Gå til innhold

Windows Vista RTM sluppet


Anbefalte innlegg

Det blir spennende å se hvordan det blir mottatt av folket, hvorfor kommer det før i Canada enn i USA?

7252443[/snapback]

Kanskje kanadiere er mindre ivrige på å saksøke enn amerikanere generellt. Ville du kjøpt en bil med 500 kjente feil? Kanskje de retter disse feilene før den lanseres i USA. Bare en tullete tanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet noen om de norske versjonene av Vista og Office også blir sluppet i slutten av november, eller er det bare de engelske?

7250366[/snapback]

Jeg trodde Vista skulle bli en liten revolusjon angående språk kompatibilitet. Det var ihvertfall det inntrykket jeg ble gitt når Vista var i startgropen. Fikk inntrykk av at det skulle lages slik at det var minimale tilføyelser som behøvdes for å endre språket. Hvordan har MS forholdt seg til denne lovnaden? Kan en kjøpe Vista hvor en vil, og så endre språket på den gjennom noen menyvalg, eller må en kjøpe diverse språklisenser?

Lenke til kommentar
Vet noen om de norske versjonene av Vista og Office også blir sluppet i slutten av november, eller er det bare de engelske?

7250366[/snapback]

Jeg trodde Vista skulle bli en liten revolusjon angående språk kompatibilitet. Det var ihvertfall det inntrykket jeg ble gitt når Vista var i startgropen. Fikk inntrykk av at det skulle lages slik at det var minimale tilføyelser som behøvdes for å endre språket. Hvordan har MS forholdt seg til denne lovnaden? Kan en kjøpe Vista hvor en vil, og så endre språket på den gjennom noen menyvalg, eller må en kjøpe diverse språklisenser?

7254061[/snapback]

 

Features new to Windows Vista

 

To bilder i teksten som demonstrerer språk kompatibilitet:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Fransk:

800px-Windows_vista_french.png

 

Arabisk:

800px-Windows_vista_arabic.png

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Installerte akkurat Vista Ultimate RTM (ver 6.0.6000).

Installasjonen tok bare 16minutter på min HP Core 2 Duo baserte PC.

Hastigheten og responsen er utrolig bra, og jeg tror de fleste blir fornøyd når de får installert det på sin PC etter hvert.

 

Jeg jobber hos en av Microsoft sine HW partnere. Vi fikk tilgang på denne fredag i forrige uke.

 

 

Her er noen screenshots:

 

post-14917-1163112066_thumb.jpg

 

post-14917-1163112080_thumb.jpg

 

post-14917-1163112091_thumb.jpg

 

post-14917-1163115216_thumb.jpg

 

post-14917-1163112103_thumb.jpg

 

post-14917-1163112114_thumb.jpg

 

 

 

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar
Det finnes ingen steder jeg kan laste ned denne siste versjonen, uten å ha ymse MSDN-abonementer?

7255165[/snapback]

 

Tingen er, de tidligere releasene har vært for bug- og kompatibilitetstesting.

 

Da operativsystemet nå er å regne for ferdig, er det ikke noen grunn til flere slike og derfor vil det ikke være andre måter å få tak i det på enn gjennom retail-kanalen eller MSDN.

 

Så dersom du ikke velger å gå for en piratkopi, må du vente til det kommer ut i butikkene.

Lenke til kommentar
Ahh, skal bli deilig med nytt operativsystem snart :) Lenge siden sist nå, så dette er jo en liten sensasjon for oss datafrelste.

7251658[/snapback]

Enig. Vurderer å kjøpe Home Premium OEM så fort det blir tilgjengelig i nettbutikkene. :)

XP fungerte svært godt 'out-of-the-box' da jeg installerte det da det nettopp hadde blitt utgitt. Om Vista fungerer bedre enn XP ved lansering, ser jeg ingen grunn til å ikke anskaffe Vista fortest mulig.

Lenke til kommentar
Enig. Vurderer å kjøpe Home Premium OEM så fort det blir tilgjengelig i nettbutikkene. :)

XP fungerte svært godt 'out-of-the-box' da jeg installerte det da det nettopp hadde blitt utgitt. Om Vista fungerer bedre enn XP ved lansering, ser jeg ingen grunn til å ikke anskaffe Vista fortest mulig.

7255218[/snapback]

 

Har brukt betaene i et halvt år nå, og synes de fungerer mye bedre ut av boksen enn XP. Delvis på grunn av de nye funksjonene og programmene (Digger Photo Gallery :love: ), men også fordi enhetsstøtten er så mye bedre.

 

Bortimot alle XP-installasjonene mine har hatt fem-seks ukjente enheter, på Vista har den kjent igjen bortimot alt, og automatisk lastet ned og installert drivere for resten.

