Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og noen venner av meg går tredje klasse videregående skole. På skolen min så bruker vi TI 83/83+/84/84+ kalkulatorene i 3MX og forsåvidt de andre mattefagene og realfagene. Det jeg tenkte med dette innlegget var å se om det var mangen som brukte disse kalkulatorene på skolen og utenfor og om det er mulig å samle alle disse menneskene, iallefall de som leser hardware forumet, til å begynne å lage programmer som vi og andre kan bruke i matten for å gjøre mattehverdagen vår lettere. Jeg kan derfor begynne med å vise dere noen enkle program som kan benyttes til "enkel" matte.

 

Vi begynner med Linjære ligninger.

 

:ClrHome
:Disp "AX+BY=C","DX+BY=F
:Prompt A,B,C,D,E,F
:ClrHome
:AE-CD->G
:CE-BF->H
:AF-CD->J
:If G=0:Then
:Disp "...
:Else
:Disp H/G>Frac,J/G>Frac
:Output(1,1,"X=
:Output(1,2,"Y=

 

Så har vi andregradsligninger.

 

:ClrHome
:Disp "A(X^2)+BX+C=0
:Prompt A,B,C
:(B^2)-4AC->D
:If D<0:Then
:ClrHome
:Disp "Err:NONREAL ANS
:Else
:(-(B)+/kvadratroten~/(D))/(2A)->E
:(-(B)-/kvadratroten~/(D))/(2A)->F
:ClrHome
:Disp E,F
:Output(1,1,"X1=
:Output(2,1,"X2=

~vet ikke hvordan jeg lager kvadratrottegnet på pc.. prøvde tegnkartet, men da ble det bare en Ö.

 

 

Dette har til nå vært programmer du finner i noen 2MX bøker. JEg har også laget noen andre programmer som er for det meste midre brukbare. Ett som jeg laget nå i det siste om handler vektordeterminanter eller vektorproduktet av to vektorer.

Det er ikke så veldig nødvendig, men det sparer litt tid:

 

:ClrHome
:Disp "[A,B,C]","[D,E,F]
:Promt A,B,C,D,E,F
:BF-CE->G
:CD-AF->H
:AE-BD->I
:ClrHome
:Disp G,H,I
:Output(1,1,"X=
:Output(2,1,"Y=
:Output(3,1,"Z=

[Redigerte litt på koden slik at den ble kortere. Jeg kan korte ned litt til, men da da blir den ikke like klar når du får svaret. Du fjerner da alle de siste Output( kommandoene og setter dette istedet for den siste Disp kommandoen "   Disp "X=",G,"Y=",H,"Z=",I   "]

 

Jeg kommer til å legge til noen andre programmer som jeg kommer til å lage i fremtiden vis folk er interessert. Vis ikke så kan dere bare ha det så godt :p

Endret av Mozzyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe på norsk som jeg har funnet iallefall og det er i hovedsak det som trengs. Standarden for hva som skal læres det enkelte året er forskjellige fra land til land og derfor er det vannskelig å finne program som omhandler akkurat det vi gjør her i Norge. Vi gjør forsåvidt det samme, men noen ganger blir ulik matte og fysikk/kjemi blandet på forskjellig måte. Det er derfor jeg laget en tråd her.

 

Jeg kan også tilby et kræsj kurs i programmering vis det er interesse for det. Jeg sier ikke at jeg er en ekspert, men jeg kan nok til at det kan være verdt å lære vekk, men jeg gidder ikke å lage noe bare for ett par personer. Da Kan de heller finne det på nettet slik jeg gjorde.

 

Jeg kan forresten bare TI 83/83+/84/84+ og andre 83/84 versjoner.

Endret av Mozzyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...