Gå til innhold

Hvordan er lydkortet på ASUS P4PE ?


erot71

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


erot71 skrev (2002-11-11 22:19):

Ja, hvordan er det ? Har HKet, men er ikke helt fornøyd med lyden. Mulig jeg ikke har stilt det riktig inn.


Hadde før et SB Live 1024, bør jeg sette det inn igjen ? Hvilket er best ?


 

Hva er det du ikke er fornøyd med? Kan ikke si at jeg merker den helt store forskjellen her, jeg.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 19:33, skrev erot71:

Takk for svar. Joda, jeg har prøvd å sette det inn, og mener vel selv at SB Live virker bedre. Men lurer på om jeg har stilt inn ASUS sitt riktig. Skal jeg hake av "AC3 SPDIF" og "PCM SPDIF" ? Hva kan jeg bruke S/PDIF modulen til?


 

De interne lydbrikkene på hovedkort er ikke bedre enn middels. Alle som skal bruke PCen til annet enn å surfe på internett bør se seg om etter et skikkelig lydkort.

Lenke til kommentar

Quote:


Ar`Kritz skrev (2002-11-12 12:22):

og så jeg som trodde at det gikk å låse PCI bussen på 845PE HK. Eller er det noe annet som bøller?



 

Det er nok kortet i seg selv som bøller. Divxdude hevder at du mister det på 158MHz, noe han må stå for selv. Jeg mister mitt på 151MHz. 150MHz = OK, 151MHz = borte!

 

Når det gjelder SPDIF, så trenger du dette kun hvis du har en digital lydkilde. (Digital forsterker / "digitale" høyttalersett fra f.eks. Cambridge, etc.)

 

Hva rondespiret her snakker om når han sier at lydchipen er av middels kvalitet kan jeg ikke skjønne. Mitt kort leverer lyd av høy kvalitet til det meste. Det eneste som var bedre med Audigy Platinum EX kortet mitt var tilleggsfunksjoner. (EAX HD etc.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 01:47, skrev jevel:

Hva rondespiret her snakker om når han sier at lydchipen er av middels kvalitet kan jeg ikke skjønne. Mitt kort leverer lyd av høy kvalitet til det meste.


 

Har ikke tenkt å gå inn i noen dyptgående diskusjon omkring emnet lydkvalitet, men den interne lydkretsen i hovedkort er der av "marketing needs", altså fordi det må være der fordi "alle andre også har det", ikke fordi lydkvaliteten er bra. Alle med over middels kvalitetskrav til lyd setter inn et lydkort uansett, så produsentene kutter noen dollar på lyd-chippen. :smile:

 

Hvis det ikke var slik, hvorfor skulle Aopen lansere AX4GE Tube?

 

http://www.aopen.com/products/mb/ax4getube.htm

 

Og hvis det ikke var slik, hvorfor finnes det da produsenter som lever godt av å produsere gode lydkort?

 

http://www.lynxstudio.com/lynxone.html

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-13 02:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 01:47, skrev jevel:


Det er nok kortet i seg selv som bøller. Divxdude hevder at du mister det på 158MHz, noe han må stå for selv. Jeg mister mitt på 151MHz. 150MHz = OK, 151MHz = borte!


Når det gjelder SPDIF, så trenger du dette kun hvis du har en digital lydkilde. (Digital forsterker / "digitale" høyttalersett fra f.eks. Cambridge, etc.)


Hva rondespiret her snakker om når han sier at lydchipen er av middels kvalitet kan jeg ikke skjønne. Mitt kort leverer lyd av høy kvalitet til det meste. Det eneste som var bedre med Audigy Platinum EX kortet mitt var tilleggsfunksjoner. (EAX HD etc.)


