Gå til innhold

Redudans på servertjenester


Gozarpz

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har to clarkconnect sevrere for DHCP, DNS og diverse.

Kan jeg sette opp en som hovedserver, og ha den andre til å "ta over" hvis den ene krasjer/blir overbelastet?

At begge står på, og de kommuniserer, men når hovedserveren slutter å svare, vil nr 2 ta over.

 

Finnes noen slik løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett lang leasetid på dhcp serveren så den har tid til å reboote hvis den kræsjer?

 

Eller så setter du opp et lite script på begge serverene og lager dummy ip på den ene...

 

Du har 10.0.0.1 som hovedip... Så har en dummyip på hver av serverene som er 10.0.0.2 og 10.0.0.2 ...

 

Jeg navngir serverene A og B bare for enkelhetens skyld.

A pinger heletiden B... Når B mister kontakt med A så tar den over hovedip'en 10.0.0.1 og har denne intill B får kontakt med dummyip'en til server A som er 10.0.0.2.... Når B får kontakt gir han fra seg 10.0.0.1 og lar A ha denne for å ikke få ipkonflikt...

 

Hvordan dette fungerer i praksis med tanke på dhcp'leasene vet jeg ikke... Men clientene spør vel om å få samme ip fra dhcp serveren, men om ting vil fungere helt og skikkeligt vet jeg ikke... For går A serveren ned og B tar over og det kommer en ny client som vil ha en ip tildeler serveren den en ip, men den vet ikke at det allerede finnes en client på nettverket som har den ip'en fordi det var server A som ga den ut... Dermed kan det bli kluss

 

Men i hvilken sammenheng skal du ha disse løsningene? Det skal en DEL til for å knele / overbelaste en DHCP og DNS server.... Det har jeg testet....

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen!

 

Plana var å ha det til et LAN-party.

Det har aldri skjedd at en server har krasjet, men om en server først krasjer, er det villt styr i salen...

Merker det når nettet detter ut en liten stund..

Regner med at jeg bare setter opp to maskiner, identisk innstillt. Hvis den ene ikke vil opp etter et krasj/feil, så starter jeg bare den andre.

Maskinene vil ha samme IP, være tilkoblet samme nettlinje osv.

Regner med at det vil gå bra?

Lenke til kommentar
Takker for svar alle sammen!

 

Plana var å ha det til et LAN-party.

Det har aldri skjedd at en server har krasjet, men om en server først krasjer, er det villt styr i salen...

Merker det når nettet detter ut en liten stund..

Regner med at jeg bare setter opp to maskiner, identisk innstillt. Hvis den ene ikke vil opp etter et krasj/feil, så starter jeg bare den andre.

Maskinene vil ha samme IP, være tilkoblet samme nettlinje osv.

Regner med at det vil gå bra?

7275780[/snapback]

 

Annet enn at alle deltakere vil få andre ipadresser da leasefila fra den gamle server'n ikke ligger på den nye, så ja, det skal gå fint :)

Lenke til kommentar

Gå bra og gå bra... Hvis den andre plugges i når den ene forsvinner og dør så skal det gå greit... Muligens det vil bli litt tull med tanke på dhcp leases men skal vel gå...

 

Gjør det enklest mulig og sett deg aldri ut på nye veier uten og ha testet det =) Eneste rådet mitt... Hehe

Lenke til kommentar

Det vil fikse seg selv... Når serveren kommer opp og leasetiden på clientene faller ut så vil de spørre om å få beholde ipadressen av dhcp serveren... Er ip'en ledig så får man det o.s.v....

 

Tror dette skal gå greit... Muligens det blir bittelitt ipkonflikter men det fikses vel opp i etterhvert... Bare ikke ha en ufattelig lang leasetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...