1.1

 

192.168.1.1 (DNS1)

 

(Forutsetning for disse tallene er at du bruker WAN porten som før)

7254081[/snapback]

 

Takker og bukker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...