-KJ



 

Jeg kan godt besvise for deg at onboard lyd er hos meg forsatt når jeg setter fsb 158. Gi meg en mail addr. så skal jeg sende bilde av det! ( gjør dette privat )

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg kan godt besvise for deg at onboard lyd er hos meg forsatt når jeg setter fsb 158. Gi meg en mail addr. så skal jeg sende bilde av det! ( gjør dette privat )


 

Jeg har ikke behov for noen som helst form for bevis, jeg. Bare la til at mitt kubber på 151MHz. Du hevdet i din post at det generelt kutter ut på ca. 158MHz, noe som da tydeligvis er noe mer individuelt enn som så.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:


Har ikke tenkt å gå inn i noen dyptgående diskusjon omkring emnet lydkvalitet, men den interne lydkretsen i hovedkort er der av "marketing needs", altså fordi det må være der fordi "alle andre også har det", ikke fordi lydkvaliteten er bra. Alle med over middels kvalitetskrav til lyd setter inn et lydkort uansett, så produsentene kutter noen dollar på lyd-chippen. :smile:


Hvis det ikke var slik, hvorfor skulle Aopen lansere AX4GE Tube?




Og hvis det ikke var slik, hvorfor finnes det da produsenter som lever godt av å produsere gode lydkort?




[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-13 02:30 ]


 

La oss nå få et par ting på det rene:

 

1. Det er forskjell på god og meget bra. Chipen på ASUS P4PE er god. Ikke veldig bra eller kjempebra, men ganske enkelt god. Med mitt Cambridge SoundWorks Dolby Digital sett så hører du tilnærmet null forskjell på lyd fra MP3/Direct3D/Directsound kilder.

 

2. Det at noen sverger til HiFi utstyr til mange titusener betyr vel ikke nødvendigvis at en NAD pakke til fem tusen er dårlig? Å begynne å blande inn entusiast / proff- utstyr i denne diskusjonen er totalt irrelevant og bortkastet. (Ja, de linkene du posta er for entusiaster / proffer.)

 

3. Å kjøpe ett eksternt lydkort til under 1.000,- for å erstatte det onboard kortet vi her snakker om, vil i de fleste tilfeller være bortkastet. (Med mindre du trenger en del av de effektene og ekstrafunskjonene noen spillkort har.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Ja, la oss få noen ting på det rene "jevel".

 

"erot71" sier i sin post at han ikke er helt fornøyd med lyden fra sin Asus P4PE. Jeg påpeker en mulig årsak til at det er slik, nemlig at lyd-chippen på hovedkortet bare er middels god. Jeg har selv Asus hovedkort og er ikke fornøyd med lykvaliteten fra det. Lyden har dårlig definisjon og er "flat og uspennende". Dessuten er det plaget av digital støy ved lavt volum. Har prøvd alle nye drivere og oppsett, men nei, intet hjelper.

 

Det er ikke bortkastet å kjøpe et PCI lydkort for å erstatte on-board lyd, det kommer an på ørene som hører og den opplevde kvaliteten fra lyd-chippen i hovedkortet. Bruker man gode hodetelefoner vil man kunne merke stor forskjell på de forskjellige lyd-prosessorene.

 

Prøv å hør på et musikkstykke av god kvalitet direkte fra DVD/CD-spilleren, og sammenlign med lyden du får når du lytter på det samme stykket gjennom lydutgangen på PCen. Jeg hører godt forskjell på lydkvalitet og innretter meg etter det.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-13 22:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


rondespiret skrev (2002-11-13 22:01):


Lyden har dårlig definisjon og er "flat og uspennende". Dessuten er det plaget av digital støy ved lavt volum. Har prøvd alle nye drivere og oppsett, men nei, intet hjelper.


 

Her kommer det jeg etterlyste i min første posting ang. kvalitet; nemlig en definisjon på hva du mener er dårlig. Bra! :smile:

 

Nå vet jeg ikke hvilket ASUS kort du sitter med, men SoundMax chipen på ASUS P4PE er forholdsvis ny i ASUS sammenheng. "Flathet" i lyden kan fort komme av en DAC som gjør for dårlig lyd, men jeg bruker digitalutgangen, så dette unngår jeg glatt. Jeg har selv hørt hvor stor forskjell det er på gode og dårlige DACer, så jeg er tilbøyelig til å skylde på den.

