Gå til innhold

Er det mulig å beholde lappen?


zEleXed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yrkessjåfører pleier ofte å få en måned eller to i rabbat dersom de mister lappen i en kortere periode. Dette er vanlig praksis. Du har uansett ingenting å tape på å forsøke, men det lønner seg å få arbeidsgiveren til å legge inn et godt ord for at du skal få lappen raskt tilbake.

Lenke til kommentar
Ja, har du kjørt etter en person for så å kjøre inn i bilen eller no sånt.. Du mister ikke lappen for å kjøre på en annen bil om ikke visse forutsetninger er tilstede..

Fart, alkohol eller som nevnt at du bevisst har kjørt i noen.

7249017[/snapback]

Eh, vært mye i trafikken eller..?

Om det kommer frem at det er uforsvarlig kjøring (f.eks ikke overholdt vikeplikten), så kan man miste lappen. Det må ikke være fart, alkohol eller påkjøring med mening inne i bildet.

 

Men selvsagt mister man den ikke om man rygger i en bil og bulker litt på en parkeringsplass.

Lenke til kommentar

Det er riktig at du kan miste lappen ved uforsvarlig kjøring. Når inndragelsen er på 4 måneder + bot tyder det på at forholdet er alvorlig.

 

I Norge har vi et prinsipp som heter "likhet for loven". I praksis betyr dette straffen skal være lik. Bot + inndragelse av førerkort skulle dermed vær lik, uavhengig av om bilen blir brukt i jobbsammenheng eller ikke.

Lenke til kommentar
Hvis vedkommende må mer eller mindre omskoleres hos aetat, eller uføretrygder seg i stedet blir det nok billigere å la vedkommende beholde lappen.

7245967[/snapback]

 

Det finnes noe som heter "buss" her i Norge. Fantastiske dingser.

7245991[/snapback]

 

Den teknologien som du kaller "buss" er ikke så bra her jeg bor.

Den går til minimalt av arbeidsplassene.

Kommer enten 5 min for seint eller 55 min for tidlig til ferjer / busser.

Den passer ikke av med tidene til noe som helst.

Er det like gale hos trådstarter, så er buss et dårlig alternativ.

Lenke til kommentar

Hva lå til grunn for straffen? Hva skjedde med andre ord? Det er som tidligere sagt en streng straff, og tyder på særs uforsvarlig kjøring. (Evt kjøring i påvirket tilstand)

 

Jeg har forståelse for at trådstarter får problemer i jobbsammenheng uten lappen, men det er vel egentlig litt av poenget med en slik straff, at den skal svi. Store deler av yrkesnorge kan argumentere med at tap av lappen går ut over jobb, men hvis dette automatisk skulle føre til at straffen ble omgjort ville jeg vært svært skeptisk til selv å ferdes i trafikken.

 

 

Men det går jo an å forsøke å få straffen omgjort okke som. :hrm:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...