Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mageproblemer om morgenen


Jim Rager

Anbefalte innlegg

De sies at "frokosten er dagens viktigste måltid"

Men jeg unngår bevist og spise frokost, fordi hver gang jeg spiser frokost, får jeg trøbbel med magen. 10 minutter etter at jeg har spist må jeg som regel på do.

Noen andre som har det slik? Jeg takler bare ikke frokost, men mat ett par timer etter at jeg har stått opp går det bra, men da er jeg jo på jobb og det passer seg vel ikke å ta seg en matpause 09.30 ;)

Er jeg alene om å ikke "tåle" frokost eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... fordi hver gang jeg spiser frokost, får jeg trøbbel med magen. 10 minutter etter at jeg har spist må jeg som regel på do.

7242262[/snapback]

Hva er galt med å få tømt tarmen om morgenen? :)

7242425[/snapback]

hehe, ingenting, bortsett fra at bæsjen spruter ut av tarmene istede for å falle rolig ned i dass slik den skal ;)

Lenke til kommentar

hvis det spruter ut når du er på dass om morran så er det nok kostholdet ditt som er problemet. Hva spiser du? Kansje du reagerer mot melkeprodukter eller andre ting. Selv er jeg laktoseintolerang å tåler melk dårlig. I store mengder da som en skål med frokostblanding + melk.

 

Høres ut som du har det problemet. At du reagerer mot noe.

Lenke til kommentar

Frokost er et viktig måltid som skal forsyne kroppen med næring utover dagen, og den hjelper vel også til på å fyre opp forbrenninga som kommer til å vare ut dagen, så å råde folk til å spise knekkebrød eller å la være så spise er nok ikke så lurt.

 

Jeg har selv hatt samme problemet over lang tid, men om jeg hadde driti kun én gang på morgenen var jeg heldig: Det gikk ofte bort 15 min hver morgen, gjennomsnittlig. Smertefullt var det også. Jeg har nå ikke problemer lengre heldigvis.

 

Jeg vil råde deg til å prøve å gjøre litt forandringer i kosten. Prøv å få i deg mer fiber til kveldsmat. F.eks. Rugsprø er ganske godt, særlig med litt god ost ved siden av. Ellers kan man finne mange andre fine ting, som f.eks. knekkebrød. Det er også viktig at du drikker nok hele dagen, da renses kroppen slik den skal dagen gjennom, og kanskje du da slipper at en frokost "utløser" all den dritten som har blitt fraktet gjennom systemet når du sov. Prøv å få i deg 3L væske daglig.

Sjekk også hvordan det fungerer for deg å kutte ut melk til morgenmåltidet (og gjerne kvelden før) over en periode, det kan hende du har en svak laktoseintoleranse, og den vil forværre seg om du fortsetter å drikke store mengder melk. Eplejuice blir ofte for sterkt for magen min om morgenen, prøv å hold deg til saft eller vann kanskje?

Husk også at du gjør fra deg om kvelden hvis du føler trang til dette.

 

Nå kommer jeg ikke på flere råd å gi, så du om ikke dette virker må du smøre deg med tålmodighet og se hvordan det utvikler seg over tid. Jeg vil uansett anbefale at du spiser en god og næringsrik frokost, å måtte gå på do en gang om morgenen byr ikke på store problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...