 

På XP pleier det å bli en del turer innom sidene til Dell. :whistle:

Lenke til kommentar
Et litt annet perspektiv på Vista:

4 reasons why windows vista is just not worth it

7253625[/snapback]

 

Her er en liste over grunner som gjør det verdt det:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_Vista

 

Grunnene i linken din er egentlig ganske ubrukelig. Virker som det er skrevet av en Mac-fantast som ikke makter å se på ting objektivt, og som tydeligvis trenger å lese denne linken.

 

Som jeg skrev, et litt annet perspektiv. Jeg trur teksten er skrevet for å provisere, men har fremdeles noen gode poeng som enkelte nekter se fordi Vista gjør de helt ør i hodet.

 

Ta for eksempel klagen om visuelt bling-bling. Han klager på gjennomsiktigheten som kan skrus av, og så klager han over at systemet mangler en løsning som Expose. Hadde han trykket alt+tab under den "uformelle testingen" sin hadde han sett at systemet faktisk har noe tilsvarende. Flip3D får mest oppmerksomhet, men Alt+tab med thumbnails og "musestøtte" gjør samme nytten som Expose på en like god måte.

 

Det er jo litt av poenget. Hvis man skrur av alt unødvendig bling-bling så blir det veldig likt XP.

 

Så er det det klagene om sikkerhet. User Account Control holdes frem som et sikkerhetsproblem. Det er iallefall bedre enn ingenting, og da Linux og OSX har bortimot identiske dialoger, går der ikke ann å hevde det som en svakhet ovenfor "konkurransen".

 

Jeg kjenner ikke OS X så veldig godt så det kan jeg ikke uttale meg om, men i nye Linux distribusjoner blir man ikke unødig plaget av dialoger. Og hvis man først skal ha utvidede rettigheter så må man skrive inn passordet. Så det nytter ikke å trykke 'OK' der.

 

Både SLED og OSX har vært på markedet i evigheter så de kan ikke akkuratt kalles nye. De har en del gode aspekter, men det er imidlertid morsomt å se de nye "revolusjonerende" funksjonene.

 

ehh...feil. SLED er faktisk bare noen måneder gammel. Når det gjelder OS X og at det har vært på markedet i mange år gjør jo ikke mitt poeng dårligere. Det finnes allerede operativsystem med de fleste nye revolusjonærende funksjonene som Microsoft introduserer med Vista.

 

SuSE har klart å lage et veldig pent skrivebord, men ser du på ting som KDE-meny søket og hurtigsøket de har lagt inn i Kontrollpanelet, ligner det veldig mye på det som har vært i Vista-betaene veldig lenge nå.

 

Når det gjelder søk så startet Apple, Linux og Microsoft samtidig med prosjekt for desktop søk. Det som er helt klart at OS X har hatt muligheten for dette i lengre tid og Beagle er nå inkludert i flere Linux distribusjoner. I god tid før Vista blir allmenn tilgjengelig.

 

Når det gjelder OSX var Leopard-presentasjonen noe av det flaueste jeg har sett. Bortimot alt av den nye funksjonaliteten (med unntak i "revolusjonerene" funksjoner som bloatede html-maler til e-post) var ting som  hadde blitt annonsert for Vista for evigheter siden, og som var kledd opp i utrolig overdrevet bling-bling. Ta for eksempel en kikk på det latterlige Time Machine grensesnittet. "Redmond start your photocopiers?" sa dem?  :whistle:

 

Dette høres ut som Microsoft propaganda. OS X har vært langt foran Windows i lang, lang tid. Sammenligning av dårlige tidlige Beta med et ferdig produkt er det bare de med dårlige argumenter som gjør. Faktum er at OS X har gitt sine brukere et flott grensesnitt og gode løsninger i flere år allerede og Vista er etter min oppfatning et dårligere operativsystem en dagens OS X.

 

Når brukere her på forumet tilbeder Vista som en halvgud som skal "revolusjonere" hverdagen så ser jeg det på sin plass at en Linux entusiast som meg selv påpeker at Vista slett ikke er noe kvantesprang, men Microsofts amputerte forsøk på å holde på sine markedsandeler.

Lenke til kommentar
Lurer på om de som aksepterer 500+ feil i Vista hadde vært like fornøyd med 500 feil på en bil eller et hus de hadde kjøpt? Hvorfor skal vi akseptere feil i programvare og OS? Som sagt skjønner jeg ikke det...

 

Jeg har selv jobbet som programutvikler, både som ansatt og selvstendig, og har aldri sluppet fra meg noe som det var kjente feil i. Til tross for det holdt jeg tidsfrister. Det er en æressak å gjøre skikkelig arbeid. Ikke noe man går på kompromiss med hvis man har et snev av yrkesstolthet og ønsker å levere godt håndtverk.

7253525[/snapback]

 

 

https://launchpad.net/distros/ubuntu/+bugs

7253888[/snapback]

Husk at samme feil kan være rapportért opptil flere hundre ganger, og at mange av feilene gjelder tredjeparts programvare.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...