Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU vifte som stopper! hjelp please!


Anbefalte innlegg

heisann! jeg har et problem, har bestilt en masse nye deler og alt er satt sammen og fungerer bortsett fra en ting!

 

 

cpu vifta bruker å stoppe når jeg skrur på pcn! det bruker som regel å skje når det er veldig kaldt på rommet / lokalet..

 

det virker som jo kaldere det er jo tidligere stopper den, er det meget kaldt, stopper den ved "hovedkortlogoen" som er det første som vises på skjermen

 

er det litt varmere så stopper den som regel på windows skjermen med "loading-stripe"

 

er det ganske varmt bruker det ikke å skje så ofte..

 

når dette oppstår må jeg A) skru av dataen, men jeg må jo bruke den! B) trykke inn rebooot knappen opptil flere ganger for at den skal snurre den jevla vifta, og ikke stoppe ved windows "loading" skjermen eller tidligere, noen ganger stopper den også etter jeg har skrevet inn passordet og er på tur inn i windows, men det er sjelden, og det skjer også mengang jeg er på tur inn.

 

 

og om dataen er på og vifta snurrer som normalt, og det blir kaldt mens den er på, da mener jeg ganske så kaldt, stopper den helt opp, mens dataen er på og alt annet fungerer! skummelt / irriterende syns jeg :p tenk om jeg ikke legger merke til det!

 

 

ringte komplett og sa om problemet, alt de gjorde var å sende meg en ny cpu-vifte,

vet ikke om det løser problemet, og dessuten kan jeg ikke engang montere den selv, er noob når det kommer til sånt... og vifta synes jeg ser skral ut, den festes på cpuen så er det en lang stang til vifta, så vifta er kansje 10-15 cm fra hovedkortet, og for meg ser det ut som den bare kan knekke av :s

 

noen som kan hjelpe meg med dette problemet ?? pcn tar sikkert litt skade av å rses så mange ganger i oppstartsfasen, over lengere tid, eller ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU vifta pleier og slå seg av som regel når prosessoren er under en vis tempratur, som kan som regel velges via BIOS, tror det er som regel under 25*, Er det veldig kalt er jo delene kalde, så det skal gå greit, men hadde dette skjedd ja la oss si i 25* på sommern hadde jeg begynt og lure, hva med og sjekke CPU tempraturen? CPUen toler temp opp til 85* og litt mere, og PCen slår seg automatisk av på ca 80* som regel.

 

Så sett opp speedfan eller hva du en vil bruke for og sjekke temp.

Lenke til kommentar

Antar at det er fett som sitter på CPU vifta di.. Når det er varmt, er fettet mye løsere, og gir mye mindre motstand. Når det er kaldt derimot, blokkerer det vedlig mye.

 

Er ikke sikkert det er det, men det kan jo være verdt forsøket å titte litt på vifta ? Evt. forsiktig stryke vekk fettet med noe ?

Lenke til kommentar

Hehe fett på vifta. Er nok bare cool n quiet styringa som slår av vifta. På broderns maskin har jeg satt vifta til å stoppe på 30grader og starte igjen på 35. Kommer den opp i 45grader så går den på full hastighet. Ser ikke noen grunn til å tvinge vifta til å gå hele tiden. Bare digg hvis den stopper helt opp og det er ikke noe farlig!

Lenke til kommentar

det står cpufan fully on if cpu temp > 50 c

og cpu fan turn off if cpu temp < 25

 

 

og det er vell på turn off if cpu temp jeg må stille på, men problemet er det at den ikke går å sette lavere, det er det laveste alternativet, eller må jeg stille den oppover? den står på 25 nå, skal jeg sette den opp eller ned for å få bukt med problemet?

 

 

men som sagt går det ikke å ta den lengere ned....

 

help pls

Lenke til kommentar
Er dette noe problem da? :nei: Som sagt skur den seg av hvis CPUen blir kjølig nok, har du sjekket for å se hvor varm CPUen egentlig er når vifta skrues av, kan hende dette ikke er noe å bry seg om.

7276340[/snapback]

 

så den skrur seg altså på igjen når den er varm nok ? helt sikkert ?

 

var redd for at den ikke sku skru seg på igjen og dermed svi cpuen :/

Endret av loekke
Lenke til kommentar
CPUen toler temp opp til 85* og litt mere, og PCen slår seg automatisk av på ca 80* som regel.

7240314[/snapback]

 

Det mener jeg å huske, men det er kanksje 80 grader. Uansett er alle gode prosessorer utstyrt med noe som slår den av i nødtilfeller, så du trenger ikke å bekyrme deg, spesielt hvis vifta har slått seg av siden du kjøpte PCen.

Lenke til kommentar

Hm..svarer du ikke egentlig på ditt eget spørsmål her? Altså: Hvis tempen er over 50c står vifta på fullt. Den slår seg av under 25c. Du ser vifta står stille når tempen er lav, og etter flere restarter har du fått tempen opp såpass at den starter når du rebooter.

 

det står cpufan fully on if cpu temp  > 50 c

og cpu fan turn off if cpu temp < 25

7275825[/snapback]

Og hvordan Mojo Pin her klarer å konkludere med at loekke sin nybygde PC muligens er full av..fett..får meg til å :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...