 

Quote:


Det er ikke bortkastet å kjøpe et PCI lydkort for å erstatte on-board lyd, det kommer an på ørene som hører og den opplevde kvaliteten fra lyd-chippen i hovedkortet. Bruker man gode hodetelefoner vil man kunne merke stor forskjell på de forskjellige lyd-prosessorene.


 

Gode poeng. "Vi e aill individa!", som Odin Jensenius så treffende sier. Det som er mer enn godt nok for noen, vil være under akseptabelt nivå for andre. Tror nok at de aller fleste er fornøyde med det de får fra SoundMax kortet.

 

Quote:


Prøv å hør på et musikkstykke av god kvalitet direkte fra DVD/CD-spilleren, og sammenlign med lyden du får når du lytter på det samme stykket gjennom lydutgangen på PCen. Jeg hører godt forskjell på lydkvalitet og innretter meg etter det.


 

Så du mener at den DACen som sitter i standard røtne CD ROM spillere til et par-tre hundrelapper slår den onboard lyddelen på hovedkortet? Det har jeg litt vanskelig for å være med på.

 

Men; alle har full rett til å ha sin smak. Hvis dere to er misfornøyde med det onboard kortet, så er det bare å smekke inn ett annet. BIOS detekterer det eksterne og disabler det onboard kortet. (ASUS P4PE)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det kan virke som om du ikke har satt deg så veldig grundig inn i dette. Det du kaller "SoundMax chipen" og "SoundMax kortet" er i virkeligheten en AC'97 Codec fra Analog Devices. Det som imidlertid er viktigst er følgende sitat fra Asus:

 

“Adding the SoundMAX Digital Audio System to our new P4PE and P4GE-V motherboards allows us to bring the same type of premium audio quality found in consumer electronics to the PC platform,” said Joe Hsieh, Director, Motherboard Business Department, ASUSTeK Computer, Inc (Taipei, Taiwan (October 14, 2002) - Intel Developer Forum)

 

Asus tilstår altså at SoundMAX systemet skal gi samme lydkvalitet som på konsumentvarer (masseproduserte cd-spillere etc). Det betyr også at tidligere Codec-er IKKE har holdt lydkvalitet som tilsvarer konsumentvarer engang...

 

Men det er et fritt land og jeg kommer ikke til bruke et "komplett lydkort" på størrelse med en tommelfingernegel :smile:.

 

Edit: Den Codec-en som sitter på mitt Asus-kort er en C-Media 9739 CODEC, og den fungerer heller dårlig.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-14 02:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


rondespiret skrev (2002-11-14 02:20):

Det kan virke som om du ikke har satt deg så veldig grundig inn i dette. Det du kaller "SoundMax chipen" og "SoundMax kortet" er i virkeligheten en AC'97 Codec fra Analog Devices.


 

Det har du helt rett i. Det eneste jeg har satt meg inn i er at kortet fungerer utmerket til daglig bruk. Ut over dette interesserer det meg ikke hva det heter/gjør. Det at ca. 10% av brukere har andre ønsker sjenerer meg ikke i det hele tatt. Men la nå den 10%en ta sine egne avgjørelser om det onboard kortet holder eller ikke.

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er måleresultater fra en test av lydkvaliteten fra SoundMAX-lydsystemet som sitter i Asus P4PE). Testen avslører at lyden er, ja høyst middelmådig:

 

Frequency response, dB: +9.68, -12.97

Very bad

 

Noise level, dB (A): -84.6

Good

 

Dynamic range, dB (A): 82.0

Good

 

THD, %: 0.0044

Very good

 

IMD (Intermodulation distortions), %: 11.441

Very bad

 

Stereo crosstalk, dB: -77.1

Very good

 

General performance: Average

 

Måleresultater av SoundMAX-systemet

 

Det kan trygt konkluderes med at dette innebygde lyd-systemet IKKE er lineært og man vil ikke høre lydene slik de ble spilt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...